Singura prezență ”românească” cu un lungmetraj în ediția 2018 a festivalului de la Cannes a fost Marta Bergman, regizoare născută în România, prezentă în secțiunea ACID cu filmul ”Seule à mon marriage”, un lungmetraj belgian filmat parțial în România, cu actrița Alina Șerban în rolul principal.
Marta Bergman s-a născut în București, mutându-se în copilărie în Belgia. După încheierea studiilor (Institut Supérieur des Arts din Bruxelles) a revenit în România împreună cu un prieten – Stephane Karo – care a devenit manager al tarafului din Clejani – pe care l-a însoțit într-o documentare despre muzica țigănească. Călătoria a generat primul ei documentar – Clejani (2005), după care au urmat încă două, centrate tot pe personaje din cultura romă. Ultimul, Un jour mon prince viendra, povestea a trei fete în căutarea unor soți occidentali, este cel care a lansat ideea scenariului pentru primul lungmetraj de ficțiune al regizoarei. Seule à mon mariage este „povestea emancipării unei tinere femei rome, o femeie care caută libertatea”, povestea regizoarea într-un interviu pentru Cineuropa. Protagonista este Alina Șerban, tânăra actriță româncă de etnie romă, pe care regizoarea a văzut-o într-o piesă de teatru și i-a oferit rolul pe loc. Clejaniul a rămas prezent în film, muzica este semnată de Vlaicu Golcea iar vioara care se aude e mânuită de Caliu, unul dintre membrii marcanți ai tarafului.
Seule à mon mariage va fi proiectat sâmbătă, 27 octombrie, la sala Cinema Muzeul Țăranului, de la ora 19:30, în prezența Martei Bergman și a Alinei Șerban. Singură la nunta mea / Seule à mon mariage este cea de-a treia colaborare dintre Frakas Productions şi Hi Film Productions (Ada Solomon) și va intra în cinematografe pe 2 noiembrie, distribuit de microFILM.
Născut în Marsilia, Jean-Bernard Marlin a studiat imaginea de film la ENS Louis Lumière, din Paris. Shéhérazade, filmul său de debut, este născut dintr-un fapt divers citit într-un ziar: iubirea dintre un proxenet și o tânără prostituată, într-un cartier sărac al orașului său natal. Regizorul și-a dorit de la bun început să filmeze în locații reale, cu interpreți neprofesioniști care să fie cât mai apropiați de personajele care au inspirat povestea. După o perioadă de documentare pe străzile Marsiliei, au urmat scrierea scenariului și opt luni intense de casting în școli și centre sociale. „Am văzut aproape toți tinerii din Marsilia, din toate cartierele”, povestea regizorul într-un interviu la Cannes. Pe Dylan Robert, protagonistul, regizorul l-a găsit printre tinerii proaspăt ieșiți din închisoare, iar Kenza Fortas, actrița principală, a fost descoperită într-o tabără de romi. Regizorul a rescris dialogurile împreună cu ei înainte de filmare, iar ce a ieșit este „o mostră impecabilă de cinema-verité”, conform Cineuropa, o poveste dinamică și emoționantă. La Cannes, înconjurați de presă și public, protagoniștii au trăit intens cea mai surprinzătoare experiență a vieții lor, în condițiile în care Dylan a primit o învoire de la centrul social unde era consemnat pentru a participa la festival iar Kenza și-a adus întreaga familie și prietenii să o vadă pășind pe covorul roșu. Pentru cei doi, filmarea și participarea la festival au fost, fără îndoială, o experiență cu potențialul de a le schimba destinele – un deziderat pe care și filmul pare că și-l propune.
Shéhérazade va fi proiectat la Cinema Elvire Popesco, vineri 19 octombrie, la ora 17:30, în prezența regizorului, care va rămâne la final pentru o discuție cu publicul.
În urmă cu un an, lumea festivalieră a fost luată prin surprindere de apariția unei regizoare maghiare puțin cunoscute, Ildikó Enyedi, recompensată la Berlin cu Ursul de Aur pentru On Body and Soul. Zsófia Szilágyi a preluat stindardul și a țintit la fel de sus. Asistenta lui Enyedi la On Body and Soul, Szilágyi și-a încheiat la timp primul film – One Day – pentru a fi selectată la Cannes, în secțiunea Semaine de la Critique.
One Day a pornit de la scrisorile unei prietene, în care aceasta detalia experiența ei de a fi mamă de copii mici. „Un thriller matrimonial”, așa își numește regizoarea filmul în care povestește o zi din viața unei femei care jonglează, într-o cursă parcă contra-cronometru, cu atribuțiile ei de mamă, femeie, femeie de carieră și soție. Filmul a câștigat premiul criticii FIPRESCI pentru cel mai bun film din secțiunea sa.
One Day va fi proiectat sâmbătă, 20 octombrie, la cinema Elvire Popesco, de la ora 20:30, în prezența regizoarei, care va rămâne la final pentru o discuție cu publicul.
Al patrulea film bazat pe o întâmplăre reală la care regizorul va fi prezent este Les Confins du monde, de Guillaume Nicloux, proiectat miercuri, 24 octombrie de la ora 20:00, la Cinema Elvire Popesco.
Regizorul și scriitorul francez Guillaume Nicloux a intrat în lumea filmului la 22 de ani, cu scurtmetrajul La Piste aux étoiles, filmat pe 16mm, în alb negru, de Raoul Coutard, directorul de imagine al lui Jean-Luc Godard. Colaborarea a continuat pentru primele trei filme ale regizorului, care apoi și-a clădit o operă densă și unică, explorând toate genurile, de la filme experimentale, până la o trilogie noir, comedii, film politic sau dramă. Al 16-lea film al său, Les Confins du monde, a avut premiera la Cannes în Quinzaine des Réalisateurs și s-a născut din colaborarea și prietenia regizorului cu operatorul Raoul Coutard care, după ce a petrecut 11 ani ca fotograf de război în Vietnam, a dezvoltat o adevărată pasiune pentru cultura și oamenii locului și i-a împărtășit regizorului din experiențele sale. Filmat chiar în nordul Vietnamului, în condiții dificile de temperatură și umezeală, timp de șapte săptămâni, Les Confins du monde spune povestea unui tânăr soldat francez însetat de răzbunare după ce și-a pierdut fratele.
Toate filmele sunt proiectate în versiune originală, cu subtitrare în limba română. Filmele subtitrate suplimentar și în alte limbi vor fi indicate ca atare pe site și în catalogul festivalului.
Biletele și rezervările, inclusiv cele pentru proiecțiile cu intrare liberă, sunt disponibile online prin Eventbook.ro și la casele de bilete ale cinematografelor.
Urmăriți toate informațiile și programul festivalului pe site-ul filmedefestival.ro și pe pagina oficială de Facebook sau pe Instagram.
***
Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.
Susținut de: BRD – Groupe Société Générale
Mașina oficială a festivalului: Renault
Cu sprijinul: Catena, Groupama Asigurări, Silva, Apa Nova
Ediția a noua a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociația Cinemascop și Voodoo Films și realizată în parteneriat cu Ambasada Franței și Institutul Francez din Bucureşti.
Les Films de Cannes à Bucarest este un proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale, Centrul Naţional al Cinematografiei, realizat cu sprijinul SACD / Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Reprezentanța Comisiei Europene în România, DACIN SARA, CREDIDAM.
Parteneri: Air France, KLM, Institutul Cultural Român, Ambasada Mexicului în România, Hotel Mercure, Hotel Cișmigiu, UPS, Defi, SERVE
Omagiul Lucian Pintilie este organizat în parteneriat de către Les Films de Cannes à Bucarest și Festivalul Național de Teatru, în colaborare cu Filmex România și Centrul Național al Cinematografiei, cu sprijinul Fundației 9.
Văzut de: Radio Guerrilla
Parteneri media: TVR, Radio România Cultural, Adevărul, Dilema Veche, OK! Magazine, Zile și Nopți, Elle, Glamour, Observator Cultural, Agerpres, News.ro, AListMagazine, Scena9, Senso TV, Tonica, Ziare.com, Business24, Cinemap, The Institute, DoR, Liternet.ro, Cinemagia, Movienews, Ziarul Metropolis, AaRC, Igloo, Banchiza Urbană, Cinefan, Cineghid, FilmSi, Sub25, FilmMenu, RFI. Parteneri de comunicare: PiArt Vision. Parteneri de monitorizare: MediaTRUST