Foarte cunoscut încă de la începutul carierei sale în anii ’60, Christian Ludwig Attersee este un prodigios artist vienez cu peste 500 de expoziții la activ și o personalitate creativă complexă cu veleități multiple: de la grafică, pictură și design, la muzică, literatură, regie și scenografie, fiind de asemenea și un pasionat campion la yachting (de aici și pseudonimul „Attersee”, denumirea omonimă a unui lac din Austria). Întrebat într-un interviu televizat dacă există vreun domeniu artistic pe care să nu-l fi abordat, Attersee răspunde cu umor: baletul. De fapt, și în acest domeniu și-a adus contribuția, realizând scenografia pentru două spectacole de balet: ”Petrushka” de Igor Stravinsky la Opera de Stat din Viena (2005) și ”Wolfgang Amadé” de Renato Zanella la Madlenianum în Belgrad (2006).
Scena de artă contemporană vieneză își are locul său aparte în ierarhia internațională și, chiar dacă nu are o tradiție prea veche în materie de bienale, spre exemplu, abundă, în schimb, în alte programe ofertante pentru artiști și curatori, desfășurate în instituții muzeale, galerii și spații alternative, dacă ne gândim la numărul de târguri, rezidențe și premii organizate aici. MuseumsQuartier (MQ), care găzduiește Architekturzentrum, Kunsthalle, Leopold Museum, mumok și Tanzquartier, este cu siguranță cel mai vizat și vizitat în acest sens, dar și Marx Halle, unde are loc, în fiecare toamnă târgul viennacontemporary sau muzeul Belvedere 21, situat foarte aproape de Gara Centrală din Viena, atrag un public de artă contemporană numeros și diversificat. Păstrând din timpul masteratului la Viena o apreciere deosebită pentru personalitățile care și-au legat activitatea artistică și pedagogică de Universitatea de Artă Aplicată (iar Christian Ludwig Attersee a fost între anii 1992 și 2009 profesor de pictură, animație de film și tapiserie la această instituție de învățământ unde am studiat și eu), am fost săptămâna trecută să vizitez ampla retrospectivă Attersee expusă la Belvedere 21 în perioada 1 februarie -18 august 2019.
Curatoriată de Britta Schmitz, expoziția „Feuerstelle” (Șemineu) se concentrează pe primii 20 de ani de creație ai artistului Christian Ludwig Attersee, care se caracterizează prin diversitate. Astfel, la etajul muzeului găsim expuse lucrări de grafică și pictură, afișe de expoziție, obiecte de design, fotografii și tapiserii, ca de altfel și etichete sau ambalaje pentru produse de larg consum. Pentru acestea din urmă, Attersee a fost, la vremea creării lor, criticat, întrucât, raportat la tradiția academică a anilor ’70, acesta încălca flagrant granița dintre arta vizuală și cea aplicată, chiar dacă genul acesta de proiecte i-a crescut semnificativ popularitatea. Deși contemporan și prieten cu reprezentanții Acționismului Vienez, ale căror practici artistice tind spre performance – ca formă de happening de influență Fluxus, interpretată în cheie proprie – mediul său de exprimare artistică predilect rămâne pictura figurativă de inspirație Pop Art. Considerat întrucâtva un „lup singuratic” al artei austriece, artistul născut la Bratislava în 1940 și-a urmat propriul parcurs, independent de evoluția colegilor săi de breaslă sau de reacția criticilor, lucrând concomitent și la construirea imaginii proprii sau a branding-ului personal cum se numește în limbaj de specialitate astăzi.
De cele mai multe ori apogeul carierei unui artist și recunoașterea meritelor sale deosebite sunt corelate cu participarea sa la bienale și cu obținerea de premii, iar Attersee, se numără printre aceia care au reușit să facă parte atât din programul documenta (1977), cât și să reprezinte Austria la Bienala de la Veneția (1984). Este Attersee un artist consacrat, recunoscut ca atare? Conform sistemului de valori și a paradigmei actuale a artei contemporane, cu siguranță este. Oricum retrospectiva sa de la Belvedere 21 merită o vizită, dacă nu pentru reputația artistului, atunci măcar pentru universalitatea fondului de lucrări, pentru display-ul inedit (care uzează la un moment dat de un tapet stil Pop Art realizat prin multiplicarea uneia din lucrările sale) și pentru identificarea temelor abordate de Attersee la începutul carierei sale, care ulterior au fost reluate în alte etape ale evoluției sale artistice.
Ana Daniela SULTANA