Joi, 11 martie 2021, la Muzeul Colecțiilor de Artă din București (Calea Victoriei, nr.111), se deschide expoziția ” Desene dintr-o axă îndepărtată”, semnată de Részegh Botond și curatoriată de Ana Negoiță. Organizatorii evenimentului sunt Institutul Cultural Maghiar din București și Muzeul Național de Artă al României, cu sprijinul Perla Harghitei. Expoziţia ”Desene dintr-o axă îndepărtată” a artistului Részegh Botond este realizată în parteneriat cu Muzeul Naţional de Artă al României care a găzduit în anii trecuţi două expoziţii organizate de Institutul Cultural Maghiar: Korniss Péter (2018) şi Bartis Attila (2019). Részegh Botond a absolvit Universitatea Naţională de Artă din Bucureşti, la clasa de grafică a maestrului academician Mircia Dumitrescu. În prezent, este director artistic al Galeriei Új Kriterion din Miercurea Ciuc, o galerie care realizează alternativ expoziții pentru artiști contemporani români și maghiari. În ultimii ani artistul a revenit în oraşul unde şi-a desăvârşit studiile cu expoziţii individuale la combinatul Fondul Plastic, respectiv la Palatele Brâncoveneşti din Mogoşoaia, organizate cu sprijinul Institutului Cultural Maghiar. De asemenea, a avut ocazia să-şi expună lucrările la Muzeul de Artă din Timişoara, la Festivalul Internațional de Teatru Interferences din Cluj, la Galeria Várfok din Budapesta, Gallery MC din New York, respectiv la Galeria ICR Viena.
„Paradigma artistului claustral, solitar în spațiul de creație nu reprezintă un model nou pe care contextul pandemic să îl fi impus recent. Modelul de referință descrie de fapt o structură estetică romantică: solitudinea este un element sine qua non al creatorului, artistului, gânditorului etc. În mod cert, conjunctura de factori care au schimbat dinamica socială a anului 2020, a adus o serie de modificări în relația artistului cu publicul, cu spațiile publice de expunere, dar și cu propriul spațiu de creație. Atelierul devine, în aceste circumstanțe, un spațiu de carantină, atât la nivel fizic cât și emoțional, atmosfera atelierului se particularizează, se adaptează unei noi dinamici de viețuire.
Desene dintr-o axă îndepărtată reprezintă de fapt o serie de lucrări de grafică, în cea mai mare parte, dar și un număr de pânze de mari dimensiuni, elaborate în perioada lunilor de carantină.
Selecția include lucrări care redau această stare de încordare, anxietate, de disconfort cu ceilalți și cu sine; individual, fiecare imagine redă un tip de încordare prin fixarea unor structuri anatomice tensionate, nefirești. Parcurgem de fapt o întreagă suită de personaje, anonime publicului, dar care au capacitatea de a reprezenta diverse tipologii umane care somatizează în diferite ipostaze trauma, disconfortul, frica, însingurarea, dar și bucurie sau chiar satisfacție.
Galeriile de siluete antropomorfice minimaliste compun, structurează și conferă traseului expozițional un tempo specific, narând vizual o experiență autobiografică definită de un context extrem de precis: carantina. Acestea au versatilitatea care le-ar permite să funcționeze asemenea unor cadre din storyboard-ul unui «thriller psihologic» despre «ce s-ar putea întâmpla într-un atelier, în pandemie».”
Ana Negoiţă