Miercuri, 2 august 2017, Sala Bethlen a Castelului Huniazilor din Hunedoara s-a umplut de spectatori dorinici să savureze un cocktail sonor istoric, un mixt savuros, în care o parte a însemnat…INEDIT, o altă parte…VALOARE INTERPRETATIVĂ și cât cuprinde…AUTENTICITATE. Primul episod al evenimentului itinerant ediția a a V-a a Turneului Național “Muzica în Palatele României”, organizat de Asociația Pro Valores și finanțat de Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România, l-a adus în prim plan pe menestrelul modern Nicolae Szekely, însoțit de cinci instrumente deosebit despectaculoase, rar prezente pe scenele României: vihuelă, laută, chitară renascentistă, chitară barocă și arhilăută. Acesta a încîntat auditoriul propunându-i o adevărată călătorie în istorie, plină de frumuseți sonore din perioada medievală și barocă. Fantastic a fost faptul că spectatori ai secolului 21 l-au “obligat” pe solist să ofere bisuri, aplaudând în picioare sonorități imaginate de mari creatori de acum câteva sute de ani: Francesco da Milano, Adrian Le Roy, Diego Pisador, John Dowland, Giovanni Zamboni, Gaspar Sanz și mulți, mulți alții.
Primele două episoade ale turneului sunt stâns legate de figura lui Gabriel Bethlen, cel care a fost principe al Transilvaniei între 1613 – 1629 și începând cu anul 1619 lider al mișcării antihabsburgice din estul și nordul Ungariei, în contextul Războiului de 30 de ani, în care Transilvania s-a situat de partea puterilor oponente Sfântului Imperiu Romano – German. A încercat să ajungă stăpânitor al Moldovei și Munteniei, pe care, potrivit istoricilor, ar fi dorit să le unească sub numele de Dacia. Dacă primul concert a avut loc în sala Bethlen a Castelului Huniazilor, în mijlocul unei foarte frumoase expoziții de oglinzi vitrate imaginate cu mult bun gust și inspirație de unicul artist român specializat în vitralii – Cristian Florin Anghelescu din Orăștie, astăzi Nicolae Szekely va face să răsune cele cinci instrumente ale sale, de la ora 18, în Sala Șemineului din Palatul Magna Curia din Deva. La poalele Cetății Deva, în 1621 Gabriel Bethlen a dispus transformarea radicală a constucției inițiale, rezultând Palatul Magna Curia. Conceput iniţial în stil renascentist, edificiul ajunge la o formă definitivă la începutul secolului al XVIII – lea, când i se aduc ultimele modificări. Aceste modificări îi dau înfăţişare barocă păstrată până astăzi.
După etapa hunedoreană, turneul va continua la Palatul Marincu din Calafat (Vineri 4 august, ora 17), Castelul Pelișor de la Sinaia (Sâmbătă 5 august, ora 16) și Cetatea Neamțului de la Târgu Neamț (Duminică 6 august, ora 17).
Amănunte pe: https://muzicainpalateleromaniei.wordpress.com/
Organizator: Asociaţia Culturală “Pro Valores”
Proiect finanțat de: Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România
Parteneri: Castelul Corvinilor Hunedoara, Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva, Casa de Cultură Calafat, Muzeul Național Peleș, Complexul Muzeal Județean Neamț, Tipografia Digitală Clic
Parteneri Media: Radio România Cultural, Radio România Muzical, Radio Trinitas, EnjoyTv, EsTV, Calendar evenimente, Observator cultural, JurnalMM.ro, România pozitiva.ro, Bucuresteni.ro, Agentia de carte, Roportal.ro