Luni, 31 august 2020, de Ziua Limbii Române, între orele 16.00-19.00, în grădina Muzeului Național al Literaturii Române din București (str. Nicolae Crețulescu nr. 8), va avea loc Maratonul de Poezie și Jazz, ediția a XII-a, difuzat în direct de Radio România Cultural. 22 de nume importante din generaţii şi geografii literare diferite vor susține lecturi publice de câte 5 minute. Sunt invitate 11 poete: Ioana Crăciunescu, Mina Decu, Anastasia Gavrilovici, Ioana Greceanu, Cătălina Matei, Rozana Mihalache, Iulia Pană, Alina Purcaru, Andra Rotaru, Amelia Stănescu și Florina Zaharia. Sunt invitați 11 poeți: Romulus Bucur, Teodor Dună, Sorin Gherguț, Bogdan Ghiu, Florin Iaru, Claudiu Komartin, Luca Ștefan Ouatu, Ioan Matiuț, Bogdan O. Popescu, Adrian Suciu și Robert Șerban. Vor susține recitaluri câteva dintre cele mai importante și mai autentice nume ale blues-ului și jazz-ului contemporan românesc: Maria Răducanu, Nadia Trohin, Cătălina Beța, Mircea Tiberian și Mike Godoroja & Blue Spirit. Amfitrionii Maratonului sunt Dan Mircea Cipariu și Ioan Cristescu. Art director: Mihai Zgondoiu. Producător: Anamaria Spătaru. Organizatorii Maratonului de Poezie și Jazz sunt Primăria Municipiului București prin Muzeul Național al Literaturii Române din București și asociația Euro CulturArt. Coproducător: Radio România Cultural. Proiect cofinanțat de AFCN (Administrația Fondului Cultural Național).
Revista Observator cultural și AgențiadeCarte.ro sunt partenerii media ai evenimentului.
Eveniment cinstit de COTNARI!
„Condițiile speciale de prevenire a COVID 19 ne pun în situația de a oferi publicului interesat de Maratonul de Poezie și Jazz doar transmisiunea în direct pe Radio România Cultural, luni, 31 august 2020, între orele 16.00-19.00, și transmisiunea online a evenimentului. Vă mulțumesc pentru înțelegere.”, a declarat Dan Mircea Cipariu.
Continuăm seria de interviuri a Maratonului de Poezie și Jazz cu artista Nadia Trohin:
În urmă cu 12 ani se lansa Maratonul de Poezie și Jazz. De-a lungul timpului, s-au succedat poeți și muzicieni contemporani, iar evenimentul a căpătat amploare. Care sunt primele imagini la care te gândești acum atunci când spui Maratonul de Poezie și Jazz?
Imaginile nu ar fi atât de grăitoare dacă nu le-aş asocia cu nişte trăiri. Era a doua ediţie a Maratonului, se întâmpla într-o noapte de vară în incinta Teatrului Naţional de Operetă „Ion Dacian” care găzduia peste 30 de poeţi invitaţi şi câţiva muzicieni de jazz, între care pianistul Mircea Tiberian. Eram proaspăt absolventă, începusem nu demult, la sugestia profesorului Tiberian, să descopăr şi să cânt piese interbelice româneşti, iar în seara aceea evenimentul se transmitea în direct la radio. Emoţiile mele erau de nedescris, iar obrajii roşii-înfierbântaţi. Unde mai pui că printre invitaţi se afla Maria Răducanu pe care o descoperisem de puţină vreme şi a cărei prezenţă mă emoţiona. Reprizele de muzică erau urmate de cele de poezie, așa că între reprize am avut ocazia să-i ascult şi să-i cunosc mai îndeaproape pe Ion Mureşan, Ioan Es. Pop, Eugen Suciu, Ioana Crăciunescu ş.a. Ţin minte că a fost o noapte lungă şi frumoasă.
De la ediție la ediție, acest eveniment a adus pe scenă poeți și muzicieni într-un format care atrage un public divers, atât pe cel prezent la fața locului, cât și pe cel care ascultă transmisiunea live, la Radio România Cultural. Crezi că acest format de spectacol va influența modul în care vor fi gândite alte evenimente, în spațiul real sau virtual, în viitor?
Cu siguranţă. Având în vedere situaţia actuală, devine clar că anumite evenimente vor putea fi regândite, lucru care se şi întâmplă deja.
Ai creat în aceste luni în care distanțarea socială a trebuit să fie adoptată de noi toți? Unii dintre participanții la Maraton au trăit și timpuri cu alte restricții, alții acum s-au confruntat pentru prima dată cu îngrădiri ale libertății.
Adevărata îngrădire a libertăţii şi cea care mă sperie cel mai mult, de fapt, e cea pe care ne-o poate crea propria minte. Mă refer aici la diferitele blocaje şi lipsa de inspiraţie pe care le pot resimţi creatorii şi care nu întotdeauna au legătură cu locul sau situaţia în care ne aflăm. Suntem diferiţi, reacţionăm diferit. E posibil ca, din contra, unii dintre noi să fi fost mai inspiraţi, mai productivi, în această perioadă care ne-a forţat să stăm acasă, să fim mai atenţi la ce se întâmplă înăuntrul nostru şi mai puţin în afara noastră, s-avem în sfârşit timp pentru a crea. Personal, am încercat să fac în această perioadă lucruri pe care le tot amânam din lipsă de timp, să folosesc acest „repaos” ca pe un moment de autocunoaştere, introspecţie, apropiere de sine… Cu alte cuvinte, am sădit nişte seminţe, aştept să încolţească.
Uneori, actul artistic, actul de creație se află în centrul vieții, iar alteori nu mai poate ocupa acest loc. Ai trăit perioade mai bizare decât cele de acum?
Mărturisesc, mi-au lipsit activităţile artistice în această perioadă de distanţare, cu toate acestea nu m-am grăbit să particip la evenimentele organizate online. Îmi doresc să depăşim această criză şi să revenim la normalitate. Mi-e greu să cred că schimbul acela de energie între artist şi public poate fi compensat în vreun fel…
Cum refaci relația izolare/alienare – act de creație– spațiu exterior?
Într-un final va trebui să ne readaptăm şi, din fericire, oamenii au această capacitate. Important e să vedem partea bună a lucrurilor şi să găsim o noimă în tot ce ni se-ntâmplă. Echilibru e cuvântul care îmi vine acum în min
Un loc – imaginar ori real – unde-ți dorești să poți crea sau recrea în curând ar fi…
Locul în care mi-am petrecut toate vacanţele, satul de baştină al străbunilor mei…, prispa casei bunicilor cu vedere spre grădină şi spre sat, loc în care nu am putut ajunge în ultima vreme, dar de care îmi e nespus de dor.
_
Nadia Trohin este o tânără artistă cu personalitate bine conturată în peisajul jazzului autohton. Originară din Chişinău, unde a absolvit Colegiul Naţional de Muzică „Ştefan Neaga”, între 2000–2004 a fost solista grupului Milleniumcu care a lansat două albume: Fata sihastră şi Creştini, Crăciunul a sosit. Şi-a definitivat studiile de licenţă, masterat şi doctorat la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. În 2010 a fost premiată în cadrul Festivalului de Jazz de la Tg. Mureş şi în acelaşi an a început colaborarea cu pianistul Mircea Tiberian alături de care a înregistrat CD-ul La margine de Bucureşti, apărut în 2011 la casa de discuri Soft Records. De atunci a susţinut numeroase concerte în ţară şi în străinătate, colaborând cu muzicieni de marcă ai scenei jazzistice, între care: John Betsch, Chris Dahlgren, Christian Lillinger, Maurice de Martin, Nicolas Simion, Cristian Soleanu, Sorin Romanescu ş.a. În paralel cu activitatea concertistică, interpreta se implică activ şi în domeniul educaţional, fiind asistent universitar în cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi trainer vocal la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale” din Capitală.