Miercuri, 12 iunie 2019, ora 12.00, la Librăria “Donaris” Galați (Str.Nicolae Bălcescu, nr.26), Violeta CRAIU citește din volumul ”ALIDADA”. Amfitrion: Angela Baciu. Invitat în recital: Săndel Spînu, cantautor.
* Un eveniment organizat în parteneriat cu Uniunea Scriitorilor din România, Filiala Iași, Reprezentanta Galați / Tecuci
Și, nu uitați! la toate produsele de papetărie din librărie aveți 20 % reducere!!!
***
Violeta Craiu, pe numele său real Cârjan Georgeta este brăileancă, autoare a 11 cărți, dar și a unei lucrări științifice ,,Schiță pentru o monografie a comunei Stăncuța, județul Brăila’’, apărută la Editura „Proilavia”, Brăila, în anul 2015. Este de profesie economist și rudă cu poetul dobrogean Panait Cerna.
Membră a Uniunii Scriitorilor din Romania – Filiala Iași, a Societății Medicilor Scriitori și Publiciști din România și a Societății Scriitorilor „Costache Negri” Galați. I-a avut ca mentori pe scriitorul Fănuș Neagu și poetul Ion Mustață.
Este inițiatorul proiectului cultural ,,Dialoguri lirice la Dunăre’’ 2017-2018, organizat de USR Filiala Iași și CARP Brăila.
Prezentă în mai multe antologii și dicționare printre care:
Dicţionar bibliografic, bilingv, Ed. Viaţa Medicală Românească, Bucureşti, 2003,p.94;
Antologie de literatură contemporană brăileană, Ed. Ex. Libris, Brăila, 2005 p. 278;
Boris Crăciun, Daniela Crăciun Costin, 1500 Scriitori Români clasici şi contemporani, Ed. Porţile Orientului, Iaşi 2010, p.144 ;
Dicţionarul scriitorilor brăileni, Biblioteca judeţeană Panait Istrati, Ed. Proilavia , Brăila, 2010, p. 65;
Dumitru Anghel, O samă de scriitori, Ed. Istros, Brăila, 2014, p.123;
Volumul „Uniunea Scriitorilor din România” – Filiala Iaşi, Ed. Junimea, Iaşi, 2014, p.276;
Antologie literară brăileană, Colecția Cărțile Chirei, Editura Pim, Iași, 2016, p. 109;
Ioan Holban – Coordonator – Un dicționar al scriitorilor români contemporani, vol. ÎI, Colecția Opera Omnia, Dicționar. Ed. TipoMoldova, Iași, 2016, p. 145;
A primit numeroase distincții și premii literare:
Premiul I pentru Poezie ,, Magda Isanos’’ la Festivalul Concurs de poezie şi proză scurtă ,,Magda Isanos– Eusebiu Camilar’’– Udeşti – jud. Suceava, 2003.
Premiul Oraşului Beiuş pentru poezie, acordat în cadrul Concursului Naţional de Poezie ,, Nichita Stănescu’’, Beiuş, jud. Arad, 2005.
Premiul I ,, Proză scurtă umoristică’’ Festivalul Național de umor, Sibiu, 2005.
Distincție –Poetă a Iașilor – Festivalul Internațional de poezie, Poezia la Iași – Ediția a III-a, conferită de Primăria Iași, 2016.
Diplomă de Onoare – Cartea Anului, acordată de Uniunea Scriitorilor, Filiala Iași, Reprezentanța Galați/Tecuci – pentru romanul „Agonia Fericirii”, ediția a douA, ed. eLiteratura București, Galați, 2017.
A colaborat cu mai multe publicații din țară și din străinătate:
*Dunărea – Brăila; Florile Dunării – Brăila; Oglindă literară – Focşani; Porto Franco –Galaţi; Saeculum – Focşani; Cetatea culturală – Cluj; Poesis – Satu Mare; Cafeneaua literară – Piteşti; Convorbiri literare – Iaşi; Axis Libris – Galaţi; Boema – Galați; Spații culturale, Citadela – Satu Mare, Revista Zeit – on line cultură și opinie Brăila, Cronica, Cronica Veche – Iaşi, Revista Hyperion – Botoșani, Revistă de experiment literar FEED BACK Iași, Rev. Casa Speranței Ana Aslan a CAR Pensionari Brăila etc;
* Revista Confluențe literare româneşti, SUA, 2014; Revista Miorița, UȘA, 2014, Revista Stojer a Uniunii Scriitorilor din Macedonia 2013; Revista Unduiri /Struga, Macedonia, 2015; Revista PACT (RAST) în româneşte – Creştere – Iunie, 2016, apare la Bitolia, Macedonia, p.140,141
Poezii semnate de Violeta Craiu au fost traduse în diferite publicații străine în limba bulgară, macedoneană, ungară, chineză, engleză etc.
Despre Violeta Craiu au scris: Constantin Ciopraga, Vasile Spiridon, Emilian Marcu, Marius Chelaru, Adi George Secară, Valentin Popa, Dumitru Anghel, Angela Baciu, Constantin Oancă etc.
În prezent, este colaborator al Proiectului ,,Interferențe culturale interetnice’’ încheiat între Muzeului Carol I, Brăila și USR Filiala Iași.
***
Despre Alidada…
„O carte dedicată oamenilor care muncesc pe drumuri făcându-le practicabile, pentru ca noi, oameni de rând. Fără ei și munca lor, deplasarea noastră ar fi încetinită sau inexistentă. Tema aleasă nu este una oarecare. Am pornit către această direcție căutând posibilități de a transpune în vers activitatea de reparații și întreținere de drumuri pe baza unor cercetări și documentări pe teren și în publicații de specialitate. Datorită vieții social –politice și economice multe dintre meserii au dispărut iar altele care au rămas sunt franjurate de sisteme și de schimbările la nivel global. Așa cum veți observa volumul este structurat în trei părți:
Primul Căile noastre toate – poeme drumărești , este închinat drumarilor și muncii lor neobosite de a începe și de a finaliza lucrări de reparații pe drumurile publice și nu numai.
Al doilea Locuri și neuitare – valuri de timp este închinat orașului Brăila și locurilor unde au avut loc evenimente importante într-o viață de om.
Al treilea întitulat Poeme de suflet – relaxare este dedicat familiilor drumarilor și rudelor acestora care uneori își apleacă privirea pe o carte de poezie.
Am căutat să diversific tema poeziilor, în general să mă apropii mai mult de sufletele drumarilor obosiți de muncă și prea puțin prezenți în sânul familiei. Oameni preocupați cu nenumărate probleme de serviciu și mai puțin bucuroși pentru ei înșiși. Sper ca acest volum să capete interesul marelui public și în același timp să fie și o sursă de informații pentru acei care fac cercetare privind meseriile și evoluția acestora în timp. Mă opresc aici. Dacă am reușit să-mi fie înțeleasă poezia mă bucur că nu am irosit degeaba cerneala pe hârtie.Un Glosar le va veni în ajutor celor care nu înțeleg anumiți termeni tehnici folosiți în poezie. (Violeta Craiu)
***
Despre volumul Alidada au scris:
“Zice-se că în viaţă avem în faţă, la fiecare „început”, ca o pagină albă, „drumul” pe care-l scriem cu paşii, faptele ori cuvintele noastre. Drumarii sunt oameni aparte… când sunt lăsaţi să îşi facă meseria. Aşa se face că, aici, avem a face cu un soţ care a construit, la propriu, „acoperind gândurile cu dragoste”, plecând de lângă ea când „noaptea scurtă stinge lămpile cerului”, drumuri pe care a păşit aleasa inimii lui timp de o viaţă de muncă. Iar acum, ea, după ce a trecut, cu preţul anilor, peste „durerea depărtării şi a înstrăinării”, îi oferă lui un alt fel de drum, dinspre inimă spre viaţă, „asfaltat” cu poezie.
Dacă acum, scrie Violeta Craiu, „drumul până la o căsătorie/ devine anevoios /…/ scopul fiind de cele mai multe ori material”, pentru ei povestea s-a împlinit, peste timp, „în inimi, doar [cu] iubire, speranţă/ şi rugăciuni către Dumnezeu”. Şi cu aşteptare. Dar şi păşind tot acest drum, şi la propriu şi la figurat, cu dragoste. Şi, acum, prin această carte, şi cu poezie.” ( Marius Chelaru )
***
„Dintr-un anumit punct de vedere, Violeta Craiu realizează un mini-roman documentar liric, unde personaj principal colectiv sunt drumarii, cu câte un accent pus şi pe problemele de infrastructură şi de alt gen care pot apărea, sunt şi imnuri aduse Brăilei, la împlinirea a 650 de ani de la atestarea documentară… Cele trei părţi ale cărţii provoacă, aşa cum spuneam mai sus, cititorul… să fie contemporan, să-şi asume istoria poate nu neapărat spectaculoasă a zilelor noastre (un poem se intitulează „Istoria dictează poezia”!), dar să şi descopere zei şi zeiţe pe care nu îi cunoştea: precum… Alidada, şi ea zeiţă de aşteptat, ca şi Godot, ca şi Max, Alidada fiind alegerea pentru numele cărţii, combinând… un nume „Ali”, care poate fi de bărbat, dar şi alint pentru variante de nume feminine, şi „dada”, care, după cum se ştie, este şi un curent literar-artistic, apărut în Europa în anul 1916, caracterizat prin ridicarea hazardului la rang de principiu de creație, prin negarea oricărei legături între gândire și expresie.
Desigur, glosarul binevenit ne va lămuri că „alidada” este o parte componentă a unui teodolit clasic, teodolitul fiind şi el un instrument de măsurare a direcțiilor unghiulare orizontale și verticale. Pentru noi, „alidada” va fi însă o zeiţă, o muză, la care s-a rugat, poate, scriitoarea, pentru Frumuseţea îmbinării cuvintelor, pentru transfigurarea realităţii de unde s-a inspirat, alidada, titlul ca tare, este poate singura semnătură… dada, reliefarea absurdului existenţei ţinând mai mult de alte curente de gândire sau literare.” (Adi George Secara)