Joi, 4 noiembrie 2021, a fost finalizat conținutul fanzinului Eco Street Art (#eco, #streetart, #ecostreetart), realizat de asociația Euro CulturArt, în parteneriat cu Spațiul de Artă Contemporană ATELIER 030202 din București, Teatrul de Comedie, cu sprijinul financiar al AFCN (Administrația Fondului Cultural Național). 6 tineri artiști vizuali, studenți, masteranzi și doctoranzi ai Universității de Arte din București – Facultatea de Arte Decorative și Design și ai Facultății de Arte și Design din Timișoara – Ioana Cociș, Felix Cionte, Bogdan Matei, Sorina Popescu, Răzvan Răucescu, Andrei Șendrea, realizează, astfel, în urma unor ateliere on-line și off-line dedicate unor practici artistice street art și eco (moos art, dust art, pressure water art, folosirea unor materiale și tehnici eco și de street art, tipare ale imaginii poetice de tip eco street art etc), experimente, intervenții și documentări artistice în spații publice din București și Timișoara, în urma cărora vor fi prezentate, miercuri, 17 noiembrie 2021, la Atelier 030202 din București, o expoziție și un video-art al programului.
În cadrul atelierelor on-line au fost invitați prof.univ.dr. Cosmin Paulescu, Decanul Facultății de Arte Decorative și Design – UNARTE București, și lect.univ.dr. Bogdan Rata – Facultatea de Arte și Design, UVT, Timișoara, precum și designer-ul biofilic Ana Constantinescu și artistul street art Irlo.
Artiștii și curatorii invitați au folosit materiale ecologice, documentând pe parcursul proiectului moduri de viaţă, tehnici și practici artistice eco. T-REX TOURIST de Felix Cionte, PLEASE LOVE ME de Ioana Cociș, ”Give me another kunsthalle to survive” de Bogdan Matei, ”éphémère” de Sorina Popescu, ”R-oper” de Răzvan Răucescu și ”Basandofitti” de Andrei Șendrea REG sunt cele 6 eco-discursuri auctorial realizate pentru Eco Street Art.
Diversitatea temelor și perspectivele diferite ale fiecăruia dintre cei 6 tineri artiști vizuali ne oferă, astfel, un mix de voci auctoriale prin care sunt filtrate informații și viziuni noi despre arta eco atât la nivel național cât și global.
Eco Street Art este un program de arte vizuale, curatoriat și coordonat de artistul vizual Mihai Zgondoiu și de scriitorul Dan Mircea Cipariu.
Radio România Cultural, Propagarta.ro și AgențiadeCarte.ro sunt partenerii media ai programului Eco Street Art.
T-REX TOURIST este o lucrare satirică, ce pune în lumină reacția persoanelor care revizitează un loc pe care nu l-au mai văzut demult și care, inevitabil, s-a schimbat. Privitorii sunt îndemnați să facă un exercițiu comic de imaginație, în care vizitatorul este un T-REX. Dacă pentru locuitori renovarea unei fațade sau tăierea unui copac reprezintă o schimbare uriașă, ce părere ar avea acest animal extinct care nu a mai fost prin preajmă de mai bine de 66 de milioane de ani?
Lucrarea este realizată în tehnica xilogravurii pe 14 plăci A4 de mdf (material compus din lemn reciclat). Ea este imprimată folosind un medium de gravură combinat cu pigmenți naturali pe hârtie manuală, reciclată. Dimensiunea lucrării este de 120/84 cm. Lucrarea este plasată în diverse zone urbane, pe fațade, prin tehnica paste up, aplicată cu un adeziv eco compus din pudră de amidon și făină, lucrarea fiind o alternativă eco a acestei tehnici.
Felix Cionte (n. 1998) și-a început studiile în domeniul artei la Liceul de Arte din Baia Mare. A urmat apoi Facultatea de Arte și Design din Timișoara, unde în prezent este masterand la secția de Grafică publicitară și de carte. A fost dintotdeauna un admirator al artei urbane și a culturii hip-hop. Lucrările lui sunt realizate în tehnici diverse – el experimentează tehnici de gravură și lucrează cu materiale de la placaje de lemn la hârtie manuală. Temele abordate vizează în general omul contemporan și preocupările acestuia.
***
PLEASE LOVE ME este o lucrare care se referă la nevoia individului de a fi acceptat și înțeles. Lucrarea expune public dorința comună de integrare în societate, mesajul depășind problematica toleranței de ordin cultural, religios și rasial, făcând referire și la acceptarea opiniilor și deciziilor personale diferite. Procesul în execuția lucrării a constat în excavarea pământului dintr-o anumită zonă geografică și introducerea lui într-un sol complet diferit, într-un alt mediu, gest care poate fi interpretat și simbolic. Intenția în alăturarea celor două materiale de aceeași natură, dar diferite, a fost de a urmării procesul de omogenizare a acestora odată cu trecerea timpului. Lucrarea este amplasată într-o grădină comunitară din oraș, creată tocmai pentru a aduce oamenii împreună și a crea o comunitate unită.
PLEASE LOVE ME, 2021, land art
430/380 cm, pământ galben și negru
Ioana Cociș (n.1998) a terminat Liceul de Arte în Timișoara unde a cunoscut profesori care au inspirat-o și încurajat-o în parcursul artistic. Ea și-a continuat studiile la Facultatea de Arte și Design Timișoara, unde este în prezent masterandă la secția Grafică Publicitară și de Carte. Ea este pasionată de animație și cochetează cu tehnicile digitale de desen. Temele abordate de artistă sunt în principal ecologice și antropogene. În prezent lucrează să pună bazele unui brand de bijuterii.
***
Give me another kunsthalle to survive de Bogdan Matei
Give me another kunsthalle to survive reprezintă o lucrare site-specific realizată cu ajutorul tehnicilor non-invazive și eco friendly ce presupun curățarea cu un jet de apă a stratului rezidual de pe asfalt. Bazată pe scrierea unui text, lucrarea prezintă cu note ironice statutul tânărului artist aflat la începutul integrării sale în scena de artă locală, respectiv internațională. Fiind o lucrare auto-referențială, dar cu o aplicabilitate reală și asupra altor demersuri, Give me another kunsthalle to survive notează sintetic experiența pe care am avut-o odată cu realizarea instalației din cadrul expoziției Seeing Time, curatoriată de Liviana Dan în 2019, și perioada în care am realizat lucrările în spațiul Kunsthalle Bega. Intervenția a fost realizată în arealul Kunsthalle Bega din Timișoara în anul 2021 și are o dimensiune de 4×6 m. A fost realizată cu ajutorul unui jet de apă cu presiune datorită caracterului efemer pe care îl oferă lucrării.
Dimensiune: 4×6 m
Tehnica: desen cu jet de apă pe asflat
Anul realizării: 2021
Locație: în fața clădirii Kunsthalle Bega, Timișoara
Lucrare realizată tehnic cu ajutorul artiștilor: Andreea Ioniță, Alexandru Cartuș, Andrei Pituț
Cu sprijinul: Bogdan Rața, Alina Cristescu, Lajos Ugron, Mihai Zgondoiu
Lucrare realizată în cadrul proiectului Eco Street Art
Bogdan Matei (n.1995) este doctorand în cadrul Școlii Doctorale a Facultății de Artă și Design din Timișoara, cu o teză privind chestionarea statutului obiectului de artă în era inteligenței artificiale. Practica sa artistică se situează în jurul noilor media, dar și a celor tradiționale. Ironia, cinismul, critica instituțională sunt elemente care se regăsesc în abordarea sa artistică. Din 2016 a avut o activitate expozițională constantă. Printre cele mai importante participări ale sale se numără: instalația „The Room” realizată la sediul Fundației Triade, un proiect colateral al Bienalei Art Encounters, 2017; „Working Title 2”, expoziție de grup, Galeria MAGMA, Sfântu Gheorghe, 2018; „Seeing Time”, expoziție de grup, Kunsthalle Bega, Timișoara, 2019, Tot în 2019, a fost selectat de Facultatea de Arte pentru a participa la Bienala de Artă Contemporană din Mulhouse, Franța, „Later Edit”, expoziție de grup, Kunsthalle Bega , Timișoara, 2020; ,,Post-nothing”, expoziție de grup, kinema ikon: In Good Company, Muzeul de Artă din Arad, 2021; ,,may amnesia scratch our membrane”, expoziție de grup, IOMO Gallery, București, 2021; Apocalipsa elefantului alb, expoziție de grup, Comenduirea Garnizoanei, Timișoara.
***
Lucrarea “éphémère”, realizată din carton ondulat reciclat, propune coexistența artei cu natura în spațiul public fără deteriorarea mediului înconjurător. Lucrarea este realizată prin tăierea și îmbinarea cartonului într-un puzzle 3D. “Éphémère” conține șase portrete de dimensiunile 270×425 mm ce vor să pună în paralel degradarea materialului și a omului. Intervenția a fost realizată pe coloanele din fața Sălii Palatului din București, portretele fiind amplasate câte două pe fiecare coloană, creându-se ideea unui dialog. Omul în sine se auto plasează în vârful existenței. Firavi și totodată cu speranța eternului, ne uităm efemeritatea.
Sorina Popescu este licențiată a Universității Naționale de Arte din București, secția Grafic Design. Evoluția sa în câmpul artelor vizuale a început din perioada liceului, unde a studiat arhitectura. În prezent activează ca grafician. În 2020 a participat în activități de grup precum Școală de vară de la Rășinari care a fost urmată de trei expoziții de grup “Ceci n’est pas un vote”
în spațiul Dialog, MNAC, București, “Ceci n’est pas un vote” la Galeria Art Point, Sibiu, “Online”, Poster Jam Offbeat x Diploma la Muzeul Național de Artă al României, București. În 2019 face parte din publicația Blank Poster book, volumul 1, pagina 56, cu posterul “Fake”.
***
Modelarea literelor și transformarea acestora în diverse compoziții a devenit o practică des întâlnită în lucrările mele cu câțiva ani în urmă. Realizând constant intervenții de tip graffiti în spațiul public am conștientizat cât de importante și utile sunt spray-urile în acest proces, deși, lăsate la voia întâmplării, acestea constituie un real pericol pentru mediul înconjurător. Prin urmare, prima etapă a acestui proiect a fost decontaminarea unor spații în care se realizează frecvent astfel de intervenții, deoarece spray-urile goale nu au constituit niciodată o prioritate pentru grafferi.
După colectarea câtorva sute de recipiente în doar câteva ore, m-am hotărât să realizez un obiect cu ajutorul acestora.
Întrebarea care a stat la baza proiectului meu a fost următoarea: Dacă spray-urile sunt un instrument care facilitează realizarea unui graffiti, de ce nu pot fi ele însele vedeta (graffiti-ul)?
A urmat, apoi, lipirea efectivă a recipientelor pe formă. Obiectul este construit pe patru module, acestea alăturate formează litera R.
Ultima etapă a proiectului a fost amplasarea obiectului în spații cât mai diverse, care îl pot pune în evidență sau îl pot distruge. De cele mai multe ori asta se întâmplă cu orice intervenție de tip graffiti, aceasta poate evidenția spațiul în care este realizată sau îl poate distruge.
Obiect, Dimensiune: 150 x 150 cm, 40 cm h.
Tehnică mixtă (tuburi de aluminiu fixate cu silicon)
Răzvan Răucescu a studiat la Liceul de Arte ,,Victor Brauner” din Piatra Neamț, secția Artă Monumentală, iar apoi a continuat studiile la Universitatea Națională de Arte din București, Facultatea de Arte Decorative și Design, secția Artă Murală. Cu timpul a experimentat diverse tehnici de lucru, de la cele tradiționale (ex: ulei pe pânză), la cele moderne (graffiti).
Întrebarea de la care au pornit majoritatea lucrărilor sale este: Cum transportăm sentimentul din exterior în interior? Proiectul pe care îl desfășoară este realizat pe diverse suporturi, iar în tot acest demers vedeta este un cuvânt format din cinci litere, și anume ROPER. Prin intermediul acestui pseudonim își dorește să investigheze capacitatea sa de a reprezenta ceva artistic și, de asemenea, un act de vandalism. Conceptul pe care îl dezvoltă în ultimele lucrări are la bază transformarea literei în mod firesc într-o formă oarecare, ce poate conține la rândul său propriul sens dar și valențe estetice.
***
Basandofitti de Andrei Șendrea REG
(basorelief, sand, graffiti)
Basandofitti dezvoltă o formă non-invazivă de manifestare vizuală în mediul exterior cât și în cel interior. Proiectul adoptă ideea de bază a activității de recreere abordată în special în rândul celor tineri, atunci când se localizează în apropierea plajelor cu mal de nisip sau parcurilor ce dețin zone de nisip bine delimitate și special amenajate pentru a servi ca spațiu de joacă.
Decontextualizarea acestui concept și amplasarea lui in zone pietonale ale orașului, populate și intens tranzitate, este o caracteristică care crește puternic impactul pe care o astfel de instalație îl are asupra spațiului public.
Utilizarea acestei metode pentru a reprezenta litere împrumutate din universul estetic al graffiti-ului ca formă de vandalism este o alegere ce are la bază dorința de a realiza o punte directă între materia primă utilizată pentru această instalație efemeră și una din caracteristicile orașului.
Materiale:
30 kg nisip de pe plajă
20 kg nisip construcții
40 l apă
25 g albastru de metil
1 pulverizator
Andrei Șendrea s-a născut în 1997 în București, România. A studiat Grafic Design la Universitatea Națională de Arte din București. Pe parcursul celui de-al treilea an academic, a studiat Design și Tehnologii Creative la Universitatea Politehnică din Valencia, în cadrul Facultății de Arte și Design. Recent, a absolvit programul de masterat – Comunicații Vizuale la Universitatea Națională de Arte din București. Călătoria sa artistică a fost una experimentală, începând cu grafica tradițională, graffiti, pictură, artă murală, iar în ultimii cinci ani, s-a concentrat mai ales asupra designului grafic și cercetării tipografice. În anul 2017, a fondat Hot Lagoon, un târg de artă contemporană care își propune să aducă împreună comunitatea creativă și să promoveze noile generații de tineri artiști și designeri.
***
Proiectul Eco Street Art nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.