spot_img

”Nemurirea fiecărei zile. Poeme” de Antonis Fostieris

Editura Omonia anunță apariția volumului  ”Nemurirea fiecărei zile. Poeme” de Antonis Fostieris. Ediție bilingvă. Selecție, tabel cronologic și traducere: Elena LAZĂR. Studiu introductiv: Theodoros PYLARINOS. Cu un cuvânt al poetului la ediția românească.

O nouă ediție bilingvă de poezie greacă vine să îmbogățească la sfârșit de toamnă colecția „Biblioteca de Literatură Neoelenă” a Editurii Omonia. Ea prilejuiește cititorului român, obișnuit deja cu antologiile bilingve din creația unor mari lirici greci, întâlnirea cu unul dintre cei cunoscuți poeți ai Greciei de azi.

Editor de poezie el însuși, co-editor de reviste literare, Antonis Fostieris și-a consolidat, cu fiecare din cele zece plachete publicate, reputația unui poet cu o operă de o originalitate aparte, care a stârnit interesul atât al cititorilor și criticilor literari din țara sa, cât și al traducătorilor de pe diverse meridiane, din Balcani până în America Latină.

Antologia cuprinde 80 de poeme selectate din întreaga creație a celor aproape cinci decenii scurse de la debut. Textele introductive, al poetului și al profesorului Theodosis Pylarinos, sunt veritabile eseuri care, prin cheile generos oferite, vor  înlesni apropierea cititorului român de opera poetului originar din insula Amorgos din Cyclade. Asemenea celorlalte ediții bilingve, tabelul cronologic oferă principalele repere biografice însoțite de opiniile și comentariile unora dintre cei mai avizați critici și istorici literari greci și străini. Iată doar dintre acestea.Vasilis Vasilikos, autorul cunoscutului roman Z,  susține că -„Fostieris este unul dintre cei mai înzestrați poeți, nu numai ai generației sale. Tehnica lui poetică cuprinde toate elementele economiei și ecologiei Cuvântului.” Iar Filippomaria Pontani arată că «Antonis Fostieris este o figură centrală a scenei literare ateniene: excelent cunoscător al poeziei universale (conduce revista „I Lexi” de la fondarea ei), în lirica sa vădește o tehnică impecabilă și o autoconvingere năvalnică, punând întrebări profunde despre relația dintre dragoste și moarte, banalitatea cotidianului, înstrăinarea poetului de opera sa».

După ce prezintă tematica predilectă a poetului („teme precum atotputernicia  naturii, privită cu neîncredere, reconsiderarea tripartită a timpului uman în raport cu durata cosmică haotică sau cu imobilitatea lui, subita suprimare a prezentului, cochetarea inutilă cu amintirea și nostalgia, investiția într-un viitor iluzoriu, importanța iubirii de-a lungul vieții, rolul poeziei, funcția mistică a limbii”), profesorul Theodosis Pylarinos stăruie asupra originalității stilului lui Antonis Fostieris: :„Cu un vocabular care acoperă toate straturile limbii grecești, din Antichitate până la greaca comună a zilelor noastre, cuvinte ambigui și multcuprinzătoare, cu asocieri și întorsături sintactice care înfrumusețează discursul poetic, cu o uluitoare varietate de figuri de stil, cu apostrofe și trăsături de stil polisemantice, reușește să atragă cititorul, grație unei simplități dezarmante, în care totuși nu se poate identifica nici cea mai mică urmă de simplificare. Considerăm că această simplitate extremă este dovada cea mai evidentă a cunoașterii solide și a aprofundării de către poet a obiectului său, iar limbajul politrop  constituie cheia pentru funcționarea ei.”

În cuvântul la ediția românească, intitulat „În loc de prolog”, poetul abordează problema traducerii de poezie, pornind de la teoria lui Platon după care „întreaga lume materială constituie o traducere universală și o imitare a modelelor imateriale”.Cu cât se îndepărtează poetul de impulsul inițial al inspirației sale? Dar traducătorul , cât este de departe de original? În ce măsură efortul său de transplantare a textului inițial într-un  context cultural diferit este reușit? Unde ne plasăm în eternă dilemă dintre pesimiști și optimiști? În tabăra  lui Robert Frost, potrivit căruia „poezia este ceea ce se pierde în traducere”, sau a lui  Iosif Brodski și adepților săi care sunt convinși că „poezia este ceea ce se câștigă prin traducere”. Sunt numai câteva din problemele ridicate de Antonis Fostieris în  cuvântul care ține loc de prolog.   În pofida pierderilor inerente înregistrate în procesul traducerii, conchide poetul, „pentru o țară ca Grecia și o limbă precum greaca, cu auditoriu numeric limitat, traducerea continuă să constituie cea mai rezistentă punte de ieșire și de contact cu restul lumii. Ca o astfel de punte de cunoștințe reciproce, de osmoze și de endosmoze a funcționat traducerea și la contactul literaturii grecești cu cea română, un contact care are deja profunzime temporală de cel puțin trei secole și continuă nemicșorat până în zilele noastre.” Ediția de curând apărută nu face decât să consolideze puntea interculturală eleno-română de care vorbește poetul.

Cu antologia Fostieris peisajul poetic configurat deja prin edițiile bilingve consacrate unor mari poeți greci, de la Konstantinos P. Kavafis, Kostas Karyotakis, Kostas Uranis la Andreas Embirikos și Nikos Engonopoulos, de la Yannis Ritsos la Titos Patrikios, se îmbogățește și se diversifică.

Ediția a apărut cu sprijinul Fundația Culturale Grecești din București. 

 

Născut la Atena în 1953, Antonis Fostieris este originar din insula cicladică Amorgos. După studii de Drept la Universitatea din capitala Greciei, urmează un masterat de istoria Dreptului la Sorbona. Nu a exercitat niciodată meseria în domeniul juridic, dedicându-se scrisului. Editor, în colaborare cu  Thanasis Niarhos, de reviste, între care și publicația literară „I Lexi” (editată timp de trei decenii). De la debutul din 1971 (cu placheta Marea Călătorie), a publicat zece plachete (cea mai recentă, Moartea a Doua, în toamna 2020), reeditate, majoritatea, în mai multe rânduri. O amplă selecție din lirica sa (Poezie 1970-2005), apărută în 2008, i-a adus Premiul pentru Poezie, pentru ansamblul operei, al Fundației Kostas și Eleni Uranis. Poeme ale sale figurează și în două albume de pictură, dar și în Textele de Literatură Neoelenă pentru liceu (în Grecia și Cipru). Ele sunt prezente și în numeroase antologii.  Unul dintre cei de seamă reprezentanți ai generației 1970, Antonis Fostieris deține o bogată colecție de prestigioase premii (Premiul Internațional Kavafis, 1993, Premiul Nikiforos Vrettakos al Primăriei Atenei, 1998, Premiul de Stat pentru Poezie, 2004) ș.a. Ample selecții din lirica sa sau plachete întregi au fost traduse în numeroase limbi: engleză, franceză, germană, italiană, daneză, sârbă, crοată, albaneză, unele fiind reeditate.

 

NEMURIREA FIECĂREI  ZILE

 

Suntem însă atât de grăbiți, chiar de se-ntâmplă toate atât de încet

O furnică își cară-n spate semințele pentru iarna ce va să vină

Fiindcă mereu e prevestită o iarnă, fiindcă mereu cred

este iarnă

Fiindcă orice anotimp cunoscut are și el necunoscuta lui iarnă

Ninsori blânde, sub cel mai nemilos soare

Cu ghețuri perene,  ca păcătoșii morți

al căror trup intact în groapă rămâne

Fiindcă toți suntem păcătoși morți

și trupul în noapte (ca în groapă) intact ne rămâne

În fiecare dimineață aruncă țărâna somnului și înviază

Se piaptănă atent în fața fotografiei defunctului

ieri

C-un zâmbet vinovat

Apoi se pierde  fără zgomot în mulțime

Fiindcă-i păcat să trăiești, să te-nvârți cu trupul

intact

Conservat  de veacuri în gheață

Să te ridici după secole din cripta ta

Relicve osoase îngăimând după un pic de nemurire –

Fiindcă timpul nu se grăbește, toate se-ntâmplă atât de încet

Că poate și furnica aceea de la începutul poemului

Cară și-acum semințele pentru iarnă

 

Și iarna să vină n-are de gând.

 

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508