Două turnee de mare succes ale Teatrului Naţional “I. L. Caragiale” din Bucureşti au avut loc în această vară, două invitaţii lansate de festivaluri internaţionale de prestigiu au fost onorate cu strălucire artistică, prezentând paleta amplă de posibilităţi de exprimare, atât în ceea ce priveşte trupa TNB, cât şi artiştii români şi străini invitaţi să lucreze pe scenele acestui teatru. Două montări neconvenţionale au fost arătate lumii în spaţii de o răscolitoare frumuseţe, menite parcă să împrumute din magia proprie spectacolelor şi publicului, cuprins şi el de vrajă.
În regia renumitului regizor bulgar Alexander Morfov şi în decorul ludic-shakespearian creat de Nikola Toromanov (scenograf distins la Gala Premiilor UNITER pentru o creaţie anterioară, “Vizita bătrânei doamne”), actorii români în frunte cu Ion Caramitru, interpretul magicianului Prospero, au jucat, două seri la rând, pe 5 și 6 iulie 2017, cu un fabulos succes, Furtuna lui Shakespeare, într-un amfiteatru tipic grecesc, la Salonic, în prima ediţie cu caracter internaţional a deja tradiţionalului NTNG Forest Festival.
Înconjurat de pădure şi cu marea drept fundal, amfiteatrul a fost cuprins de vraja pe care martori la spectacol o descriu ca pe o binecuvântare, ceva peste aşteptări şi imposibil de uitat. „S-a spart bolta deasupra capului lor, iar la picioare li s-au întins luminile Salonicului. A existat o anume magie a serii și a locului, care te-a făcut la sfârșit să spui: da, desigur, Prospero a inventat și teatrul, cu râsul-plânsul lui, cu puterea de-a figura și a desfigura, cu imensa bucurie de a comunica, peste podium și proscenium, peste miile de locuri pe băncile din piatră, peste valea în care se vedeau luminile orașului Tessaloniki, peste secole. Da, Caramitru, acel bărbat melancolic cu pantalonii lălâi și pulovărul lăbărțat a creat în seara spectacolului din Grecia în mod sigur și teatrul”, exclama cu entuziasm scriitoarea de origine română Monica Săvulescu – Voudouri. Nu mai puţin interesată de „povestea exotică, de jocul imaginativ, cu descoperiri vizuale și tehnici de interpretare”, Angela Mantziou analiza – într-o cronică publicată în City Culture, diferite detalii ale fascinantului desen scenic, insistând pe creaţia lui Alexander Morfov. „Privirea regizorală a dezvăluit complexul întunecat al energiei, puterea artei și a imaginației îndrăznețe, aparența iluzorie precum și lumea oamenilor și a spiritelor, într-o poveste despre răzbunare, cunoaștere și pasiune poetică”.
„Cred că a fost unul dintre cele mai semnificative turnee ale Teatrului Național de-a lungul istoriei recente a acestui teatru”, declara Ion Caramitru la revenirea în ţară.
Următoarea participare, cu Magic Naţional, la Ohrid Summer Festival a fost descrisă de una din principalele publicaţii macedonene ca un adevărat triumf. Şi această reprezentaţie a avut loc sub cerul liber, într-un amifteatru cu gradene de lemn, ocupat până la refuz de un public ce a vădit un interes special pentru concert-spectacolul Teatrului Naţional din Bucureşti. În decorul asigurat de faţada unei vechi biserici, Sfânta Sofia din Ohrid, iluminată feeric prin proiecţii inspirat alese, într-o seară caldă de început de august s-a desfăşurat una din cele mai fascinante reprezentaţii cu Magic Naţional, spectacol atipic pentru repertoriul TNB, în care actorii cântă şi dansează, pe ritmuri antrenante, într-o osmoză poetico-muzicală perfectă, susţinută de Emy Drăgoi, regele jazz-ului la acordeon, împreună cu formaţiile sale. Şi seara nu s-ar fi putut numi perfectă dacă Ion Caramitru nu le-ar fi adus Mioriţa aproape de suflet, în aromână, o rugăciune de iertare pentru tot răul lumii, pentru toată invidia şi trădarea, înălţată din pridvorul unei vechi biserici către bolta înstelată.
„În cadrul festivalului „Оhridsko leto /Ohrid Summer Festival”, recent a avut loc un eveniment minunat pentru poezia europeană și românească, prin vizita Teatrului Național din București cu o pleiadă de legende teatralo-muzicale. Acest triumf poetico-muzical va rămâne mult timp în memoria Festivalului de la Ohrid ca un cer luminos al sufletului omenesc – consemna Nova Makedonija, una din principalele publicaţii macedonene. „Prin ritm, rimă și armonizarea sferelor, în această seară înstelată, poezia și muzica s-au completat reciproc, atingându-se și îmbrățișându-se într-o operă artistică desăvârșită”.
Numeroase alte publicaţii au salutat cu mult interes participarea Teatrului Naţional din Bucureşti la cea de-a 57-a ediţie a Ohrid Summer Festival, în seara de 7 august 2017.
După cum consemna un coleg jurnalist prezent la faţa locului, odată cu această reprezentaţie, Magic Naţional a devenit Magic Internaţional. Şi de aici înainte, drumul Concert-spectacolului TNB este deschis şi pentru alte participări dincolo de graniţele ţării.
A fost o vară toridă, dar foarte specială, una cu adevărat Magică! „Cred că ne-am întors de acolo încununați de bucuria unei recunoașteri publice deosebite, dar și cu o satisfacție morală cu totul aparte”, a mai declarat, la final de turneu, Ion Caramitru, interpret şi regizor, directorul Teatrului Naţional „I. L. Caragiale” din Bucureşti.