Într-un eveniment artistic recent, găzduit de Galeria Artoteca a Bibliotecii Metropolitane București, cineastul, regizorul și directorul de imagine Mircea Bunescu a „regizat” propria expoziție personală intitulată „@rdoare”. Lucrările ce au ca temă unică crucea reprezintă reinterpretări ale simbolului grafic și sacru al răstignirii, purtătoare a mesajului morții și învierii lui Iisus. Creațiile, înrămate în dimensiunile obișnuite ale icoanelor din casa fiecărui creștin, sunt colaje de imagini în care predomină semnul crucii, semn al mântuirii și înălțării, al rugii și binecuvântării. Într-una dintre lucrări, focalizată pe detaliile mâinilor lui Hristos, semnul sfânt este încastrat în coperta de argint a unei Evanghelii, ținute la piept cu mâna stângă, în timp ce dreapta binecuvântează. Tabloul include în partea de jos o altă icoană a Mântuitorului, imagine în imagine ca într-o filmare editată. O altă lucrare întruchipează un acoperiș cu acest simbol ce adăpostește și ocrotește niște zgârâie nori cu ferestrele apartamentelor luminate în noapte. Pe fața unui munte ce poate simboliza Golgota, se află o cruce mare de lemn, în același registru al editării unui film. Este o expoziție-experiment ce amintește de art-evenimentul realizat de sculptorul Marian Zidaru în urmă cu mai mulți ani.
„Expoziția se dorește o călătorie itinerantă, de cele mai multe ori imaginativă, dedicată spiritului inovator și nobil al pelerinului în drumul său plin de speranță și credință, sub semnul Crucii. Poate că, odată pe un vârf din Alpi sau pe o ușă din Bari, călătorul va putea recunoaște, cu ușurință imaginea credinței sale”, a spus la vernisaj Mircea Bunescu, tot așa cum miracolul sau întâmplarea face ca să descoperim într-un copac tăiat semnul crucii sau în norii de pe cer care întruchipează uneori forme ce țin de biserica creștină. Îl intuim în astfel de lucrări elaborate sau descoperite aleatoriu, în cele patru brațe ale Crucii de pe Golgota, pe Iisus răstignit întru mântuirea noastră. Recunoaștem acest semn ușor, pentru că îl facem zilnic atunci când ne închinăm și ne rugăm cu smerenie, fiind fundamentul și pavăza credinței noastre.
Această expoziție, ce a stat sub semnul crucii, a rămas pe simeză în toate aceste luni de grele încercări provocate de pandemia cu sars covid-19 și, în același timp, poate ca un răspuns cu profunde semnificații, al creștinismului în fața deciziei abuzive de transformare a Catedralei bizantine Sfânta Sofia în moschee de ritual, de către regimul Erdogan.
Maria Dobrescu