Somptuosul Muzeu de Artă din Craiova găzduiește, până la 15 august 2018, expoziția „Manierismul ca stare”. Vernisajul a avut loc joi, 31 mai 2018, în prezența unui public numeros format din specialiști, critici, artiști și iubitori ai artei. Cu același prilej, autorul, artistul Cătălin Bălescu a lansat și catalogul ce poartă numele expoziției.
„Manierismul ca stare” aduce laolaltă lucrări de pictură, desenși obiect din ultima perioadăde creație a artistului, alături de un eșantion de lucrări reprezentative pentru perioadele anterioare, care au determinat-o pe criticul de artă Ruxandra Demetrescu să afirme că, prin această expoziție, artistul reușește din plin o pledoarie pentru pictură.
„Expoziția lui Cătălin Bălescu se așează firesc în acest spațiu încărcat nu doar de istorie, ci și de un decor care constituie cu siguranță o provocare pentru orice artist contemporan; în principiu, atunci când arta actuală este expusă într-un astfel de spațiu, se propune un dialog care de cele mai multe ori presupune o discordie. De data aceasta, eu am găsit o armonie. Într-un moment în care pictura este când apărată, când dezavuată, când moare, când reînvie, ceea ce face Cătălin Bălescu este o apologie a picturii în sensul de meșteșug practicat cu virtuozitate, dar și de imagine care naște magia…”, a declarat în deschiderea serii criticul de artă Ruxandra Demetrescu.
“Manierismul ca stare este, din punctul meu de vedere, o constatare tardivă” a mărturisit pictorul. “Eu m-am trezit în starea de manierism, întrucât am ținut la tablou, țin la tablou în continuare, țin la tehnică, țin la viziune, țin la experiențele desenului. Pe fondul revoltelor actuale, generate de modernism și postmodernism, a trebuit și trebuie în continuare să-mi definesc poziția Și atunci, vrând-nevrând sunt un manierist în abordare, dar e o atitudine față de viziune, de tehnică, de pictura însăși și față de tablou, nu neapărat un peiorativ, așa cum este înțelesul comun al termenului” a mai spus la Craiova Cătălin Bălescu.
La rândul său, criticul de artă Cristian Velescu a punctat faptul că artistul Cătălin Bălescu ne oferă un manierism al secolului XX pe care îl interpretăm ca stare trăită subiectiv. “Când îl are autor pe Cătălin Bălescu, tabloul este eliberat de orice funcție decorativă, artistul fiind preocupat, înainte de toate, de modelarea mesajului de natură figurativă pe care s-a hotărât să-l încredințeze structurilor operei”.
Atras de capitala Băniei în mod special, Cătălin Bălescu a recunoscut că Muzeul de Artă din Craiova i s-a părut cea mai potrivită gazdă pentru expoziția sa și datorită spațiului și stilului clădirii. Dealtfel, fără excepție, toți cei prezenți au fost de acord că arta lui Cătălin Bălescu se încadrează perfect în spațiile clădirii baroce care găzduiește muzeul craiovean.
“Ceea ce vedem, azi, pe simeze, este, în mod miraculos parcă o prelungire naturală a ceea ce vedem pe plafoane. Puzderia de heruvimi din muzeul nostru pare că s-au strecurat, pe furiș, în pânzele lui Cătălin Bălescu. Maestre, Palatul Jean Mihail vă aștepta demult. Și când expoziția va fi la final, făpturile mitice care ne observă din plafoane o să vă ducă dorul, lipsite fiind de șansa de a evada de pe ziduri direct pe pânză. Captivitatea lor va continua” a conchis directorul muzeului craiovean, Emilian Ștefârță.
Expoziția “Manierismul ca stare” este organizată în baza parteneriatului dintre Muzeul de Artă din Craiova și Universitatea de Arte București și este susținută de Institutul Cultural Român, un parteneriat subliniat de curatorul expoziției, Mihaela Velea: “Este o colaborare care ne bucură și care sperăm să aibă rezultate pe masură și în viitor”.
Cătălin Bălescu este profesor la Departamentul de pictura si rectorul Universității Naționale de Arte București. În 2017 a obținut Premiul pentru pictură al Uniunii Artiștilor Plastici din România. Activitatea sa prodigioasă este concretizată prin numeroase participări la expoziții din țară și străinătate, dintre care cele mai noi sunt: Studii pentru manierism – Muzeul de Artă Timișoara (2016), Memory and Dream – 6th, International Biennale Beijing, China (2015), Galeria Fundației Maimeri, Milano (2014), Trienala internaționalăde desenși gravură – ediția a III-a, Bangkok, Thailanda (2012).