Sezonul România-Franța 2019 a debutat în luna aprilie a anului acesta la București cu câteva proiecte expoziționale must see, două dintre ele prezentând lucrări de artă contemporană din colecții corporate: „Renault și arta, o istorie vie” și „Specii de spații – Lucrări din colecția de artă contemporană Société Générale”. Cel din urmă proiect, curatoriat de Mihnea Mircan, este găzduit pe întreg parcursul sezonului în două săli ale Muzeului Naţional de Artă al României și se caracterizează printr-o diversitate a stilurilor și practicilor artistice, cuprinzând lucrări a 24 de artiști internaționali, ale căror modalități de exprimare artistică variază de la pictură și sculptură la fotografie și intervenție în spațiul expozițional. Concomitent, la Rezidenţa BRD Scena 9 se desfășoară proiectul conex „Spaţiu (Continuare și sfârșit)” al artiștilor Iulia Nistor și Achraf Touloub, care completează discursul curatorial prin intervenții site-specific.
Împrumutând titlul de la cartea „Espèces d’espaces” a lui Georges Perec, apărută în 1974, proiectul investighează noţiunea de spațiu sub variate aspecte, atât prin tematica lucrărilor alese, cât și prin utilizarea efectivă a spațiilor expoziționale. Artiştii expuşi la MNAR în cadrul expoziţiei sunt: Farah Atassi, Danica Dakić, Philippe Decrauzat, Braco Dimitrijević, Bernard Frize, Laurent Grasso, Gottfried Honegger, Pertti Kekarainen, Imi Knoebel, Didier Marcel, Jonathan Monk, Wilhelm Mundt, Vik Muniz, Otobong Nkanga, Aleix Plademunt, Julien Prèvieux, Florian & Michael Quistrebert, Philippe Ramette, Joe Reihsen, Viviane Sassen, MarjanTeeuwen și Guy Tillim, iar patru dintre aceştia (Farah Atassi, Danica Dakić, Florian & Michael Quistrebert şi Julien Prévieux) beneficiază de o expunere mai proeminentă livrată sub forma de „studiu de caz”. Display-ul expoziției principale „Specii de spații”, care poate fi vizitată în perioada 18 aprilie – 14 iulie 2019, în incinta fostului Palat Regal, folosește la maxim suprafața de expunere, dând uneori senzaţia de supra-aglomerare, în contrast cu expoziția „Spațiu (Continuare și sfârșit)” de la Rezidenţa BRD Scena 9, care folosește doar strictul necesar din interiorul fostului local Villa Rodizio, intervenind foarte subtil la nivelul structurii sale ornamentale și decorative. Perioada de desfăşurare a expoziţiei „Spațiu (Continuare și sfârșit)” este 19 aprilie – 16 iunie 2019; în plus, Rezidenţa BRD Scena 9 este și gazda unui amplu program de activităţi al căror scop este medierea conținutului expozițional.
Cele două expoziții constituie o ocazie binevenită, oferită cu prilejul sezonului, de a privi înăuntrul unei colecții corporate care aduce împreună nume sonore ale artei contemporane, mai puţin cunoscute la noi și, pentru că accentul este pus pe diversitate (a subiectelor, a mediilor şi a stilurilor), coerența și misiunea colecției ies prea puţin în evidentă. Colecția de artă contemporană Kontakt a Grupului și Fundației ERSTE, de exemplu, se dedică în mod declarat dezvoltării societății civile din Europa Centrală și de Sud-Est și achiziționează cu precădere artă produsă în această regiune.
Criteriile după care este alcătuită o colecție de artă contemporană diferă, firește, în funcție multe variabile, fie că vorbim de colecționarul privat, care achiziționează artă pentru colecția sa personală, fie că vorbim de cel corporate, care achiziționează artă pentru o companie, de obicei internațională. Oricum, colecționarul, ca actor important pe piața de artă contemporană are un profil prea puțin definit în plan local, iar la licitațiile și târgurile de artă din București, deși sunt ofertate şi lucrări din categoria super contemporary (ale tinerilor artiști cu vârsta până în 35 de ani), tendința în vânzări înclină tot către nume consacrate ale modernismului românesc cum ar fi Tonitza, Grigorescu, Pallady, Andreescu sau Luchian.
Ana Daniela SULTANA