Spațiul expozițional din Calea Victoriei 91-93, București, mi-a plăcut mereu pentru amplasarea sa avantajoasă: centrală, „la stradă”, cu posibilități de expunere care permit oricând o vizită pe principiul window shopping, independent de orarul de funcționare al galeriei 1001 Arte. Luna trecută, între 15 și 30 noiembrie 2019, a avut loc aici personala „The Fragile Balance of Human Constellations”, semnată de Suzanne Shortt și curatoriată de Cristian Cojanu, expoziție pe care am avut ocazia să o văd doar la vernisaj, pentru că imediat după am plecat pentru două săptămâni la Londra. Tocmai de aceea poate, gândindu-mă la expoziție, pictura artistei mi s-a părut a avea ceva britanic, amintind întrucâtva de cromatica lui David Hockney sau de peisajele lui Peter Doig. Această vagă impresie mi-a fost într-o oarecare măsură confirmată de background-ul personal și profesional al lui Suzanne Shortt, care se revendică spațiului canadian, acest stat relativ tânăr, atât de influențat istoric și politic de Marea Britanie.
Firește că spațiul geografic în care trăim ne influențează personalitatea, stilul și percepția despre lume și, cu cât călătorim mai mult sau locuim pentru perioade mai îndelungate într-un loc, acesta își lasă amprenta asupra noastră. Suzanne Shortt are privilegiul de a fi vizitat și locuit în multe colțuri de lume, nu doar pe continentul Americii de Nord, ci și în Asia, Africa sau Europa, iar recent aceasta s-a stabilit în România, la București.
Expoziția sa „The Fragile Balance of Human Constellations” a adus împreună o serie de portrete colective realizate în ulei pe pânză, al căror element comun pare a fi apa. Fie că este vorba de apa în stare lichidă din lucrările „Swimming Lanes” (2016), „Snorkelling” (2019), „Seaside” (2019) sau „Skinny Dip” (2019), fie că e vorba de apa în stare solidă din lucrările „Slope” (2019) sau „Ice Skate” (2019), aceasta constituie cadrul de întâlnire al unor constelații umane și oarecum un personaj în sine.
Celelalte personaje ale artistei Suzanne Shortt par într-adevăr a crea prin distanța unul față de celălalt un pattern, o constelație, de aceea titlul expoziției nici nu putea fi mai bine ales. Textul curatorial face referire și la expresia „we are all made of stars”, căreia artista „îi opune o viziune personală prin inversarea privirii (dinspre cer către oameni): la urma urmei, și stelele sunt, în aceeași măsură, alcătuite din oameni.” Interesant lucru: conform celor mai noi cercetări științifice, s-ar fi găsit apă și în componența prafului de stele, astfel că apa ar putea fi cadrul de întâlnire nu doar al constelațiilor umane, ci și al celor astrale.
Promițătoare expoziția, ca de altfel și programul galeriei, care se configurează destul de dinamic; după „The Fragile Balance of Human Constellations” a mai avut loc o altă personală, a Florentinei Otari (tot cu titlu în engleză: „Outside Stillness”), iar în trecutul recent au expus aici și artiști din zona supercontemporary, precum Pandele sau Theodor Grigoraș. De asemenea, azi, 23 decembrie 2019, de la orele 19:00, comemorând 30 de ani de la Revoluție, galeria 1001 Arte vernisează expoziția de grup „Portretul Ilegalistului la Tinerețe”, curatoriată de Cristian Cojanu, care îi reunește pe artiștii Irina M. Damaskin, Ion Bârlădeanu, Alexandra Grigore, Augustin Răzvan Radu, Otto Constantin și Theodor Grigoraș.
Ana-Daniela Sultana-Cipariu
Fotografii preluate de pe pagina galeriei www.1001arte.ro