Vineri, 5 octombrie 2018, între orele 18.00 – 00.00, la ATELIER 030202 (Sala Nouă TC), str. Sfânta Vineri nr. 11, Bucureşti, va avea loc vernisajul expoziției ”MISSING THOUGHTS”, de Diana Serghiuță. Curator: Dan Lazea. Evenimentul este selectat în Noaptea Albă a Galeriilor NAG#12. Expoziția poate fi vizitată în perioada 5-30 octombrie 2018. AgențiadeCarte.ro este partener media.
***
facebook event: https://www.facebook.com/events/265308284112641/
***
„Diana Serghiuță asumă ca pe un dat faptul că nenumărate sunt căile prin care cenzura face ce știe ea mai bine să facă: cenzurează. Pentru că nenumărate sunt formele pe care puterea le îmbracă în raport cu arta și cu procesul de producere a ei. Câteodată cenzura acționează, în mod intenționat, în plină zi; altădată însă se camuflează în norme sociale sau instanțe (estetice? morale?) interiorizate și depozitate adânc în straturile conștiinței. În cercetarea care pornește de la tema memoriei personale, Diana știe că deja operează pe un teren minat de propriile ei cenzuri. În consecință acoperă adesea părți din lucrări cu niște steluțe intenționat ridicole, ca și cum ar fi fost confecționate din ambalaje de staniol ținute la presat și lipite apoi peste imagine pentru a ne proteja (de) propria ipocrizie.
Colajul este, de fapt, și rezultatul întregii expoziții căci din arhiva personală a memoriei, Diana taie, decupează și recompune imagini dintre cele mai variate. Între erotica explicită – și, uneori, explicit autocenzurată – și revenirea obsesivă a craniului uman, stau toate celelalte lucrări. Aceeași demnitate a uleiului pe pânză (sau a oricărui alt tip de vopsea pe lemn, hârtie cașerată, sticlă etc.) o merită și momentele vieții de zi – mici instantanee aparent nesemnificative, o plantă de apartament, o insectă în baie – și frânturile de vise din care rămân niște franjuri de imagini de o culoare incertă. Să rămânem însă vigilenți: oricât realism e în unele lucrări ale Dianei Serghiuță, reperul cultural nu e decât în mică măsură noul val al filmului românesc. Există în schimb multă afinitate pentru Nordic noir și pentru un spațiu în care până și lumina are cel puțin o față întunecată.
Dar asta se poate vedea doar în fața lucrărilor pe simeză, nu într-o poză pe ecran.” Dan Lazea
„Imaginile mele iau naștere în imaginar pornind de la arhiva personală, combinând nu de putine ori trecutul cu prezentul. Compozițiile ce pornesc din reprezentările senzoriale reflectate în imaginar nu pot fi niciodată precise. Ele devin un tip de percepții care, deși sunt înfățișate meticulos, sunt până la urmă interpretări ce se bazează în principal pe memorie.
Lucrările din expoziția “Missing Thoughts” sunt reunite sub semnul unei absențe, unei cenzuri sau mai degrabă unei autocenzuri intenționat selectată și dozată. Fie ca este vorba de cenzurarea fizică a anumitor elemente de compoziție, de decuparea unor parți anatomice sau utilizarea unor simboluri clișeu, cum sunt frunzele de leandru ce acoperă părțile intime ale sculpturilor antice sau stelele galbene din revistele de scandal de acum, cenzura influențează modul în care percepem și “citim” imaginea. Caut să folosesc cenzura ca pe o unealtă în construcția compoziției cu ajutorul căreia să dezvălui sau să subliniez intenționat anumite ambiguități, intentii sau gânduri și să influențez modul în care acestea sunt percepute în funcție de context.
De multe ori impulsul și energia inițială a picturii mele pornește din subiectivitate, cel puțin în ceea ce privește modul în care imaginile inițiale sunt constituite, pornind de la realitatea imediată. Caut să transform cu ajutorul unor elemente care sunt uneori foarte personale imagini care să afișeze un tip de ambivalență. O bună parte din opera mea este de ordin psihologic, iar în majoritatea lucrărilor este vorba de o investigație a sentimentelor sau relațiilor psihologice ce au legătură nu doar cu mine ci și cu alții. Pornesc de la arhiva personală, indiferent că este vorba de personajele sau de obiectele care imi populeaza picturile, fără ca acestea sa devină în vreun fel nostalgice, sau cu caracter strict personal.” Diana Serghiuță
Diana Serghiuță născută în Brașov în 1985, artist vizual, traiește și lucrează în Arad, România. Este absolventă a Facultății de Arte Plastice și Design secția de Pictură. A obținut Masteratul în 2010 și Doctoratul în 2016, în cadrul aceluiași departament. În lucrarile sale Diana Serghiuță explorează teritoriul complex, fragil al psihicului uman, acestea sunt imagini ale unor trăiri complexe, transfigurate, afla undeva la limita între real și ireal. Lucrările sale devin noi realități evocatoare, spații dotate cu note puternic personale, narațiuni misterioase pe cale să se desfășoare. Elementele din traiectoria istoriei sale personale sunt re-contextualizate într-un mod originar feminin, contemporan.. Expoziții personale: 2016 – Intimicy Issues, Galeria Uj Kriterion Miercurea Ciuc , 2016 – Memorii organice, Galeria MAG, Como, Italia, 2015 – Melancolia, Muzeul de Artă Arad, 2013 – Inconştientul în direct, Galeria Machina, Rieti, Italia, 2011 – Viziuni ale reveriei, Galeria CALINA, Timişoara.
Organizator: ATELIER 030202
Parteneri: Teatrul de Comedie, Asociaţia Euro CulturArt
Parteneri media: Agentiadecarte.ro, Radio România Cultural, ArtClue, Revista ARTA, Modernism.ro, Revista Zeppelin, ArtWall, Feeder.ro