Situată pe Schleifmühlgasse nr. 12-14 în Viena, galeria 12-14 contemporary este unul dintre acele spații de artă contemporană care a reușit să-și valorifice în mod ideal suprafața de expunere de proporții reduse, constituind din aceasta mai de grabă un avantaj și amintind de alte proiecte grandioase desfășurate în spații mici, dacă ne gândim la prima locație a galeriei londoneze White Cube (Duke Street, St James’s), fondată de Jay Jopling, sau la galeria newyorkeză The Wrong Gallery, fondată de Massimiliano Gioni alături de Maurizio Cattelan și Ali Subotnick (care avea doar 1 m²). Concepută inițial ca un artist-run space acum 10 ani, galeria 12-14 contemporary este în prezent membră a Asociației Galeriilor de Artă din Austria și un reper al scenei de artă vieneză, lucrând cu artiști și curatori internaționali care aduc în prim-plan un discurs actual și bine articulat.
Printre artiștii colaboratori ai acestui spațiu expozițional se numără Alexandar Peev și Virgilius Moldovan, ale căror lucrările recente se regăsesc în perioada 7-31 martie 2019 în expoziția „Kinder des Zorns” (Fiii mâniei) curatoriată de Tiberius Stanciu. Titlul expoziției este extras din argumentul curatorial, ce constă într-un verset din epistola către Efeseni a Sfântului Apostol Pavel din Noul Testament (capitolul 2, versetul 3): „Întru care si noi toți am petrecut odinioară, în poftele trupului nostru, făcând voile trupului și ale simțurilor și, din fire, eram fiii mâniei ca și ceilalți.” Selecția de lucrări cuprinde sculpturi, desene și picturi semnate de Alexandar Peev și trei sculpturi inedite realizate de Virgilius Moldovan.
De formație sculptor, Virgilius Moldovan este născut la Brașov (1955) în decada în care orașul purta numele Stalin (aspect pe care artistul însuși îl evocă de fiecare dată când are ocazia) și locuiește la Viena de trei decenii. Practica sa artistică constă preponderent în sculptură hiper-realistă, realizată din silicon pigmentat, înfățișând cu precădere personaje reale, supradimensionate, nude. Pentru lucrările din expoziția „Kinder des Zorns” artistul a recurs la forma sa reprezentativă de exprimare artistică, prin care sculptura capătă textură și culoare, însă a redus din mărimea lucrărilor optând pentru un cap de pisică, un cap de bebeluș și un adolescent care ține în brațe o păpușă gonflabilă.
Pe lângă atenția publicului, Virgilius Moldovan s-a bucurat, anul trecut, și de atenția criticii de artă; un material amplu a fost publicat în revista ARTA, iar un clasament al celor mai importante evenimente ale artei contemporane maghiare a inclus expoziția sa „Looking for identity” de la Szeged în top 10. Activitatea expozițională a artistului este așadar dinamică atât pe plan internațional, cât și în context vienez, iar recent a ajuns și în atenția publicului românesc, printr-o serie de retrospective organizate la Muzeele de Artă din Cluj-Napoca (2016), Craiova (2016) și Timișoara (2017). Rămâne de văzut ce instituție muzeală din capitală se va încumeta să expună controversatele nuduri hiperrealiste și supradimensionate realizate de Virgilius Moldovan, întrucât, exceptând expozițiile de la începutul carierei sale, artistul nu a mai expus în București.
Ana-Daniela SULTANA
Fotografii: Tiberius STANCIU © 12-14 contemporary