Marţi, 17 septembrie 2019, la ora 18,00, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia organizează, în prezenţa artistului vizual George Păunescu, vernisajul expoziţiei de pictură «Luminile Veneţiei / Luci di Venezia». Expoziţia va aduce în atenţia publicului, în perioada 17–30 septembrie 2019, în Mica Galerie a Institutului, situată în Cannaregio 2212, 30121 Venezia (VE), 25 de lucrări, ulei pe pânză şi tempera pe carton, cele mai multe dintre acestea lucrate pentru expoziţia personală din oraşul lagunar, ce surprind instantanee peisagistice reprezentative pentru oraşul istoric italian. Expoziţia va prezenta publicului pitorescul peisajului din Veneţia, reflectat în lucrările pictorului George Păunescu, considerat de critica de specialitate unul dintre talentaţii şi inspiraţii artişti promotori ai picturii peisagistice în cadrul artei contemporane din România.
Universul peisajului veneţian este abordat prin filtrul personalităţii şi stilisticii artistului, într-o prezentare analitică centrată pe melancolia şi misterul locurilor veneţiene, ale căror particularităţi arhitecturale tradiţionale au rămas nealterate de trecerea timpului. Principala sursă de inspiraţie a artistului, pentru această serie de lucrări, o constituie edificiile, canalele şi piaţetele Veneţiei, un areal cu o puternică încărcătură istorică. Celebra Piaţă San Marco, unde putem observa şi faimosul Campanile, Palatul Dogilor, ca şi edificiile ce se înşiră de-a lungul spectaculoaselor canale ale oraşului, ne oferă numeroase exemple elocvente de arhitectură italiană tradiţională de factură veneţiană. Proporţiile, formele, volumetria şi materialele de construcţie autohtone, surprinse prin intermediul procedeelor plastice, sunt elementele ce ilustrează pe simeză o imagine sugestivă a identităţii urbane veneţiene. Imaginile clădirilor reflectate în apă, realizate printr-o tehnică minuţioasă, ni se înfăţişează în lumini şi umbre alungite, adesea redate în tuşe misterioase. Toată această lume cu rădăcini în veacurile antichităţii târzii, atipică pentru contemporaneitatea tehnologizată, este surprinsă în note cromatice care menţin vie frumuseţea firească şi curată, ce pare a nu se disipa odată cu trecerea timpului istoric.
***
George Păunescu a absolvit în 1994 Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, Facultatea de Arte Decorative şi Design – Secţia Artă murală. Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, din 1996, Filiala Pictură Bucureşti. În perioada 2000–2001 a fost bursier la Pontificio Istituto di Archeologia Cristiana din Roma (Italia), pentru a studia pictura murală antică. A urmat studiile doctorale la Facultatea de Arte şi Design din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, obţinând în anul 2009 titlul de Doctor în arte plastice şi decorative. Restaurator de pictură murală de epocă atestat de către Comisia de Pictură din cadrul Patriarhiei Române. A coordonat mai multe şantiere de restaurare a picturilor murale realizate în diferite tehnici, precum si extragerea picturii murale de la biserica din satul Vinţa, comuna Lupşa, judeţul Alba, biserică ce va fi reconstruită la Muzeul Astra din Sibiu, pictura urmând a fi reintegrată edificiului de cult. Din anul 1998 a parcurs treptele didactice universitare, în prezent fiind Conferenţiar universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii din Bucureşti, programul de studii Artă sacră. Activitatea-i artistică este vizibilă atât la nivel naţional, cât şi la nivel internaţional, prin realizarea unor expoziţii personale la Universitatea din Oviedo (Spania), Accademia di Romania din Roma (Italia), dar şi în galeriile Uniunii Artiştilor Plastici (Bucureşti, Craiova, Slatina, Târgu Jiu, Timişoara). De asemenea, a participat cu lucrări de pictură la Saloanele Naţionale sau Municipale, la Bienalele de la Buzău şi Târgovişte, la simpozioane, tabere de creaţie, atât în ţară cât şi în străinătate. Lucrările sale se găsesc în colecţii particulare, în cele muzeale şi ale diferitelor instituţii; o lucrare în care este reprezentată o imagine sugestivă a Veneţiei, aceea a faimosului Pod Rialto, a fost achiziţionată de către Casa Regală şi se află în trenul regal.
«O vocaţie a peisajului natural: un autentic simţ al peisajului natural, dovedit de artiştii precum George Păunescu, arată convingător că filonul originar al picturii româneşti, cel început de Nicolae Grigorescu şi Ioan Andreescu, este încă valabil şi fertil. În pictura pe care o practică, George Păunescu respectă cele două direcţii, grigoresciană circumscrisă pitorescului şi regimului diurn, şi cea andreesciană, aparţinând melancoliei şi regimului crepuscular, dar le combină şi realizează o simeză prin care dă curs unui timp luminos şi cald al după–amiezilor de vară. Chiar dacă, uneori, pictează şi iarna, predomină peisajul estival, cel al bucuriilor, al sevelor vii care pulsează mustos în lucruri, împlinit cu vagi presimţiri ale serii care va veni şi ale toamnei care se anunţă prin tonalitatea luminii.
Priveliştile urbane, când apar, deţin, la fel, savori şi spectaculozităţi de formă convenite cromatic şi conservate în aceeaşi dominantă constantă şi blândă. Formele îşi joacă luminile în culori mişcate, într–o scăzută fierbere tonală. Jocul de lumini şi umbre întreţine vie dinamica oricărui câmp vizual. Casele, străzile, pieţele, podurile reflexele se grăbesc să–şi ofere formele, dar o fac deschis, aproape pierzându–şi contururile în jubilaţii coloristice […]» (Prof. univ. dr. Ioan Iovan, critic de artă).