Expoziția retrospectivă „Spiritualizarea acuarelei”, semnată de Ligia Podorean-Ekström, va fi vernisată miercuri, 6 octobrie 2021, la sediul Institutului Cultural Român din Stockholm (Skeppsbron 20), în prezința artistei, a curatorului Adrian-Silvan Ionescu, a criticului de artă suedez Larz Eldbåge și a arhitectului Dragoș Dordea.
Ligia Podorean-Ekström, care are o carieră impresionantă de peste jumătate de veac, este de formație architect. „Pictura a început înaintea arhitecturii. Petele de culoare m-au dus la aşezarea lor pe ceva stabil. Culoarea mea era în flori, în petale, în ceruri, în nori. Apoi le-am concretizat pe case, uliţe sau monumente”, spune artista.
„În acuarelele mele se simt urmele oamenilor. Pălăria unui pictor, un trabuc, un pachet de ţigări, o floare care a rămas încă proaspătă. M-am concentrat foarte mult pe mobilier – aici a intervenit arhitectul – să redau stilul, lemnul. Într-o arhitectură de interior nu desenezi cu echerul sau cu teul. Trebuie să prinzi foarte bine perspectiva. Acuarela se face în momentul când te impresionează ceva, aici intervine spiritualizarea ei”, mărturisește Ligia Podorean-Ekström.
„Rar am întâlnit un artist acuarelist atât de talentat și plin de măiestrie”, apreciază invitatul Larz Eldbåge, artist plastic profesionist din anul 1993, care a jurizat importante concursuri de acuarelă și pictură în țările nordice.
„Prin imposibilitatea de a reveni asupra tușelor – așa cum permite pictura în ulei – acuarela este o tehnică dificilă și delicată, rezervată unor artiști versați. Ligia Podorean-Ekström este un astfel de plastician, sensibil și sigur pe mâna sa”, subliniază Adrian-Silvan Ionescu, critic de artă şi director al Institutului de Istoria Artei „G. Oprescu” din Bucureşti, în prefața catalogului expoziției, realizat în limba engleză, în parteneriat cu Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București.
„În tematică, artista nu se limitează doar la frumosul natural – la flori și peisaje montane, campestre sau marine – ci se apropie, cu aceeași afecțiune, și de peisajul citadin (căci este doar arhitectă!) și de interioare. Intimismul încărcat de căldură familială al acestora este copleșitor. Unele lucrări au caracter autobiografic, precum „În timpul meu trecut, Finlanda”, care a fost distinsă, în 2008, cu Medalia de Aur la expoziția organizată la Muzeul Sigtuna”, precizează Adrian-Silvan Ionescu.
Soție a valorosului scriitor suedez Per Olof Ekström (1926 -1981), autor al neuitatului roman „N-a dansat decât o vară”, artista „readuce în actualitate acea idilă romantică, sfârșită tragic, printr-o serie de acuarele luate în locurile unde s-a petrecut acțiunea – Lacul Vänern”, potrivit criticului român de artă.
„Opera sa este o fereastră deschisă spre lumea largă de o artistă pasionată de transparențele și irizările culorilor de apă. (…) Aceste acuarele sunt mai grăitoare decât o bibliotecă academică și se adresează direct simțurilor printr-o comunicare subtilă dintre autor și privitor”, conchide Adrian-Silvan Ionescu.
Palmaresul Ligiei Podorean-Ekström este impresionant. Acuarelistă recunoscută și recompensată cu multe premii și diplome la manifestări naționale și internaționale de prestigiu, a fost decorată, în 2012, de statul Român cu Medalia Bene Merenti. Ligia Podorean-Ekström este un distins pedagog în tehnica favorită, autor al unui tratat de acuarelă, O istorie povestită a culorilor de apă (Ed. Universtiții Ion Mincu, București, 2009. Artista semnează și două albume de artă: Luminile Nordului (Ed. Sport-Turism, București, 1977) și The Art of Ligia Podorean-Ekström – Memory Traces (World of Art Publishing House, Sotckholm, 2000).
Expoziția va rămâne deschisă în galeria ICR Stockholm până pe 20 ianuarie 2022.