La conferința de presă dedicată, miercuri, 7 noiembrie, prezenței violoncelistului Mischa Maisky la București, cu ocazia concertelor din 8 și 9 noiembrie 2018 de la Ateneul Român, au participat, alături de solistul letonian, dirijorul Christian Badea, Andrei Dimitriu, directorul Filarmonicii „George Enescu”, Mirel Taloș, vicepreședinte al Institutului Cultural Român, Tiberiu Mercurian, directorul de marketing de la Alpha Bank, sponsor al evenimentului.
„Este foarte important să avem solişti de mare calitate pe scena Ateneului Român. Prezenţa lui Mischa Maisky este de înaltă ţinută, iar acest concert ia un exemplu din perioada de aur a Filarmonicii: 1922-1942. Au fost 20 de ani în care cei mai mari artişti ai lumii concertau pe scena Ateneului. Sub conducerea lui George Georgescu, Filarmonica propunea publicului o serie de concerte în care apăreau săptămânal invitați, precum compozitorii Richard Strauss, Prokofiev, Bartók, Ravel, Stravinski, Mascagni, ce își interpretau propriile compoziții la București, sau soliști de legendă precum Casals, Enescu, Thibaud, Lipatti, Gieseking, Kempff, Arrau, deseori sub conducerea unor mari dirijori precum von Karajan, Böhm, Enescu, Weingartner, între mulți alții. Aşadar, evenimentul de pe 8 și 9 noiembrie nu trebuie să fie unul izolat, ci înscris într-o serie de concerte excepţionale, pe care le-am numit Concertele Centenarului la Ateneu. Avem această datorie faţă de George Enescu, faţă de tradiția Filarmonicii «George Enescu» şi faţă de public”, a spus dirijorul Christian Badea, consilier artistic și dirijor principal al Filarmonicii „George Enescu”.
Mischa Maisky, care a studiat deopotrivă cu Mstislav Rostropovich și Gregor Piatigorsky – reprezentând, așadar, la cel mai înalt nivel școala interpretativă rusă – a sărbătorit 70 de ani anul acesta. Artistul – una din cele mai importante și complexe personalități ale artei interpretative din ultimele decenii – va interpreta, joi și vineri, Concertul de Dvořák, o lucrare de referință în literatura solistică. „Veți asculta, în aceste seri, un interpret titan, alături de compozitori titani – Enescu, Stravinski, Dvořák”, a subliniat dirijorul Christian Badea.
„Pentru mine, muzica este un organism foarte viu, niciodată la fel, care se schimbă în funcție de partener, de orchestră, de dirijor, de sală, de acustica sălii, de public, care joacă un rol foarte important și care este o sursă de inspirație pentru mine. Sunt foarte fericit să cânt Dvořák pe scena Ateneului român, alături de Orchestra simfonică a Filarmonicii «George Enescu», dirijată de maestrul Christian Badea. Tot timpul încerci să înveți și să descoperi ceva nou, o energie nouă. Trebuie să fii capabil să citești printre note. Când interpretezi muzică de un nivel foarte înalt, nu există niciun muzician, indiferent de cât de faimos sau de talentat e, care să-și -permită să aducă vreo o îmbunătățire marilor compozitori“, a declarat Mischa Maisky, în cadrul conferinței de presă.
Andrei Dimitriu, directorul general al Filarmonicii „George Enescu”, a vorbit despre „Concertele Centenarului la Ateneu“, în Anul Centenar al României, când Filarmonica „George Enescu” celebrează 150 de ani de existență şi Ateneul Român – 130 de ani de la inaugurare. „E o stagiune consistentă, angajând nume consacrate din lumea muzicală. Reintroducem în atenţia opiniei publice concertele primei instituţii muzicale din România, aflată în elita muzicală europeană. România are imperativă nevoie de a-şi ameliora imaginea în lumea democrată civilizată, iar cultura de performanţă, susţinută şi promovată inteligent, poate juca un rol esenţial. Este o bucurie să-l avem pe Mischa Maisky pe scena Ateneului Român, datorită implicării consilierului nostru artistic, Christian Badea. Mulţumim sponsorului Alpha Bank şi Institutului Cultural Român, care ne-au sprijinit şi au făcut posibile aceste concerte de pe 8 și 9 noiembrie“, a punctat Andrei Dimitriu, directorul Filarmonicii „George Enescu”.
˶Sunt trei motive majore pentru care ICR a decis să sprijine proiectul Concertele Centenarului la Ateneu. Unul este relaţia foarte bună pe care o avem cu Filarmonica «George Enescu». Anul acesta, ICR a colaborat în mai multe proiecte, dintre care aş menţiona concertul Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene şi concertul susţinut de pianistul italian Stefano Bollani. Un alt motiv pentru care ICR sprijină proiectul este acela că, înscrise în programul Centenarului, concertele sărbătoresc 150 de ani de existență a Filarmonicii «George Enescu» şi 130 de ani de la inaugurarea Ateneului Român. Cel de al treilea motiv este legat de misiunea ICR de a promova cultura română în lume, o direcţie fiind promovarea muzicii româneşti’’, a declarat Mirel Taloş, vicepreşedintele ICR.
˶Cred că ceea ne definește ca oameni și ne face să evoluăm sunt marile întâlniri și, în acest registru, aș include întâlnirea Alpha Bank cu acest eveniment, dar și întâlnirea mea personală cu maestrul Christian Badea, care ne-a propus acest proiect. Motto-ul Alpha Bank este «Evoluăm împrenă» și, pornind de aici, susținem acest eveniment pe două direcții importante: pe de-o parte, aceste concerte ajută la evoluția societății românești și, pe de alta parte, mă bucur să oferim şansa clienților noștri să se întâlnească cu maeştrii Maisky şi Badea. Mulţumim pentru oportunitatea de a fi parteneri la acest eveniment de o asemenea anvergură̋, a declarat Tiberiu Mercurian, director de marketing al Alpha Bank, la conferința de presă.
„Concertele Centenarului la Ateneu“, realizată în parteneriat cu ICR, propun publicului bucureștean o dramaturgie muzicală construită pe cronologia evenimentelor istorice și culturale centenare, cu artiști invitați români și străini de renume internațional. În cadrul acestei „Stagiuni centenare”, vor fi organizate, în continuare, la Filamonica «George Enescu», o serie de concerte, care vor reflecta drumul parcurs de România în ultima sută de ani, o călătorie muzicală împletită cu istoria Filarmonicii și a Ateneului. „O frescă muzicală, de această dată, va completa, în plan sonor, imageria epopeică a picturii lui Costin Petrescu din Sala Mare a Ateneului Român”, a subliniat dirijorul Christian Badea.
Joi, 8 și Vineri, 9 noiembrie, ora 19.00 Ateneul Român, Sala Mare
Filarmonica „George Enescu“ – 150 de ani
Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”
Dirijor
CHRISTIAN BADEA
Solist
MISCHA MAISKY
Program:
George Enescu
Rapsodia nr. 2, în re major, op. 11
Igor Stravinski
Pasărea de foc
Antonin Dvořák
Concertul în si minor pentru violoncel şi orchestră, op. 104
Presenting sponsor: Alpha Bank
Parteneri principali: Institutul Cultural Român, Fundaţia Română pentru Excelenţă în Muzică
Parteneri media: Europa FM, Radio România Muzical, Adevărul, Historia, Dilema Veche, Radio Clasic, Actualitatea Muzicală
Biletele se pot procura de la Casa de Bilete a Ateneului Român.
Program:Marţi – Vineri, 12:00 – 19:00
Telefon: 021.315.68.75
Pentru rezervari accesaţi site-ul www.fge.org.ro
MISCHA MAISKY
Mischa Maisky, unul dintre cei mai excentrici artiști ai lumii, a aniversat 70 de ani în 2018. Cele mai frumoase și mai lirice piese au fost reunite, pentru a-l sărbători, în cel mai recent album, „Adagietto”, care a fost lansat, în luna august, sub sigla Deutsche Grammophone. Albumul poartă titlul celei de-a treia părți a Simfoniei nr. 5 de Gustav Mahler, pentru care artistul are o slăbiciune aparte. Cea mai mare parte a albumului, prezentat și de Radio România Muzical, este înregistrată împreună cu Lily Maisky, fiica cea mare a violoncelistului rus.
Născut pe 10 ianuarie 1948 în Letonia, educat în Rusia, repatriat în Israel, artistul se consideră un cetățean al lumii și spune că în muzică „nimic nu s-a schimbat şi totul s-a schimbat enorm”. „Cânt la un violoncel italian, cu arcuşuri franceze și germane, corzi din Austria și Germania. Mă simt acasă oriunde oamenii apreciază muzica clasică”, spune artistul.
La 17 ani a câștigat prima sa competiţie de violoncel, la Leningrad. A studiat la Conservatorul din Moscova cu Mstislav Rostropovich, în 1966 a fost unul dintre premianţii competiţiei Ceaikovski, iar patru ani mai târziu a fost trimis într-un lagăr. După eliberare, a părăsit Uniunea Sovietică şi a emigrat în Israel. Au urmat numeroase alte premii si debutul său la Carnegie Hall
(New York), alături de Orchestra Simfonică din Pittsburgh. Un admirator i-a oferit atunci un violoncel din secolul al XVIII-lea, instrument la care cântă şi în prezent. Pe marile scene ale
lumii, a apărut în compania unor mari nume precum Martha Argerich, Radu Lupu, Leonard Bernstein, Zubin Mehta, Vladimir Ashkenazy, Daniel Barenboim şi Giuseppe Sinopoli. A devenit un invitat obişnuit al celor mai prestigioase festivaluri internaţionale, susţinând concerte în centre muzicale ca Viena, Berlin, Londra, Ierusalim, Paris, New York şi Tokio.
CHRISTIAN BADEA
Dedicat în egală măsură muzicii simfonice și operei, Christian Badea, consilier artistic şi prim-dirijor al Filarmonicii „George Enescu”, a concertat pe toate continentele și în cele mai importante săli și teatre de operă, printre care Metropolitan Opera (New York), Opera de Stat (Viena), Royal Opera (Londra), Carnegie Hall (New York), Suntory Hall (Tokio), Concertgebouw (Amsterdam).
Cariera sa este marcată de colaborări importante cu artiști de referință ai timpului nostru – Leonard Bernstein, Mstislav Rostropovici, Placido Domingo, Renée Fleming, Natalie Dessay, Thomas Hampson. Sub semnul Leonard Bernstein 100, centenarul nașterii artistului a fost sărbătorit la Filarmonica „George Enescu”, ultimele două concerte simfonice ale stagiunii trecute fiindu-i dedicate de maestrul Christian Badea – unul dintre discipolii cei mai de seamă ai faimosului compozitor, dirijor, pianist şi pedagog american.
Christian Badea a condus orchestre de prim rang ale lumii, printre care se numără Royal Philharmonic și BBC Symphony (Londra), Filarmonica din Sankt Petersburg, Filarmonica Cehă, Amsterdam Philharmonic, Orchestre Philharmonique de Radio France, Accademia di Santa Cecilia Orchestra (Roma), RAI Orchestra Montreal Symphony, Filarmonica din Tokio, Pittsburg Symphony (Torino). La Metropolitan Opera din New York a dirijat peste 160 de spectacole într-un repertoriu vast și variat. În mai 2015, Christian Badea a dirijat la Ateneul Român actul al III-lea din „Parsifal“, după care, în deschiderea următoarei stagiuni a pus în scenă, în dublă calitate, de dirijor și regizor, actul I din opera lui Richard Wagner. În decembrie 2017, Christian Badea a obţinut un succes extraordinar cu „Andrea Chénier“ de Umberto Giordano la faimosul Teatro Colón din Buenos Aires, fiind invitat să revină în 2019. De asemenea, a semnat un contract de colaborare până în 2020 cu Opera din Sydney.