Bântuiți de coloșii Renașterii, striviți de perfecțiunea strigătoare la cer a barocului, complexați de creația brâncușiană – artiști și public deopotrivă părem condamnați să rămânem la cheremul “dobitocului-solemn”, la trânta cu eternitatea și la bunul plac al comenzilor conjuncturale. Între aceste constrângeri, gustul comun și repetarea modelelor creează confuzie și limitare. Pe de o parte, preocuparea pentru conformitate, pe de altă parte, stigmatul unor reprezentări grandomane, emblematice formează resorturi ce alimentează plăsmuirea unor lucrări din ce în ce mai bizare și mai îndepărtate de sensibilitățile și aspirațiile noastre reale. Între ostentative icnete, superbia artistului-oficial-al-momentului și eructări festiviste se aude zvon proaspăt, precum un chicot dezinvolt – semnal pentru închipuirile seducătoare ale unui povestelnic.
Ca un Geppetto contemporan, Magister Ludi și Ucenic vrajitor în același timp – Daniel Ștefan Lăzărescu surprinde în primul rând prin non-conformism și harul de povestitor. Întruparea fragilă și modalitatea jucăușă a compozițiilor sale șochează, pentru că obișnuința de a acorda valoare obiectului artistic doar în măsura în care este robust și susceptibil de a fi etern se confruntă cu o altă stare, cu un limbaj diferit; închipuirile pornesc de la o experiență, de la o referință comună și trec prin ready-made în tridimensional, prin culoare și texturi surprinzătoare. Culoarea, la rândul său se transformă în scriitură, eliberând volumul devenit grafism – și astfel, cuvântul se reface și preface în poveste. Plăsmuirile lui Lăzărescu, precum un ceasornic se încarcă din frustrările omenești, se justifică prin ardoarea vocației, se alimentează din acumulările unui sfert de secol de carieră și constituie mărturii autentice ale misiunii sale. Părăsind asumat formele clasice și meșteșugul dus până la voluptoasa finisare a materialului tradițional, Lăzărescu a ales calea lui Geppetto-făuritorul, o stare continuă de neliniște a unui spațiu deschis imaginii și conținând imagini, închipuiri. În fiecare din lucrări, detaliul și semnul mărturisesc mai mult decât înțelegem. Diavolul a părăsit detaliul, cutremurat de renașterea trandafirului din cenușă. Fiecare privitor își ia din fiecare închipuire ceea ce recunoaște, dar, în toate straturile, cotloanele și detaliile se regăsesc regula, ordinea, măsura, desenul și maniera – aici în sensul de calitate umană, așa cum o definea codul cavalerismului medieval. Maniera lui Lăzărescu poate fi blândă, vioaie, aspră, gracilă sau cinică – toate acestea, cum spunea Vasari, dobândite prin obiceiul statornic de a te raporta la frumos urmând însemnele lucrurilor vii.
În atelierul său fără limite, spațiu interior și exterior, eliberat de tabu-uri și înseninat în grădina sa cu ispite cu aparențe derizorii, “hoarder” de metafore și perifraze sau aluzii – Lăzărescu separă adevărul de veridic și jocul de poveste. La capătul narațiunii, zâmbetul și râsul sunt forme ale surprinderii, ale mirării.
Simona Tănăsescu
28.10.2017
Mogoșoaia
***
STEFAN DANIEL LAZARESCU
Istoric educational:
Studii private de desen si modelaj cu Simona Tanasescu, Bucuresti .
Facultatea de Arte Plastice din cadrul Universitatii de Vest, Timisoara, Sectia sculptura, prof. Bela Szakatas .
Fontariile “Prince Monyo” – Palm Beach, Florida, SUA .
Expozitii personale :
1998 – International Film Festival „Telefilm” Timisoara .
2005 – Galeria „Grigore Mora” Bucuresti .
2006 – „Compozitii” Buzau .
2009 – “78 Ani de Arta”-Galeriile de Arta,Buzau .
2010 – „Kogaion” Carturesti, Bucuresti .
2011 – „13 inchipuiri” „Atelier Horatiu” Bucuresti .
2011 – „Retrospectiva” Buzau .
2016 – „Peretele Posibil ” , Buzau .
Expozitii colective :
1998 – Festivalul de sculptura Hunedoara .
1999 – Centrul Cultural Roman, Budapesta .
2000 – Salonul Anual, ed 5/6 Helios, Timisoara .
2005 – Teatrul National Galeria Artis, Bucuresti .
2006 – Saloanele Moldovei Bacau – Chisinau .
2007 – Galeria Delta Arad/ Ateneul Roman/ Muzeul National „George Enescu” .
2008 – „Sculptura azi” – Galeria „Delta” Arad .
2010 – Saloanele Moldovei, Bacau-Chisinau .
2011- Proiect Sulina 5 – Muzeul National al Satului – sala Dimitrie Gusti, Bucuresti .
2012 – Bienala „Ion Andreescu” Buzau .
2013 – “Seductia Unghiului Drept”,Salonul Mic Bucuresti,Caminul Artei.
2014 – “Anamorfoze Transferate”,Elite Art Gallery,Bucuresti .
2015 – Palatul Parlamentului , Bucuresti .
2016 – Centrul Cultural Unesco , Slobozia .
2016 – GrupIV ,Buzau .
PREMII :
2008 – Premiul pentru cultura, culte si patrimoniu national “Ion Andreescu” Buzau .
2001 – Bursa guvernamentala “Prince Monyo Mihailescu Herescu” Palm Beach, Florida, SUA .
1998 – Premiul al III lea, Festivalul de Sculptura, Hunedoara .