Din 8 decembrie 2020 Galateca lansează Inside/ Outside 4.0, a patra ediție a proiectului curatorial din vitrinele galeriei. Tema propusă este extrem de actuală – ecologia, un subiect abordat de galeria Galateca în multiple proiecte, dar care în acest an capătă o altfel de semnificație. Cele șase vitrine devin șase mesaje inspiraționale ce demonstrează rolul modelator și catalizator al artei. În această ediție Galateca a colaborat cu NeoArt România, coorganizator, alături de partenerii tradiționali Centrul Cultural Expo Arte și Teatrelli.
Cine sunt cei șase artiști și designeri?
SERGIU CHIHAIA / ANA ILIE / NADIA IOAN / RALUCA JURCOVAN PĂUN/ VLAD ȚENU / WOOBA
Instalația lui Sergiu Chihaia, „Waiting for the spring to come” face parte dintr-o serie mai amplă de proteste – manifest anti-poluare cu plastic în care propune o serie de instrumente recuperative pentru ecosistemul în care trăim, dar este și un manifest al speranței. Ana Ilie surprinde printr-o poetică instalație obiect REinvent YOUrself ce aduce în fața publicului o situație actuală: condiția designului românesc în contextul pandemiei COVID19. Artista Nadia Ioan continuă interogațiile inițiate în cadrul expoziției cu același nume, recent incheiată la Galateca, cu o instalație de măști ce vizualizează ce se ascunde dincolo de “portretele” cotidiene și vorbeşte despre chipurile interioare. Raluca Jurcovan Păun transformă simbolic o fereastră veche de 150 de ani într-un Prăznicar. Vlad Țenu propune un nou modul sustenabil, prezentat în premieră, care are atât scop estetic, cât și utilitar și care se va transforma într-un performance care îi implică pe tinerii studenți de la UNARTE. Wooba, un tânăr brand de design sustenabil, ce proiectează obiecte urbane, geometrice, folosind materiale reciclate din lemn şi îmbinãri din plastic biodegradabil, realizate 3D surprinde printr-o spectaculoasă instalație ambientală sub semnul luminii. Cele șase proiecte din vitrinele galeriei au un singur fir roșu, ecologia, nevoia de întoarcere la rădăcini, de schimbare a prezentului pentru a putea proiecta un viitor. Fiecare vitrină se va lansa live pe facebook, reconstituind în stil contemporan, acel gest de speranță pe care mesajele închise în sticle și aruncate în oceane îl reprezentau odinioară.
„Waiting for the spring to come” | Sergiu Chihaia | instalație. „Waiting for the spring to come” face parte dintr-o serie mai amplă de proteste – manifest anti-poluare cu plastic în care Sergiu Chihaia propune o serie de instrumente recuperative pentru ecosistemul în care trăim. Proiectul are ca principal obiectiv semnalarea unei disfuncționalități generate de raportul invers proporțional dintre nivelul general de consum și resursele planetare. Artistul atrage atenția asupra poluării dar în același timp dorește să informeze, să implice și să responsabilize publicul cu privire la plastic și efectul acestuia în natură.
În opinia artistului și teoreticianului canadian Tom Sherman, ecosistemul pământului (incluzând toate deșeurile pe care le-am aruncat în mări, oceane și pe uscat) reprezintă un veritabil instrument mnemotehnic care pur și simplu nu uită.
Dacă vrem să schimbăm lumea, mai întâi trebuie să ne schimbăm pe noi înșine. Homo ecologicus locuiește pe planetă fără să lase urme invazive. Respectă regula celor trei „R” : reduce risipa, refoloseste obiectele, reciclează deșeurile.
„Pământul devine un loc neospitalier pentru cel mai nobil dintre locuitorii săi”, avertiza în 1864 George Perkins Marsh, pioner al ecologiei. Mediul în care trăim este o rezultantă directă a acțiunilor noastre și totodată a stilului de viață.
Sergiu Chihaia, crede foarte mult în rolul social al unui artist, care aproape ar trebui să devină obligatoriu și în puterea artei de a schimba totul în jurul ei.
Titlul proiectului este legat de perioada dificilă prin care trecem cu toții și care pare că nu se mai termină. Așteptăm să treacă iarna și să vină primăvara. Iarna asta o să pară mai lungă decât altele, iar primăvara pare rezolvarea tuturor problemelor, inclusiv sfârșitul pandemiei. Ca o rază de lumină și de speranță redată, paradoxal, prin coloritul plasticului.
REinvent YOUrself | Ana Ilie | Design contemporan/Instalație Obiect. Instalația obiect REinvent YOUrself a Anei Ilie este un manifest născut din nevoia de a aduce în fața publicului o situație actuală: condiția designului românesc în contextul pandemiei COVID19.
De altfel, instalația are la bază teme puternic dezbătute in această perioadă la nivel global: REciclarea, REinventarea, REadaptarea și REzistența.
Ana Ilie deschide cutia Pandorei, la propriu, și lasă la vedere istoricul complet al pandemiei, cu date si cifre, dar mai ales cu evenimente care au avut un impact deosebit asupra sferei culturale și implicit designului de produs.
Materialele folosite au propria lor poveste, designerul folosind resturi de piele și mostre de tapet, amintind de izolarea din martie, care „ne-a lăsat cu ochii pe pereți” fie din cauza unui puternic impact emoțional(anxietate, depresie, lipsa siguranței privind ziua de mâine), dar și financiar(pierderea joburilor, șomaj tehnic).
Într-un cub de plexiglas „izolează” bijuteriile purtabile din colecția White Forest, o colecție realizată exclusiv pentru acest proiect, și lasă motivația acestui gest in seama mesajelor primite de la posibilii clienți in perioada pandemiei(„S-au anulat evenimentele”, „Am rămas fără job” etc.). În paralel, găsește varianta prin care accesoriile ei ar putea să devină necesare: dacă ar acoperi nasul și gura!
Frunzele albe reprezintă un apel către rezistență, frunzele nefiind niciodată acoperite cu zăpadă pentru că părăsesc copacii în timpul toamnei.
REinventăm, REciclăm, REzistăm.
Dramatis persona | Nadia Ioan | instalație. A doua redimensionare și declinare a proiectului DRAMATIS PERSONA, al artistei Nadia Ioan, o instalație de măști ce vizualizează ce se ascunde dincolo de “portretele” cotidiene, vorbeşte despre chipurile interioare, despre imaginile nevăzute pe care le purtăm în mintea şi în sufletul nostru.
Societatea de astăzi, mai mult ca niciodată, ne obligă să purtăm măşti. Nadia Ioan preocupată de chipurile cu expresii faciale neverosimile și false pe care le întâlnește pe stradă sau oriunde, şi necesitatea (dureroasă) de a purta ea însăși măşti, și-a pus firesc întrebarea: Cine suntem cu adevărat?
Plecând de la ideea măştilor antice, pe de o parte, şi pe de altă parte, de la filmul “Persona” al regizorului suedez Ingmar Bergman, care declara: “Cu diferite ocazii, am spus ca Persona mi-a salvat viața – și aceasta nu este o exagerare. Dacă nu aș fi avut curajul de a face acest film, aș fi fost probabil total devastat”, proiectul îşi propune să prezinte două tipuri de măşti: (1) măşti care ascund (teatrale) şi (2) măşti care dezvăluie (psihologice). Nici unele şi nici celelalte nu spun adevărul despre cine suntem.
Ideea proiectului DRAMATIS PERSONA vrea să scoată la lumină, cu ajutorul măştilor, adevărul despre noi înşine.
Măştile de deasupra – feţele convenţionale (1) şi măştile de sub – dramatis personae (2), dezvăluie stări, sentimente, dorinţe despre care nu vrem să se ştie, secrete care nu pot fi spuse în cuvinte. Ele sunt chipurile noastre profunde, imaginile durerii, însângerate şi jupuite, imaginile conştiinţei care vorbesc despre tulburările noastre de identitate. Purtate pe deasupra sau ascunse în interior, măştile au devenit o a doua noastră identitate… sau sunt doar acel dublu pe care Gustav Jung îl numea “Numărul 2”?
Prăznicar | Raluca Jurcovan Păun| O fereastră veche de 150 de ani devine suportul picturilor. In interiorul acesteia artista a integrat 28 de icoane pe sticlă, astfel încăt să rezulte un prăznicar. Icoanele sunt lucrate după izvoade de secol XIX aparținând diferitelor centre iconografice: Nicula, Făgăraș, Țara Bârsei, Scheii Brașovului, Mărginimea Sibiului, Făgăraș – Ioan Pop.
Miniplex | Vlad Țenu | Instalație. În procesul creativ, Vlad Țenu se inspiră din natură, utilizând algoritmi ce simulează fenomene precum auto-organizarea materiei, conservarea energiei, a echilibrului sau noțiuni precum “complexitate minimală”. Lucrările sale sunt, de fapt, o combinație de matematică, design și artă. Miniplex – un sistem modular care poate fi reconfigurat in diverse forme si a fost reconstruit si expus in cel putin 5 instante incepand din 2017( in Londra si Shenzhen). Varianta precursoare a sistemului a fost creata pentru un brand de incaltaminte si expusa in 2015 la Paris si Copenhaga.
Toate instalațiile sale sunt modulare, fiind realizate dintr-un anumit număr de componente care se repetă. Unele sunt făcute din sute sau chiar mii de piese, care sunt îmbinate urmând un principiu de simetrie multi-dimensională, creând instanțe ale acestor suprafețe continue care, teoretic, pot fi extensibile la infinit.
În proiectul Inside /Outside 4.0 Vlad Țenu propune un performance prin car studenții de la UNARTE vor complete lucrarea sa, o atitudine aplicată vremurilor de astăzi când distanțele devenite bariere pot fi surmontate prin creativitate și colaborare.
Dark o instalație despre lumină | Wooba | instalație ambientală. În absența luminii, regăsim întunericul. Stilul minimalist al Colecției Dark de la Wooba, un tânăr brand de design sustenabil, ce proiectează obiecte urbane, geometrice, folosind materiale reciclate din lemn şi îmbinãri din plastic biodegradabil, realizate 3D este completat de accentele cromatice negre. Negrul înseamnă aproape definiția stilului: ne poartă cu gândul la eterna „la petite robe noire”, dar şi la dress code-ul din lumea artelor vizuale. Însă pe lângă stil, negrul înseamnă întuneric, ceea ce e mai mult decât un trend, este o stare de spirit. Poți privi întunericul din multe perspective. Întunericul este definit de culoarea neagră care provine dintr-o lume în care sufletele erau implicate şi conectate în lupta dintre bine şi rău. Pentru egipteni, negrul era etalonul sufletelor frumoase şi puternice – o sursă a vieții. şi pentru noi negrul capătă o semnificație pozitivă. Reuşeşte să descrie trăirile mai bine decât orice altă culoare. Negrul este perceput ca o stare de spirit. Întunericul este spațiul de exprimare a sentimentelor. Wooba Dedică această colecție tuturor celor care percep binele şi răul în fiecare celulă din propriul trup, în fiecare sclipire, în fiecare gând. Colecția Dark aduce un plus de stil spațiului tău şi creează o atmosferă aparte, în care te poți lăsa purtat de senzații şi stări diverse. Numele produselor din Colecția Dark sunt definite de semnificații ale binelui şi răului, de îngeri şi personaje ale întunericului pe care le regăsim nu doar în cărți, ci şi în sufletul nostru.
Inside/Outside, conceptul expozițional lansat din 19 iunie, propune 5 spații de artă complementare pentru 5 dintre vitrinele galeriei Galateca, o declinare a proiectului #contactless creat în contextul condițiilor actuale de distanțare socială, adaptat și gândit până la finalul acestui an. Fiecare concept fiind dezvoltat în colaborare cu diferiți parteneri, în această ediție fiind Centrul Cultural Expo Arte, Neo Art România și Teatrelli.
Vitrinele Inside/Outside 4.0 Artă și design ECO pot fi admirate în perioada 8 decembrie 2020-15 ianuarie 2021.
Proiect inițiat și organizat de galeria Galateca
Co-organizator: Asociația culturală Neo Art România
Parteneri Centrul Cultural Expo Arte si Teatrelli
Parteneri media Biz, modernism.ro, agentiadecarte.ro, Radio Romania Cultural, Kreatoria
Acest proiect face parte din programul de susținere a galeriilor de artă din București inițiat de Primăria Capitalei prin Direcția Generală de Arhitectură Peisagistică și Monumente de For Public și Centrul Cultural Expo Arte.
#insideoutside,#galateca,#contactlessartwall #galerievirtuala, #art #separatdarimpreuna #doaronline #artonline #expoarte #galatecagallery #neoart #neoartromania #niciozifaraarta #artaincarantina