Marţi, 1 octombrie 2019, la ora 18,00, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia organizează, în prezenţa artistului vizual Remus Rotaru, vernisajul expoziţiei de grafică «Blue Thoughts». Expoziţia va aduce în atenţia publicului, în perioada 1–15 octombrie 2019, în Mica Galerie a Institutului, situată în Cannaregio 2212, 30121 Venezia (VE), 25 de lucrări executate de artist în tehnica cyanotypului, creaţii originale concepute special pentru a fi expuse cu acest prilej. Lucrările constituie un ciclu unitar din punct de vedere vizual, construit pe variaţiuni plastice cu inspiraţie evidentă din specificul locului. Sugestii arhitecturale caracteristic veneţiene, discret reprezentate în compoziţii dinamice, se metamorfozează în spectacole vizuale cu o paletă compusă din juxtapunerea unor subtile nuanţe albastre şi ruginii. Un ansamblu complex ce intenţionează a surprinde frumuseţea inconfundabilă a lagunei veneţiene. Demersul plastic se aliniază preocupărilor estetice generale ale autorului, vizând exploatarea unui limbaj specific graficii, raportat însă unor variaţiuni cromatice contrastante, menite a determina privitorul să perceapă experienţe vizuale confortabile, dar complexe în descifrare.
Preocupat de valorificarea argumentelor de natură plastică provenite din specificitatea limbajului tehnicilor de imprimare, graficianul Remus Rotaru studiază metode arhaice de multiplicare a imaginii şi experimentează fuziuni tradiţional–contemporane. Cercetări mai vechi în tehnici ca acvaforte, acvatinta, ac rece, litografie, serigrafie au fost în ultima perioadă completate de fascinantele procese fotografice istorice. Astfel a apărut seria recentă de lucrări în tehnica cyanotypului, care a scos autorul din monocromia şi austeritatea aparentă a limbajului grafic, oferindu-i o paletă generoasă de elemente vizuale grupate în jurul conceptului de originalitate. Expoziţia «Blue Thoughts» este rezultatul unor dintre aceste căutări ce au condus la soluţii experimentale exprimate în realizarea lucrărilor validate de critica de specialitate şi apreciate de publicul avizat.
Grafician timişorean, absolvent al Facultăţii de Arte Plastice şi Design a Universităţii de Vest din Timişoara, promoţia 2002, Remus Rotaru a susţinut cu succes, la aceiaşi instituţie de învăţământ superior, Teza de Doctorat cu tema «Permanenţe în Artele Grafice». Cadru didactic universitar, din 2003, activează în prezent ca Lector univ. în cadrul Facultăţii de Arte Plastice şi Design din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara. Membru, din 2003, al Uniunii Artiştilor Plastici – Filiala Timişoara, Director artistic la Aur’a Natural Gold Water, Director artistic al Asociaţiei Culturale Volutarte, Director artistic al Asociaţiei Culturale Dun’Art. Activează atât în domeniul graficii publicitare, cât şi în cea de factură plastică, participând astfel la numeroase evenimente expoziţionale cu vizibilitate naţională şi internaţională, expunând în ţară şi în străinătate (Austria, Serbia, Spania, Turcia, Ungaria). A participat la numeroase simpozioane şi tabere de creaţie în ţară şi în Serbia, Turcia, Ungaria, promovând astfel pe plan internaţional valorile artei contemporane româneşti.
«Remus Rotaru porneşte de la semn, de la literă, dar le foloseşte pentru a evoca mijloacele de obţinere a lor şi, mai ales, atmosfera în care au apărut şi în care există, este o atmosferă nocturnă în compactitatea căreia diferitele străfulgerări de lumină nu sunt de natură să lumineze formele, ci dimpotrivă, le adâncesc substanţa de întuneric, le concentrează, le densifică. Lucrurile semen, lucrurile litere sunt fructe ale nopţii, calitate în funcţie de care nu pot fi nici fruct oprit, nici fruct al păcatului, sunt fructe ale imposibilului, ale neantului, dar fiecare loc de concentrare nocturnă palpită ceva care poate aduce cumva a păcat originar şi a izgonire din Rai, adică poate semăna cu o intrare în lume. Dacă lumina nu le modelează şi nu le descrie, măcar le dă sens şi le angajează unei aspiraţii» (Ioan Iovan, Periplu expoziţional, Editura Hestia, Timişoara, 2012).
«Pătrunzătoare, cu evident aport de energie spirituală la nivel de generaţie, […] demersurile lui Remus Rotaru privind ramificaţiile multiple ale propriei creaţii, capabile să contribuie la consolidarea noţiunii de permanenţe în artele grafice […], duc către o concluzie vădită de maturitate evaluativă, de o creativitate complexă, valabilă în ordinea valorilor culturale autentice» (Negoiţă Lăptoiu, Incursiuni în arta românească, Editura Napoca Star, Cluj-Napoca, 2016).