În perioada iunie-noiembrie 2020, Asociația Culturală ISVOR a organizat „Laboratorul de Muzică” – un proiect cultural dedicat stimulării educației muzicale, cu focus pe școlile rurale din România. Aflat la prima ediție, proiectul a fost prezentat la începutul lunii noiembrie în zece școli din județul Vâlcea, comunele Berislăvești, Bărbătești (sat Bodești), Budești, Golești (sat Popești), Gura Văii (sat Bujoreni), Mălaia, Muereasca (sat Muereasca de Sus), Racovița (sat Copăceni), Sălătrucel, Stoenești. Cu această ocazie, fiecare dintre cele zece școli vizitate a primit din partea Asociației Culturale ISVOR câte o claviatură electronică completă (fiecare fiind dotată cu stativ dedicat și căști audio pentru studiu individual), precum și o serie de materiale didactice alternative, dezvoltate în cadrul proiectului. Claviaturile electronice și materialele didactice au intrat astfel în dotarea școlilor, punând bazele „Laboratorului de Muzică”. AgențiadecArte.ro a fost partener media.
Pentru a putea folosi claviaturile, copiii vor mai aștepta puțin – până la revenirea în sălile de clasă; în schimb materialele didactice au ajuns deja la ei: elevii școlilor vâlcene folosesc, la orele de educație muzicală susținute online, „Dicționarul Instrumentelor Muzicale” – o serie de 15 filme scurte despre chitară, clarinet, corn, contrabas, fagot, flaut, oboi, percuție, pian, trombon, trompetă, tubă, vioară, violă, violoncel. Aceste filme de prezentare a instrumentelor muzicale, cu un limbaj clar și prietenos, oferă informații de bază în 4-5 minute de ilustrație animată (de la istoric și părțile componente la sunetele emise și temele muzicale specifice sau asociate cu instrumentele respective). Materialul muzical a fost înregistrat în luna august la Universitatea Națională de Muzică din București (UNMB) împreună cu 16 tineri muzicieni.
Asociația Culturală ISVOR pregătește ediția viitoare, publicând în acest sens un formular unde școlile interesate își pot exprima intenția de participare (disponibil pe www.laboratoruldemuzica.ro). Până atunci însă, rezultatele primei ediții sunt la dispoziția tuturor profesorilor – și elevilor: atât „Dicționarul Instrumentelor Muzicale”, cât și alte materiale educative și informative (portretele compozitorilor ce apar în „Dicționar”, interviuri cu tinerii muzicieni și muzicologi implicați în realizarea materialelor etc.) pot fi consultate gratuit prin intermediul platformei online www.laboratoruldemuzica.ro.
„Laboratorul de Muzică” s-a născut la inițiativa unui cuplu de artiști independenți: Oana Ivașcu, muzician îndrăgostit de ilustrație, și Daniel Ivașcu, artist vizual pasionat de muzică, părinții Ilincăi și ai Sofiei, fondatorii ansamblului Imago Mundi și ai Asociației Culturale ISVOR. Ei au dorit să susțină educația muzicală în școlile primare și gimnaziale, stimulând astfel dezvoltarea creativității – necesară mai târziu în abordarea oricărui domeniu de activitate. După cum se știe, studierea unui instrument muzical îmbunătățește abilitățile de memorare și atenția distributivă; îmbunătățește abilitățile motrice / de coordonare; îmbunătățește cunoștințele de matematică, cititul și abilitățile de înțelegere; ajută la responsabilizare.
„Laboratorul de Muzică” (www.laboratoruldemuzica.ro) este o platformă online de educație muzicală non-formală. „Laboratorul de Muzică” este un proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN), organizat de Asociația Culturală ISVOR în parteneriat cu Universitatea Națională de Muzică București (UNMB), cu sprijinul FlyMusic.ro. Parteneri media: Radio România Muzical, Radio România Cultural, Zile și Nopți, BookHub, Agenția de cArte.
Mai multe informații despre „Laboratorul de Muzică” găsiți pe www.laboratoruldemuzica.ro, iar despre proiectele Asociației Culturale ISVOR pe www.isvor.ro.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.