Marți, 9 octombrie 2018, în Sala Mare a ICR, a avut loc evenimentul intitulat „Portretul artistei la maturitate: Carmen Lidia Vidu faţă cu Andrei Ţărnea”. Întâlnirea a prefaţat seria ce va fi dedicată artiştilor români contemporani. Spectatorii au vizionat cinci scurtmetraje semnate de Carmen Lidia Vidu: un colaj foto-video în alb-negru – „Hotel California”, o prezentare inedită a Capitalei – „Bucureşti. O lume de Ion Bârladeanu și Carmen Lidia Vidu”, o călătorie alcătuită din momente reale și suprarealiste – „Arad. Jurnalul meu virtual”, „Constanța. A Dancing City”, precum şi „Jurnal de România. Jurnal de musulman”.
„Artista nu este nici la maturitate biologică, nici artistică, deoarece arta este un domeniu care se dezvoltă cu rapiditate, un domeniu de inovare continuă în care se contrazice ceva sau se adaugă altceva. Carmen Lidia Vidu este în plină expansiune, creaţiile sale nu pot decât să adauge plus valoare domeniului artistic”, a afirmat vicepreşedintele ICR, Mirel Taloş.
Proiecţiile au fost urmate de un dialog între regizoare, publicul invitat şi moderatorul discuţiei, Andrei Ţărnea. Cu o bogată activitate în Ministerul Afacerilor Externe, Andrei Ţărnea a fost director executiv al Institutului Aspen România, a condus Centrul român de Informare de la Bruxelles şi ulterior ICR Bruxelles. A fost numit, pentru perioada 1 decembrie 2018 – 14 iulie 2019, comisar român al Sezonului Franţa-România.
Andrei Ţărnea este de părere că teatrul şi filmul nu sunt doar instrumente documentare, ci şi provocări la perspectivele sociale cu finalitate acţională, iar „Carmen Lidia Vidu este creatoare de subtext prin care a transformat biografia şi auto-biografia în experiment social, la care publicul participă irezistibil. Elementele personale, tratate cu instrumentele narative oferite de colajul multi-media, sunt obiectul unei expuneri, atât clinică, cât şi nostalgică, iar exerciţiul căutarii de sens, asumat de Carmen Vidu, este prezentat ca o opţiune posibilă”.
„Jurnal de România. Jurnal de musulman” a fost votat cel mai bun scurtmetraj la Festivalul Independent Shorts Awards din Los Angeles, a intrat în secţiunea Finalist, la Eurasia International Monthly Film Festival din Moscova, a fost desemnat în India drept cel mai bun documentar despre femei (non ficţiune) la International Film Festivals-Jaipur şi a fost selecţionat în Australia la Changing Face International Film Festival Sydney.
„A fost prima seară când mi-am văzut evoluția în experimentele mele video. În patru ani am suferit transformări majore. Scurtmetrajele prezentate la Institutul Cultural Român sunt un pic din istoria României, un pic din istoria mea și foarte mult din ceea ce-mi doresc să fiu: artist european,” a mărturisit Carmen Lidia Vidu.
Protagonista scurtmetrajului „Jurnal de România. Jurnal de musulman”, singura actriţă de etnie tătară şi de religie musulmană din România, Turchian Guzin Nasurla, invitată la eveniment, consideră că succesul filmului se datorează influenţei culturale a Orientului, pe care puţinii tătari o păstrează într-o ţară preponderent creştin ortodoxă.
Carmen Lidia Vidu este cunoscută pentru diverse tipuri de proiecte – teatru, multimedia, dans, film, dar și pentru expoziţii de artă. Festivalul „George Enescu” 2017 s-a deschis cu opera „Oedipe” de George Enescu în versiune concertantă cu London Philharmonic Orchestra, sub conducearea lui Vladimir Jurowski, având proiecții realizate de regizoare. Conceptul lui Carmen Lidia Vidu, „Jurnal de România”, format cu elemente video, care a debutat la Sfântul Gheorghe și continuă la Constanța, presupune intervievarea actorilor dintr-un teatru și expunerea poveștilor lor de viață, semnificative pentru o comunitate anume.
La eveniment au fost prezente personalităţi din lumea artistică românească, printre care s-au numărat Cristina Modreanu, Ada Solomon, Cristina Cioran, Alex Radu și Eugen Ciurtin.