Luni, 25 februarie 2019, de la ora 16.30, în spațiile Liceului Pedagogic Ortodox ”Anastasia Popescu” din București (str. Zborului, nr. 7-9), va avea loc finisajul expoziției ”Brazii” a artistei Elena Murariu, cu un text curatorial semnat de scriitorul Dan Mircea Cipariu. O expoziție eveniment, închinată martirilor și eroilor, la apropierea celor 30 de ani de la jertfele tinerilor din decembrie 1989. ” Vom putea parcurge din nou cele două itinerarii pe care artista ni le-a propus: cel către istoria de jertfă martirică a Domnitorului Brâncoveanu și a familiei sale și cel care ne conduce să descoperim eroismul și dragostea de libertate ale tinerilor eroi căzuți sub loviturile „tăietorilor de brazi”. Drept corolar, vom viziona filmul pe care regizorul Ioana Petresco l-a dedicat acestei întreprinderi culturale și vom parcurge o parte din gândurile copiilor, primii beneficiari ai expoziției.”, a declarant Prof. Mona Șerbănescu, directorul Liceului Pedagogic Ortodox ”Anastasia Popescu” din București.
”Bradul este un arbore emblematic al spațiului românesc, cu semnificaţii multiple ce trimit la viaţă, moarte, verticalitate, demnitate, dârzenie, înălţare spirituală și, mai recent, în ultimii o sută cinzeci de ani, la Crăciun, cu toate bucuriile, dar și cu excesele consumiste. Din păcate, pentru mulți minunea Nașterii Domnului pălește sub jocul de artificii! Și la această nouă expoziție, bradul este o ”curea de transmisie” a unor mesaje ce țin de istoria noastră de la începutul modernității, dar și de cea foarte recentă. Observ cum în iureșul vieții, fie pentru disperată supraviețuire sau fie întru hedonism, așa cum s-au făcut jocurile după 1989, se minimalizează jertfa, se ocultează adevărul, și se uită cinstirea profundă a martirilor și eroilor neamului. Demersul meu de la Liceul Anastasia Popescu este o lacrimă, o rugă, un strigăt într-o” pădure” curată, sensibilă, cu ”brazi” tineri!”, a declarat Elena Murariu. Expoziția este inclusă în programul Educația prin cultură al Liceului Pedagogic Ortodox ”Anastasia Popescu” din București. ”Expoziția – eveniment pe care o propunem publicului tânăr, în mod special, dar care va emoționa, cu siguranță, pe vizitatorul de orice vârstă, cuprinde, într-o îmbrățișare peste timp, tineri eroi, a căror inimă a bătut pentru Pământul Țării și care ne privesc senini din eternitatea sfințeniei. Că de ei ne despart trei veacuri, ori doar trei zeci de ani… nu ne apare la fel, din perspectiva nemuririi?”, a mărturisit Prof. Mona Șerbănescu, directorul Liceului Pedagogic Ortodox ”Anastasia Popescu” din București. Partenerii media ai evenimentului sunt Radio Trinitas, cotidianul Lumina și AgențiadeCarte.ro.
O cercetare vizual-spirituală despre ipostazele jertfirii, cu forma cea mai răscolitoare a jertfirii de sine, ne propune, de câțiva ani, artista Elena Murariu. ”Bradul”, o primă personală ce punea în pagina conceptului despre relația dintre obiectul jertfei și înălțarea spirituală, a oferit, încă din 2015, un întreg instrumentar plastic – pictură, grafică, fotografie, instalație-obiect – în slujba unui discurs mereu atent la detaliul omniscient al simbolului ales. Dacă în 2015 și în anii imediat următori, ”Bradul” recupera scena istoriei trăite și a istoriei asumate de și prin martiriul Sfinților Brâncoveni, iată că, la 30 de ani de la Revoluția tinerilor martiri din decembrie 1989, Elena Murariu duce mai departe rostogolirea simbolului într-o nouă personală – ”Brazii”, într-un context în care citatele vizuale de pe crucile din Cimitirul Eroilor din București se întâlnesc cu citatele fizice ale brazilor doborâți, la fiecare sfârșit de an, de impulsuri consumeriste. Contextul post-istoriei și al bolilor post post-moderniste sunt un fundal al ”Brazilor” ce, parafrazând un vers al lui Lucian Blaga, ar fi putut să fie, dar n-o să fie niciodată. În 2019, discursul Elenei Murariu despre jertfirea de sine e situat la întâlnirea dintre spiritual și consumism, dintre sacru și profan, dintre lumea ce încă mai gândește în versuri și lumea ridicată din cuțite și pahare. Tehnicile plastice urmăresc, uneori cu detaliu și măiestrie de orfevrier, planurile construcțiile ascendente-descendente ale ”Brazilor”, în toate formele lor de expresivitate ante și post-consumeristă, ante și post-inițiere pe drumul Înălțării. Instalația din brazii aruncați la gunoiul deșertăciunii umane face și mai reactivă propunerea de re-semantizare a ”Brazilor”. Astfel, martori ai unui discurs plastic penetrant stilistic și conceptual, suntem puși să alegem fiecare dintre noi felul în care putem rezona cu avatarurile jertfirii de sine. Pentru că, pe un drum sau altul, între bine și rău, dilema ne poate urmări și pe noi: și noi suntem Brazii?
Dan Mircea Cipariu
Despre Educația prin cultură, un proiect al școlii noastre – acum, Liceul Pedagogic Ortodox „Anastasia Popescu”- discutăm de mai bine de cinci ani, cu această limpezime a termenilor (dar proiectul a existat, difuz, încă de când a demarat școala însăși, acum un sfert de veac).
În tot acest timp, spațiile claselor, holurile, toate locurile care se pretau la a susține cultural educația, au fost exploatate maximal. S-au succedat expoziții ale unor artiști contemporani renumiți, întâlniri cu mari scriitori, artiști și muzicieni, cu oameni de știință, teologi și jurnaliști, colaborări cu Muzeul Literaturii Române, cu Biblioteca Centrală Universitară, Biblioteca Națională, Agenția de CArte, cu teatre, ori diverse canale de televiziune și de radio dedicate culturii și educației.
Cartea, Muzica, Artele vizuale, Științele devin tot atâtea provocări valoroase pentru copiii care cresc într-un mediu unde este privilegiat accesul la descoperire, la reflecție și la exploatarea propriului potențial creativ. Cititori și consumatori de cultură avizați, ei vor forma, sperăm noi, masa critică de care avem nevoie, urmând să suțină, când vor deveni adulți, calitatea reală a educației și a culturii românești.
Istoria, un domeniu atât de invocat astăzi, îi poate aduce pe copii extrem de aproape de evenimente trecute, dar și de oameni, de eroi care vor reprezenta modele către care să își îndrepte aspirațiile. Modele de onestitate, de curaj, de spirit de jertfă.
Expoziția – eveniment pe care o propunem publicului tânăr, în mod special, dar care va emoționa, cu siguranță, pe vizitatorul de orice vârstă, cuprinde, într-o îmbrățișare peste timp, tineri eroi, a căror inimă a bătut pentru Pământul Țării și care ne privesc senini din eternitatea sfințeniei. Că de ei ne despart trei veacuri, ori doar trei zeci de ani… nu ne apare la fel, din perspectiva nemuririi?
Prof. Mona Șerbănescu
Elena Murariu s-a născut în anul 1963 la Zvoriștea, județul Suceava. De la vârsta de 10 ani începe să studieze artele plastice la Botoșani și continuă în Iași, la Liceul ”Octav Băncilă”. Studiile universitare le face la București, absolvind secția de Artă Monumentală și Restaurare sub îndrumarea profesorilor Ion Stendl și Dan Mohanu. Își va continua studiile la Roma, urmând cursurile de conservare-restaurare picură murală ICCROM. Va lucra câțiva ani ca muzeograf la Muzeul Vasile Pârvan din Bârlad unde va deschide în 1990 prima expoziție personală. A debutat ca grafician și apoi s-a afirmat ca iconar și creator de artă creștină. După anii 2000, a deschis 26 de expoziții personale in țară și străinătate: București, Mogoșoaia, Iași, Paris, Barcelona, Lisabona, Dion, Atena, New York. Cel mai amplu și mai vizibil proiect al autoarei este cel pe care l-a închinat Sfântului Constantin Brâncoveanu. Ca expert restaurator a restaurat picturile unor biserici de patrimoniu cum ar fi: Bolnița Bistriței, Fundenii Doamnei, Viorești-Slătioara și Gura Motrului. A primit diverse premii și distincții atât în domeniul restaurării cît și al creației dintre care care amintim: premiile UAP pentru artă religioasă 2003 și 2005, premiile Ministerul Culturii pentru restaurarea monumentelor istorice 2007, 2008 și medaliile ”Sfîntul Antim Ivireanul” și ”Ioan Gură de Aur”din partea Patriarhiei Române.
Site: icone.arts.ro
Ioana Petresco s-a născut în anul 1995 la București. A activat timp de 7 ani în Corul de Copii Radio, condus de Voicu Popescu participând în anul 2011 la Festivalul George Enescu. A absolvit Colegiul Național ”Mihai Viteazul” și Universitatea Națională de Arte din București, secția Design. În prezent activează ca artist vizual, realizând fotografie și film.
Instagram:@ioana.petresco
Liceul Pedagocic Ortodox ”Anastasia Popescu”
În anul 1996 lua ființă Școala ”Anastasia Popescu – Mama Sica”, în cadrul Fundației Preasfânta Fecioară Maria, căreia, Vrednicului de Pomenire Patriarh Teoctist, i-a transmis acordul și Înalta Binecuvântare, înainte de începerea primului an școlar. Școala continua proiectul educațional demarat de Grădinița Arc-en-Ciel, înființată cu doi ani înainte (1994).
Datorită metodelor inovative în educaţie şi rezultatelor deosebit de bune obţinute de unitatea de învățământ aflată sub egida sa, Fundaţia Preasfânta Fecioară Maria a primit, în anul 2000, certificatul de instituţie asociată UNESCO.
Nivelul preprimar al școlii obține acreditarea prin OM 5648/14.11.2006, iar nivelurile primar și gimnazial, se acrediteaza prin OM 3618/19.06.2014.
Pentru nivelul de învățământ „liceal”, profilul „pedagogic”, calificarea profesională „învățător – educatoare”, s-a obținut autorizarea de funcționare provizorie, prin OMENCS Nr. 3490/28.03.2016.
Noul proiect a obținut Înalta Binecuvântare a Preafericitului Părinte Patriarh Daniel în anul 2016.
Liceul Pedagogic Ortodox Anastasia Popescu dezvoltă programe care oferă copilului o evoluţie personalizată și îl pregătesc să facă faţă schimbărilor rapide din societate, aducând totodată în atenția familiei și factorilor de răspundere valorile spirituale şi morale pe care le cultivă cu grijă și perseverență, astfel încât acestea să reprezinte repere majore în evoluția fiecăruia.