În luna septembrie, Institutul Cervantes invită publicul la o explorare a noilor limbaje cinematografice, în seria „Videocreația în Galicia: o cartografie”, un program unic, realizat în colaborare cu Festivalul de Arte Audiovizuale Intersección din A Coruña, ce reprezintă un punct de întâlnire între public și oameni din industrie, cu scopul de a integra cât mai firesc arta contemporană în imaginarul public și cotidian.
Ciclul „Videocreația în Galicia: o cartografie” oferă o serie de creații extrem de eterogene, al căror punct comun este dat, pe de o parte, de dorința de a depăși sau de a reinventa limitele limbajului audiovizual, și, pe de alta, de a fi făcut parte din festivalul galician cu vocație internațională, ce își propune să promoveze noile voci din creația audiovizuală.
Pornind de la filmul lui Alberte Pagán, care se joacă cu proiecția de raze pe înregistrarea în direct a unei manifestații antifasciste, până la videocreațiile ritmice și vibrante marca DSK, trecând prin satira de animație a lui David Fidalgo, publicul va avea un spectru extrem de divers de creații video unice, semnate de autori care provoacă limitele limbajului audiovizual și al cinematografiei experimentale în Spania. Vor putea fi văzuți atât artiști pionieri, cât și aflați la început de drum, care au marcat profund arta audiovizuală. În această reunire de creații, se va crea un dialog între memorie, lumină, istorie și denunțare, pentru a se ajunge la o formă de palimpsest videografic.
„Lume” („Fuego”) esta una dintre ultimele creații ale regizorului galician Alberte Pagán, specialist în cinemaul experimental și care a primit, în 2016, Premiul Criticii din Galicia pentru munca sa în domeniul artelor audiovizuale. Scurtmetrajul face parte din seria Superficies și se joacă cu suprapunerea de imagini fixe ale diferitelor elemente naturale cu mișcarea narațiunii audiovizuale.
În „Inside the Microtube”, Judith Adataberna, artistă vizuală galiciană specializată pe fotografie, videoinstalații și cinema experimental, explorează mecanismele memoriei prin intermediul amintirilor, de fiecare dată mai fragile, ale bunicii sale de 99 de ani, și prin diferite imagini audiovizuale.
„Reality” este o satiră universală despre mizeria umană, în care, prin intermediul animației, David Fidalgo analizează violența și absurdul „telerealității”, cu un comic care se transformă în tragic.
Filmul dedicat colectivului DSK, format din Juan Lesta și Belén Montero, pune în evidență munca unor pionieri în arta audiovizuală în Spania, care, timp de 20 de ani, au explorat, în operele lor poetice, muzicale și kitsch, hibriduri experimentale între diferite discipline.
În Llamada a la escuela, este văzută viața copiilor care mergeau la școala publică din Las Hurdes în anii 30. Carmen Nogueira îmbină un fragment din documentarul lui Luis Buñuel Las Hurdes: tierra sin pan (1933) cu desenele copiilor dintr-o școală hurdană, de atunci și din prezent.
Berio Molina experimentează cu sunetul și vocea umană în „-Oito”, filmat în Clifton Rocks, într-o stație de tren subterană în interiorul dealului Avon Gorge, analizând felul în care diferite sunete pot avea funcții estetice.
Carla Andrade este o artistă care își centrează cercetările pe domeniul fotografiei, picturii și cinemaului experimental. În „Magma”, o invitație la a reflecta asupra atemporalului și ciclicului, mișcarea, lumina și sunetul, armonizate de creațiile muzicale ale compozitorului canadian Jonathan Kawchuk, oferă un dialog de o frumusețe particulară.
Toate filmele vor fi disponibile pe canalul de Vimeo al Institutului Cervantes timp de 48 de ore, începând cu ora 21 din ziua programată.
Program
- 7 septembrie: Lume (2020), de Alberte Pagán
- 10 septembrie: Inside the Microtubule (2018), de Judith Adataberna
- 14 septembrie: Reality (2020), de David Fidalgo
- 17 septembrie: Foco de DSK (2000-2017)
- 21 septembrie: Llamada a la escuela (2019), de Carme Nogueira
- 24 septembrie: -Oito (2019), de Berio Molina
- 28 septembrie: Magma (2014), de Carla Andrade