O pictură a Evelinei Ivoniciu, expusă la recentul Art Safari, desfăşurat la Palatul Dacia-România din Bucureşti, între 16-26 septembrie 2021, nu a trecut neobservată, aşa cum, de altfel, toate lucrările prezentate anual la acest Salon atrag atenţia iubitorilor de artă. El a căpătat o oarecare notorietate pe care TIFF, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, Festivalul Enescu, FILIT au câştigat-o de-a lungul timpului. Şi asta, pentru că Art Safari Bucharest, singurul Târg de Artă din România, este un eveniment anual unic ca structură, concept și amploare, care se concentrează pe evoluțiile artei contemporane şi care, prin intemediul pavilioanelor sale – Pavilionul Muzeal, cu lucrările de Tezaur ale maeștrilor artei românești, Pavilionul Central curatoriat de un expert internațional, Programul educațional Art Safari Kids & Art Talks și Programul Internațional – formează conceptul special al Pavilionului de Artă București.
Printre lucrări semnate de autori consacraţi, tabloul Evelinei Ivoniciu, elevă în clasa a VIII-a la Liceul de Arte “Sigismund Toduţă” din Deva, ce înfăţişează un craniu înconjurat de o multitudine de flori de câmp, policrome, simbolizând Viaţa şi Moartea adusă de virusul fatidic Covid, într-un contrast evident, a fost remarcată de cei care au vizitat Art Safari. S-ar putea spune că lucrarea, intitulată Speranţa de sub mască, plină de inocenţă şi simplitate aparente, se distinge printr-o anumită seninătate specifică vârstei, dar şi prin semnalele de maturitate ce vin dintr-o siguranţă artistică şi echilibru cromatic. Această creaţie a tinerei Ivoniciu a câştigat menţiune la concursul Odiseea Tânărului Artist, organizat de Asociația Odiseea din Bucureşti, asociaţie ce sprijină copiii și tinerii talentați, cele mai reușite lucrări ale lor fiind expuse la Art Safari București, 2021. Deşi craniul Morţii, aflat în centru, care nu este o apariţie deloc plăcută în general, din cauza sugestiei de disoluţie a existenţei, a sfârşitului şi descompunerii vieţii pe care îl reprezintă şi care, aici, îţi focalizează privirea, Evelina Ivoniciu a recurs la un joc de înfrumuseţare florală ce aminteşte de copilărie şi de păpuşile fără o mână sau un picior ce erau îmbrăcate cu rochiţe sclipitoare. Iar modul cum a reuşit să creeze un halou din flori foarte colorat, ca manifestare a esteticii şi armoniei paletei personale, este remarcabil. Întregul ansamblu pare o coloană sumbră încercuită de arabescuri de lumină. Unul dintre sloganurile Art Safari, Arta cucereşte, îşi atinge întotdeauna scopul şi, iată, şi prin lucrările ingenue ale copiilor talentaţi, precum Evelina Ivoniciu. Celelalte teme abordate de ea, vaze cu flori, peisaje cu flori, se subsumează acestei stilistici personale pe care şi-a ales-o. Deocamdată.
Picturile “gemene” ale gemenelor
Evelina are o soră geamănă, Eliza. Fetele s-au născut la 5 februarie 2007 şi seamănă ca două picături de apă, şi nu numai fizic. Gemenele perfecte, eleve ale aceluiaşi Liceu de Artă din Deva, sunt pasionate de pictură, asemănându-se tematic şi cromatic, de natură şi civilizaţia rurală, de echitaţie, ambele fiind înscrise la Clubul Sportiv Horses Paradise din Deva, unde fac antrenament de performanţă. Ele abordează arta figurativă ce este dependentă de linie, formă, culoare, lumină și întuneric, volum și perspective, cu accente narative, inspirate din realitate.
Similitudinile dintre ele merg până la confuzie şi la identificarea uneia cu cealaltă. Acest lucru este exploatat de fete îndeosebi la şcoală, unde, fiind în clase diferite, cea care ştie foarte bine matematică îşi înlocuieşte sora geamănă care se descurcă mult mai bine la Limba Română, şi invers. Eliza şi Evelina Ivoniciu au lucrări asemănătoare, încât la început mi-a fost dificil să clarific nominal paternitatea picturilor. Eliza pictează de asemenea vaze cu flori, dar şi cai, naturi statice ş.a., însă coloristic sunt la fel şi folosesc aceeaşi gamă de culori ce cuprind nuanţe de roz, roşu, alb, ocru, galben, albastru. Iar dacă Evelina are un premiu la un concurs de artă, şi Eliza, care a participat la Olimpiada de pictură şi grafică, a obţinut premiul III la secţiunea grafică, cu lucrarea Postpandemic, între real şi virtual. Tabloul ei este, în fapt, un simbol al crizei medicale prin care trece omenirea, ilustrată de un schelet gri aşezat pe un colaj din bucăţi de ziare, gri, scheletul fiind acoperit de câteva flori roz, ca un giulgiu, ca o speranţă, dar şi ca o victorie asupra morţii.
Pasiunea pentru desen şi pictură s-a născut încă din copilărie, iar primul îndrumător le-a fost prof. Iulian Solda de la Pastel Art Class – Atelier de grafică şi pictură din Simeria. Şi totuşi, poate am exagerat cu asemănările, dar drumurile artistice ale gemenelor îşi conturează separat, de pe-acum, individualitatea şi personalitatea, lucru ce se poate distinge în micile detalii ale lucrărilor care le deosebesc. Sunt încă nişte copii, foarte talentaţi, e drept, dar dacă vor continua pe acest traseu artistic pe care şi l-au ales, diversificându-şi stilul şi tematica, îmbogăţind lucrările cu sensibilitate şi emoţie, gemenele Eliza şi Evelina Ivoniciu vor fi artiste de care vom mai auzi şi care ne vor dărui multe bucurii spirituale.
Maria Dobrescu