Luni, 4 iunie 2018, ora 18:00, UNAgaleria și 418GALLERY vă invită la vernisajul expoziției THE ORIGIN OF BOXES | STEFAN RADU CRETU. Expoziția va fi deschisă în perioada 4-17 iunie 2018. Curator: Simona Vilău.
De unde se trag creaturile construite de Stefan Radu Cretu? Cu ocazia expoziției curente, misterul va fi descoperit. Parafrazându-l pe Charles Darwin cu a sa Origine a speciilor, artistul face un fel de arbore genealogic al propriilor invenții.
Ludicul se împletește cu filosoficul, mecanica cu designul și inventivitatea cu umorul în toată opera artistului, iar creaturile sale se mișcă, scot sunete și vibrează cu o dinamică proprie, inconfundabilă.
The Origin of Boxes este o expoziție construită ca un mare ansamblu, cu elemente distincte, interconectate. Activitatea prolifică a artistului este dominată de sculpturi, asamblaje și instalații inspirate din natură și universurile minuscule, dar fascinante, ale insectelor și animalelor, dar nu a ocolit nici teoriile darwiniene ale evoluției speciilor sau teoriile moderne despre spațiul cosmic.
Pare imposibil de tratat în artă un asemenea inventar tematic, deoarece complexitatea teoretică creează un labirint mental greu de reprodus într-o singură imagine sau într-un singur obiect. Dar Stefan Radu Cretu este ghidat de umor, de un spirit ludic și de un formalism prietenos, dar în același timp aparte, plin de surprize.
Cum recunoaștem lucrările lui Stefan Radu Cretu? Fie că sunt bi- sau tridimensionale, lucrările sale sunt volume aerate, interpretări ale unor aparate de zbor sau ale unor insecte sau păsări, au culori puternice și mecanisme în filigran, care se mișcă sau nu, dar în cele din urmă dau impresia de mișcare. Folosește materiale diverse – metal colorat, lemn, rașină, plastic, circuite electrice, fibră de sticlă; sunt materiale industriale, ce rezistă în condiții atmosferice din cele mai vitrege. Opera lui, deja vastă, a fost prezentă atât în expoziții personale de interior, în galerii, așa cum este și cea curentă, precum și în spații deschise, pe socluri sau în natură.
Deși lucrările sale au în continuare trăsături moderne, amintind de avangardele istorice și construcțiile experimentale, aflate la granița dintre sculptură, instalație și design, prin simplitatea circuitelor electrice și prin componentele cinetice, acolo unde ele încă mai apar, spiritul lor și felul în care sunt realizate sunt contemporane. Se vor isca mereu dezbateri despre cât poate avansa sculptura, dacă un astfel de progres este necesar și dacă anumite discipline au nevoie, de fapt, de transformări sau poate fi suficientă explorarea continuă a aceluiași teren care este, de fapt, totul? – Curator: Simona Vilău.