Marți, 18 septembrie 2018, de la ora 19:00, la Galeria de artă contemporană și design Galateca din București (str. C.A. Rosetti, nr.2-4), a fost lansat programul, vernisajul și lectura publică ”4X4.Instalația de cArte”, în cadrul celei de-a VII-a ediții a Festivalului ”Strada de C’Arte”. 4 poeți – Dan Mircea Cipariu, Florin Iaru, Simona Popescu și Andra Rotaru – și 4 artiști vizuali – Cosmin Paulescu (aka Cozo), Ilina Schileru, Gabi Stamate și Mihai Zgondoiu – au realizat împreună, în patru sesiuni de creație, un program de cercetare poetică și vizuală și de re-creație artistică, în urma căruia au creat 4 produse ale programului; cartea de cArte, cu textele și schițele poeților și artiștilor vizuali invitați despre proiecția fiecăruia asupra formei și conținutului propriei sale cărți ideale, renshi de cArte, în 4 tururi, cu 4 trageri la sorți privind ordinea de intrare și de scriere a 4 exerciții de improvizație literară; dosArt (cu cărți-afiș- obiect, conținând fragmente din textele scrise în programul ”4X4.Instalația de cArte”, schițe și fotografii); videocArt, un altfel de montaj și dicteu vizual. Programul ”4X4.Instalația de cArte” este realizat de Asociația Euro CulturArt și Atelier 030202, cu susținerea financiară a Administrației Fondului Cultural Național (AFCN), în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române din București, Biblioteca Centrală Universitară ”Carol I” și Galeria Galateca. Inițiatorii și coordonatorii programului sunt scriitorul Dan Mircea Cipariu și artistul vizual Mihai Zgondoiu. Expoziția este deschisă publicului până sâmbătă, 29 septembrie 2018. Partenerii media ai programului sunt Radio România Cultural, AgențiadeCarte.ro, Modernism.ro, Biz, Arta, Artclue, Art Wall, Feeder.ro.
Andreea Sandu, coordonator Galeria Galateca: ”Vreau să mulțumesc celor doi inițiatori și coordonatori ai proiectului 4X4.Instalația de cArte, scriitorului Dan Mircea Cipariu și artistului vizual Mihai Zgondoiu. Acest proiect face parte și din Festivalul ”Strada de C’Arte”, un festival din care și noi facem parte de 7 ani. Îi felicit pe toți artiștii și vă mulțumesc tuturor pentru prezență.”
Dan Mircea Cipariu: ”O seară fastuoasă! – vă spune Dan Mircea Cipariu. Renshi este o invenție a călugărilor japonezi. Sunt câteva reguli fundamentale. Se face o tragere la sorți a celor care sunt angajați în acest exercițiu de scriere creativă, există un timp de scriere și un lucru foarte important, de unde vine și cuvântul renshi- rădăcină, fiecare trebuie să preia o imagine poetică din textul celui de dinaintea sa. Am avut la Manasia Pub patru tururi de renshi, am tras de fiecare dată la sorți și astăzi vă vom citi aceste producții ale noastre.”
Printre cei prezenți la eveniment s-au aflat universitarul Ioan Cristescu, directorul Muzeului Național al Literaturii Române din București, scriitorul și profesorul universitar Ioan Bogdan Lefter, muzicianul Mike Godoroja împreună cu familia, primarul Neculai Onţanu, poetul Dan Pleșa, directorul Editurii Vellant, Alexandru Șelari, directorul Opera Scrisă.ro, poeta Ioana Greceanu, scriitorul Horia Barna (Institutul Cultural Român), scriitorul Marcel Manea, profesorul și artistul plastic Mircea Muntenescu.
Cei 8 autori, Dan Mircea Cipariu, Florin Iaru, Simona Popescu, Andra Rotaru, Cosmin Paulescu (aka Cozo), Ilina Schileru, Gabi Stamate și Mihai Zgondoiu, au citit 4 tururi de renshi.
1 – Dan Mircea Cipariu
2 – Mihai Zgondoiu
3 – Cosmin Paulescu
4 – Gabi Stamate
5 – Simona Popescu
6 – Andra Rotaru
7 – Ilina Schileru
8 – Florin Iaru
1
e REALITATE
precum în cer
așa și în creierul cu tavan înalt
pe care am scris
„alcoolul distruge orice microb
al nebuniei”
până la zi
cartea nu e AMBALAJ
e un fel de memorie
a felului în care cineva
îți citește trecutul
prezentul și viitorul
acum trece un gând
nici călare
nici cuvânt
2
#rien
am scris luna trecută
în rama de aur din vecini
cărțile nu mai sunt cărți!
ele se devorează până la ultimul haștag
în virtual,
cuvintele nu mai sunt cuvinte!
ele sunt gif-uri și emoticoane din limbile viitorului
prin mahala,
cârciumile nu mai sunt cârciumi!
ele sunt instituții / hub-uri culturale
#4x4experiment
un șir format din 85 de litere vii:
@andratandra, @gabistatement, @floriniar(t)u,
@dancăpitandeplai, @simonaforever,
@cozodecancan, @ilinyou, @me
caniculară
vara
și cartea obiect
la subsoară
o bere Zăganu
la barosanu
transpir litere
pe tejghele
la revedere
cu temenele
DMC(ena):
— O berică, ceva? Se simte filmat.
Cozo, instalîndu-se comod:
— Canapele / de piele.
Eu:
— Da, mersi.
Iaru:
— Da și nu.
Cozo:
— Am vrut să-l fotografiez pe Stamate și a ieșit fundul sticlei…
Ilina balerina / ciclamă în ramă:
— Gata?
Un 4 x 4 model Renshi, ultimul răcnet.
— Este!
Iaru cîntă și descîntă.
Andra tace și desface.
— Simo, drace!
DMC:
— O zi fastuoasă!
Vizuali și poeți, plămădind o carte obiect / la subiect.
Pe înserat, de inserat, din fratele Zgondy: „Orice, dar nu emoție”.
— Perfect!
5
Scriitorul e al nimănui.
(Și-al tuturor!)
Funes el memorioso citind/scriind
Cartea de Nisip.
Tu ești din filmul π
în care totul e
amestecat.
Fotoliu-abandonat
pe stradă (într-o fotografie pe care ți-o arată fata
cu părul roz).
Fotoliul Nimănui.
Al Oricui.
„Alte coduri, alte încăperi”, zice băiatul cu păr alb.
Glasuri în
Labirint
Labirintul e o grădină din ghemul
pisicii care
privește spre Fotoliul
liber de Stătător
între mereu alții Plimbători.
În mijlocul lor coboară
un Flamingo.
Deasupra Furtună
imobilă.
Și ei tot fac fotografii,
iar în fotografii apare
Eroarea 496
și-ncep să curgă
literele și cifrele și toate semnele din
MATRIX.
The entrance/exit, kingdom,
viața lui Pi
cu date din alfabetul „Iaru”,
care explică cum inversează copiii silabele
în timp ce învață cuvintele.
Fotografii au dispărut; camerele foto
filmează ceea ce refuză să vadă ceilalți.
Se mișcă, sunt retractile,
„nu există”, spune Pi, apoi
unda, unda, unda.
Und, and, end.
Saturn și Marte retrograd
să nu crezi în zodii
nici în planete
că ele nu știu nimic
o iubesc pe Venus
tumultoasă / reactivă
când se supără plouă cu ceară-ncinsă
și se supără des ca o femeie adevărată
și Mercur îmi place
că-i planeta mea de zodie
aspră și aridă, ia în piept toată arșița
tot „dogorul”
și nu plânge
tace și înfruntă
în muțenie
Planeta-bărbată
Planeta-androgină
Copilul dirijor amestecă sunete.
Sunetele nu formează nici o melodie, dar fac ce fac toate sunetele,
de cînd lumea: sună bine.
Ca să fim exacți, sună foarte bine. Foarte, foarte,
foarte, foarte bine.
Părinții cad în cur de uimire și se privesc în ochi
de parcă ar trăi o nouă dragoste.
Apoi cad și în genunchi în fața zeului nou ivit în familie
dintr-o concepție imaculată.
— Mamă.
— Tată.
Iar ei își ascund sfioși cu mînuțele
gura, urechile și sexul.
Copilul acesta
îi va face bogați.
Cu gingășia lui copilărească
va aduce în sfîrșita și alinarea.
Va șterge din istorie viața lor de cîrpă
și o va înlocui cu o viață de catifea.
— Poate-ar fi mai bine de mătase, spune mama.
— Și cu fir de aur, adaugă tatăl, responsabil.
Ei văd aievea lucruri nevăzute sau străvezii:
O vilă cu piscină.
O ieșire la mare.
Un SUV 4×4.
O călătorie la capătul lumii.
Dar pe cînd ei admiră aurora boreală,
copilul dirijor se oprește,
pune bagheta deoparte
și adoarme.
1 – Andra Rotaru
2 – Gabi Stamate
3 – Florin Iaru
4 – Dan Mircea Cipariu
5 – Simona Popescu
6 – Mihai Zgondoiu
7 – Cosmin Paulescu
8 – Ilina Schileru
1
artist invitat:
barcă
orcă
cămilă
lăcustă
tăun
untdelemn
mnemotehnică
valoarea expediției: 1,35 E
2
DMC:
— Vin din Băneasa…
O voce:
— N-am înțeles ce-ai spus, dar îmi place cum sună.
Cozo:
— Eu sînt de la Murală.
Manasia / fandacsia…
Sorții dictează.
Andra visează și hașurează.
— Cine-i 3?
— Filmează, Simo, filmează!
— Gata, începem!
Cine nu-i gata îl iau cu lopata.
Lopata e sora bună a cazmalei.
Ehei, cum se mai jucau ele, toată ziulica, la grădiniță.
Însă cazmaua e și sora de lapte a tîrnăcopului.
S-au iubit mult, dar nu le-a dat binecuvîntarea.
Tîrnăcopul era de familie bună.
Un verișor de-al lui s-a căsătorit cu lopățica
de infanterie,
iar unchiul bomfaier a fost naș.
Ce dovadă mai vreți?
Lopățica de infanterie e urmașa, în linie dreaptă,
a infanteriei, iar infanteria e regina armelor.
Și cu asta am spus, cred eu, totul.
Dar orice poveste, oricît de frumoasă,
Cade, se strică.
Iată, într-o noapte ca toate nopțile,
regina a dat mîna cu grăjdarul.
Da, acel grăjdar care dăduse cu ciomagul
după cîine.
Da, acel cîine care fugărise pisica.
Da, exact pisica aceea care venise dimineața
cu un guzgan în bot.
Da, întocmai acel guzgan care se culcușise-n rastel.
Da, acel rastel în care stătuseră cuminți
toate armele care, în dimineața de dinaintea nopții
ca toate nopțile…
Hai, spune, cui au dat onorul? Pentru cine, mă rog?
Pentru acea regină a armelor pe care
vă rog eu să nu o mai pomenim.
mă întorc la
CARTE
ARTE
ca la o mandala
sau
chiar oglinda din care umbrele
sunt fericite
acum și acolo
aici și atunci
o stradă de CARTE
imagini întoarse
în care doar 1% rămâne
fără prejudecăți
fără nume
intrăm-ieșim din programe
cu accente circumflexe / concave / convexe
cu atacuri de panică și singurătate
aer de carte / aer de ARTE
carte de aer / arte de AER
5
Areal.
I-am arătat (pe telefon) covorul cel iranian.
Am spus: Kunstformen der Natur.
Și fix atunci trecu pisica-tigru.
Ei nu-i place să fie filmată, fotografiată
(pisicii?).
Ploaia a durat 14 secunde.
Piroga e doar pentru unul singur.
Piroga beată (un fel de bateau ivre).
Și fiecare pe culoarul lui.
(Pe culoarea lui)
Culorile se-ntîlnesc în puncte fixe pe covor.
În (A)real.
Și-atunci, un val
te duce
mai departe…
Așa-i în (c)Arte.
Un val pierdut (?)
în Cartea de Nisip
ce se hrănește – ea
cu apă
val după val
după val
după
val după
val.
Pe-aproape e un cal
(căluț) de mare
ce-noată-n sus, în jos, adică înainte, în ape
semi-clare
(cuarțuri lichide, fumurii
și aurii).
așa-i în tenisul de (după) masă!
berea Ciuc
Fritz-Kola vs spritz de vară
ștropi de ploaie, bonus de la moș’ Ilie
șoimul Zăganu
și Stelea Spătarul 13
toți
antrenori de încredere
carpeta persană aleargă pe cerul înnorat
vântul adie alene
a 4 x 4 cai putere
a 16 poeți și artiști
noaptea se lasă prin Manasia
și câinii se-nbată a pustiu!
încă
sunt la Manasia
colegi de masă agreabili
proiect interesant în plină derulare
un șpriț care pică bine pe vremea asta ciudată
a trecut și luna „Luna lui cuptor” și nici nu am simțit vara în vara asta
8
A fost și luna lui Cuptor
S-au uscat teii repede
și-au pierdut parfumul
Și-a început infernul în București.
Pârjolește iarba pe lângă blocurile din Obor.
Ne pierdem toți nopțile-n Control.
Nu mai pictez de-o lună bună.
În week-end fug la mare
Cu niște necunoscuți în mașină
Spre furtunile constănțene.
Unde marea înghite șezlongurile din Mamaia, când se-nfoaie.
Furtunoasă vară.
A trecut luna lui Cuptor
Și cică-i Marte retrograd, zice Mihai.
E de rău.
1 – Cosmin Paulescu
2 – Florin Iaru
3 – Mihai Zgondoiu
4 – Ilina Schileru
5 – Dan Mircea Cipariu
6 – Gabi Stamate
7 – Andra Rotaru
8 – Simona Popescu
1
am tras unu
OPSSS!
poziția unu
sau cifra 1
(cum doriți)
1 avea și Silviu Lung
pe spatele tricoului
cu care în 1983
era în semifinalele
Cupei UEFA
HAI CRAIOVA!
HAI BĂIEȚII!
HAI CU ARTA!
HAI CU POEȚII!
Hai cu poetul la deal,
cu versurile lui mici, sperioase,
care se-ascund la marginea drumului,
prin bălării.
Poetul, plin de sine,
nu vede nici carul, nici roțile poemului.
Se vede doar pe sine.
El urcă dealul poetic ducînd în brațe,
ca pe un giuvaer,
propria persoană.
Pietrele îl imploră în cor:
— Adună-ne și pe noi în versurile tale! Geniale.
Mărăcinii, pîrîiul, peturile, coțofenele îl lingușesc:
— Maestre, îngăduie-ne să locuim pe vecie
în versurile tale!
Luna însăși, regină a nopții, moartă, se face mică:
— Bagă-mă și pe mine în seamă.
Universul deschide peste capul lui o pîlnie de stele.
— Dă-mi voie să exist odată cu tine, geniule!
Dar poetul trage îndîrjit carul liric la deal
și nu vrea să audă nimic.
Urechile-i sînt pline de cuvintele sale,
gîndurile se minunează că dînsul există.
Cînd ajunge pe culme, e liniște,
iar el e singur singurel.
E împăcat, e fericit, e împlinit, e genial.
Și singur, pentru că gloria nu cîntă.
3
tic-tac tic-tac
eclipsa de lună totală ne-nghite pe toți
pahar cu pahar
până la fund
Saturn și Marte retrograd
până la ultimul poet!
până la ultimul artist!
16 secunde de celebritate!
atât îți trebuie astăzi pentru un story bun pe instagram
16 = 4 x 4
atât ne trebuie nouă pentru un experiment bun
– pardon!
experimentul este doar experiment.
hai cu eclipsa!
De ce copiii inversează silabele
În timp ce-nvață cuvintele
Am cunoscut un copil-dirijor care
Citea invers când era mic
Și desena
și dirija cu mâna stîngă.
Am cunoscut un copil desenator
Care nu voia să se facă artist când va fi mare.
De teamă să nu-i crească mustață.
Am cunoscut un copil-arhitect
Care nu vorbea
Din cauza altor copii
Copiii-răi.
Copiii-flamingo.
Toți cei trei au crescut și au ajuns, pe rând,
dirijor, desenator, arhitect.
Copiii-flamingo au crescut și ei.
Și acum sunt părinți de copii-dirijor, -arhitecți, -desenatori.
cauți / vânezi / vrei să cumperi
o carte ca o
BOLTĂ CEREASCĂ
ca un păretar
ca un ATÚ
creierul feminin din sintaxă
inima de ying și yang
dintr-o silabă
între tine și tine
sunt efemeride și găuri negre
teoria restrânsă a unei turbulențe
cu litere vii
totul este enumerare și numire de sine
pentru o CARTE
pe care o cauți
o vânezi
vrei să o cumperi și să o înstrăinezi
Poze, proze și veioze.
Slab la text / la joc / ping-pon©.
Am dat de douăzeci de ori pe lîngă minge, vai, dar am dat cu suflet! Luftez olimpic…
— Pun totul pe-o cArte.
Diseară / de lună / persistă în lipsă / o eclipsă.
7
Old music cu eclipsă.
Pianul e la galerie,
ne-am pomenit cu un sicriu,
acolo a rămas, cu rânduri clare.
Ce faceți cu sicriul ăsta? A început să picteze.
Alea-s vremuri bune. La copârșeu.
Momentul de celebritate,
hai la lumină,
propun să fie mai multe cadre.
Am experiență, a fost un monument, a rămas.
Muncești sau nu muncești?
Old music cu eclipsă.
8
(indicații de regie: old music, un pian închis, un cățel de ceramică ieftină din epocadeaur, un imobil cu cel puțin 20 de uși diferite închise sau deschise, o ureche tînără ornată cu piercing-uri, un bărbat cu un tricou pe care scrie FUTURISME, o oglindă pe care e desenată o sirenă, o masă de ping-pong, o fotografie mare, înrămată, a lui Kant, sub care stă rezemată o bicicletă, o terasă, 4×4 personaje)
Unu-Multiplu.
Împăcat fără Sine
(poate fi bine).
Eclipsa de soare
cîndva ne-a adunat pe toți.
Eclipsa de lună
– o Superlună roșie – brună –
o mai vedem noi (?) într-o noapte
din 2037.
*
Tu caută! Ai căutat? (Dar fără lăcomie!).
Despre Aicișiacum – din nou – chiar acum (în direct!) scrie!
Schimbi din… sintaxă
deplasezi o axă
semantică DUS-ÎNTORS
(sînt încă multe de tors).
În rest, o petrecere bună
(nu o groapă comună)!
*
E totul hazard și vînare
plecînd de la
infinita (divin, infernala)
ENUMERARE
care
se mișcă și curge continuu…
Mai bine înveți Arta de a trage cu arcul.
Nu nimerești un … vînat.
Doar tu în bătaia săgeții.
În bătaia
propriei săgeți
(între tine și tine sînt sumedenie de tu și de ei și de
ele
o mulțime de mărgele
de timp).
*
Ieși în lumină iar
doar
după ce te-ai regrupat
în penumbră. Reîntrupat
(într-o carte).
1 – Andra Rotaru
2 – Mihai Zgondoiu
3 – Cosmin Paulescu
4 – Ilina Schileru
5 – Dan Mircea Cipariu
6 – Simona Popescu
7 – Florin Iaru
8 – Gabi Stamate
1
Fata cu corsaj, când roz, când mov,
are 32 de ani și nu a fost în tabără.
Ar fi cazul să refacem taberele,
seri albastre,
cartea preferată în copilărie,
când mergeam călare pe cămile.
Merită sărbătorit –
Tabără dragă, noi plecăm!
7 luni, i-ai dat datele?
Numele și adresa.
Cine mai are nume ca al meu?
De unde?
Nume de plastic, fata cu corsaj,
nume indian, câte cămile?
„Drink the Pink!”
BAR
FOOSBAL
KITCHEN
PING PONG
însemne postate pe wall-ul de la Manasia
în colțul din stânga terasei
stă adormită o pianină defectă
nedorită
necântată
neagră de supărare
tag-uri în silabe pe pereți
Lăbuș bibeloul
și blue light în decor
mesele așteaptă plouate nota de plată
„Drink the Pink!” – la ofertă
sunetul eclipsei totale de lună
rămâne nepostat
3
am oprit acceleratorul de silabe
pentru că mi-am cumpărat un 4X4
Vreau și eu un 4×4.
Am visat mereu la o tracțiune integrală.
Și la o cursă de una singură pe o pistă de avion.
Un Vitara sau un Jimny doream
Sau un Triumph englezesc visam.
Și un Jaguar ar fi fost tare bun.
Dar m-am ales cu un Mercedes.
Auriu.
Strălucitor.
Savuros.
Ce termen poetic… „savuros”!
L-am iubit pe acel auriu.
Cu tracțiune pe spate.
M-a rotit pe gheață de 1 ianuarie, în Drumul Taberei.
S-a dus ca un gând / fumegând.
Și s-a tot dus, dus de tot, mai apoi
Calul meu breaz / furios.
4×4 dintr-un auriu Mercedes până la
Numele unei prea-iubite fiice Jellinek
Ce tot aleargă / ce tot mă aleargă / singură / pe o pistă de avion
a fi
sau
a avea
din dormitor până la gândirea
eliberată de traume
spații goale în cuvinte pline
tuș și resemnare
într-o dimineață de absint și de ceață
groapa comună a unor traficanți de iluzii
„stai aici! tranzacționează!”
„scrie CARTEA! acționează!”
a fi
sau
a avea
– scrie și șterge
o mână vie
din păretar
VIAȚA E (ca) O TABĂRĂ
veselă-tristă
(uneori ești așa singur)
și … – cum să spun/scriu – cumva… auriu)
*
Salvez poza?
Nu! O ștergi. Șterge-le pe toate!
Spațiul gol călătorește
printre spații pline.
Pînă cînd A AVEA îl conține
doar pe A FI.
(și nu mai există nici plin, nici gol
totul e ROSTOGOL).
7
E prea plin plinul de goluri.
De rostogol e deplin.
Ceea ce rezultă e un zeppelin
cocoțat ca o pălărie pe Mall-uri
8
La final, au dibuit veriga slabă. Rîd de «moi».
Dar cum să te măsori cu maeștrii, cum?
Iaru:
— Stau și aștept și ascult…
Simo, consolator:
— Locul acțiunii este important.
Très bien. Le răspund:
— G.S. din Plo., către lumea-ntreagă: nu uitați
să iubiți, în fiecare zi, ARTA!
Atît.
***
Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” în parteneriat cu Fundaţia Universitară „Carol I” și Muzeul Național al Literaturii Române sunt organizatorii ediției a VII-a a celui mai mare festival multicultural în aer liber: ”Strada de C’Arte” ( 10-23 septembrie 2018).
Această îndrăzneață inițiativă scoate în stradă cele șapte arte și le va înlesni întâlnirea cu un public larg, indiferent de vârstă sau venituri. În tot acest interval, participanții vor putea vizita o serie de expoziții printre care ,,Eroinele României Mari. Destine din Linia Întâi” și ,,Marele Război – un pas către Marea Unire”, vor putea participa la dezbateri, lecturi publice, spectacole de muzică și reprezentații teatrale, concerte, proiecții de film, lansări de carte, ateliere pentru copii, conferințe. Participarea este GRATUITĂ. Arealul statuii ecvestre a Regelui Carol I se va transforma în scenă pentru târgul de carte și va străluci grație „Asociaţiei Publicaţiilor Literare şi Editurilor din România”, dar și al unor concerte de excepție. Festivalul ”Strada de C’Arte” se adresează inclusiv celor mici, aceștia având parte de multe evenimente dedicate, pe Strada Copiilor, organizată în parteneriat cu „Institutul de Management și Dezvoltare Durabilă”.
Parteneri: UniCredit Bank, EximBank, Marea Lojă Națională din România, Grampet Group, Microsoft România.
Parteneri strategici: Primăria Municipiului București, Institutul de Management și Dezvoltare Durabilă, Poșta Română, Romfilatelia, Asociația Publicațiilor Literare și Editurilor din România, IFFEST Document Art, Teatrul de Comedie, Apele Române, Cantus Mundi, Corul Național de Cameră Madrigal, Galateca, Floarea PR Events, Illy, Aqua Carpatica, Mațe Fine, Porumbescu.
Parteneri media: Trinitas TV, Magic FM, Ora Nouă, DC News, Biz, Matricea Românească, Agenția de Carte, Canal 33, Intervio.
www.stradadecarte.ro https://www.facebook.com/stradadecarte.ro/
***
Text: Simona IONIȚĂ
Foto: Dorina CIOPLEA-VĂDUVA, Andra ROTARU, Mihaela PETRE