Joi, 30 martie 2017, ora 19:00, la Galeria Anca Poterașu (Str. Plantelor nr. 58, București), va avea loc vernisajul epoziției – Aurora Király ”Geometrii construite Spațiu/ Timp / Memorie”. Expoziția poate fi vizitată în perioada 30 martie – 14 mai 2017.
Istoria se repetă. Istoria se interpretează. Gradual, amintirile individuale preiau din forța discursului istoric central – îl modelează și îl nuanțează. Trecutul devenit prezent are multiple căi de transformare, iar memoria este instrumentul său. Aceasta operează atât la nivel individual, cât și colectiv, creează repetiții și disensiuni, goluri și spații din care se nasc alte amintiri.
La începutul carierei sale, Aurora Király folosea ca mediu predilect fotografia alb-negru, prin care explora o realitate tactilă, a texturilor și a transparenței luminii într-un spațiu profund personal și intim. Fotografiile din seria Melancholia (1998-2000) nu înregistrează însă doar momentul impresiei, al unei stări emotive trecătoare, al unui foto-jurnal. Memoria intervine ca verb, nu ca substantiv. Memory takes work (Andreas Huyssen). Alte spații sunt create în urma acestei acțiuni a memoriei, iar seriile Viewfinder (2014-2016) și Viewfinder mock-ups (2016-2017) preiau din tematicile, obiectele și fotografiile realizate de Aurora Király în anii ’90-2000 pentru a materializa procesul trecut-prezent.
Timpul se despică pe măsură ce fotografiile realizate în perioada de început a artistei devin orizonturi ale unor realități fictive, interpretabile și fragile. Aurora Király construiește spații în jurul lor prin închideri și deschideri din intervenții de desen pe hârtie și carton, cu care privitorul poate experimenta diferite selecții din imagine. Expunându-le, spațiul simulacrului creat prin straturile variantelor de interpretare devine un spațiu comun, o căutare împărtășită cu celălalt. Tactilitatea imaginilor fotografice le transformă, le permite să crească dincolo de marginile lor pentru o altă experiență senzorială ce construiește punți în timp.
Această posibilă și trecătoare inter-conectivitate este inversată apoi în colajele News Remix (2017). De această dată punctul de origine este prezentul relativ, captat în formula colajului de inspirație dadaistă realizat din cuvinte preluate din media internațională și națională contemporană. Dar prezentul mereu trece. Spațiul comun discursiv este survolat în salturi pentru captarea unei conștiințe colective care se refractă și se reflectă în trăiri individuale – un spațiu public privat. Colajele devin asemenea seriilor Viewfinder, obiecte, capsule stratificate de timp și spațiu, care configurează înspre trecut sau prezent diferite geometrii și experiențe vizuale.
Aurora Király reconciliază în mod continuu un trecut care se schimbă permanent, cu un prezent grăbit să treacă. Jurnalul fotografic realizat la începutul carierei sale este ajutat în transformarea sa inevitabilă printr-o arhitectură a desenului, a îndoiturilor tangibile de carton, a colajelor stratificate de cuvinte și ecouri. Printre liniile alternante și marginile efemere se află trecutul posibil al Aurorei Király și un spațiu infinit de variat unde ne-am putea regăsi. – Text de Cristina Stoenescu
Aurora Király abordează domeniul artei contemporane din diverse perspective – ca artist, curator, manager cultural. A absolvit Universitatea Națională de Arte București în 1994 și Masterul de Management Cultural EcumEst în 1998. Din 2007 predă la Departamentul Fotografie și Imagine Dinamică al Universității Naționale de Artă din București, experiență care a făcut-o să își re-evalueze activitatea artistică din anii ’90 și 2000 și să revină cu noi proiecte. Lucrările sale actuale pun in discuție sursele la care apelează artistul contemporan în alegerea tematicilor și modul cum se raportează la context / istoria recentă / istoria artei. Expoziții personale (selecție): Reality check, Calina Gallery, Timișoara (2016); Cut & Paste Histories, Alert studio, Bucureşti (2015); Duet, Galeria din cetate, Târgu Mureş (2003); Feminine Archeology, Centrul Internaţional pentru Artă Contemporană, Bucureşti (2000); Melancholia, Centrul Cultural Sindan, Cluj (2000); Untitled, Centrul Internaţional pentru Artă Contemporană, Bucureşti (1999). Expoziții de grup (selecție): Fără pensule, Atelier030202 București (2016); Fostul viitor, Arcub-Hanul Gabroveni, București (2016) ; Istoria noastră despre alții. Un oraș văzut prin patru lentile, în cadrul NAG#10, Scena9, București (2016); Brain Tatoos – A Map of Obsessions, ICR Lisabona (2016); Tatuaje pe creier – O hartă a obsesiilor, Victoria Art Center (2016); Fete cu idei [Băieți și picture], Lateral ArtSpace, Cluj (2016); WHAT ABOUT Y[OUR] MEMORY, Muzeul Național de Artă Contemporană, Bucureşti (2014); Contemporary Art Ruhr, Essen, Germania (2014); RDV roumaine – l’espace En Cours, Paris, Franţa (2002); The Dream of My Life, National Art Gallery, Sofia, Bulgaria (2001); In Full Dress, Brukenthal Museum, Sibiu, România (2000); The Shadow, Muzeul Ungar al Fotografiei, Kecskemet, Ungaria (1997); Una Finestra sull’Est, Galeria San Filippo Neri, Torino, Italia (1996).
URMEAZĂ
Expoziție personală: Nicu Ilfoveanu
3 – 28 aprilie 2017
Valerică Bienheureux la Mois de la Photo du Grand Paris 2017
Commisariat Camilo Racana
Prezentat de Institutul Cultural Român Paris și Galeria Anca Poterașu
Expoziție de grup: Matei Bejenaru, Iulian Bisericaru, Irina Botea,
Daniel Djamo, Róbert Köteles, Olivia Mihălțianu
Harta nu este teritoriul
Institutul Cultural Român, Lisabona
18 mai – 18 iunie 2017
LOOP Barcelona
Expoziție personală: Olivia Mihălțianu
Film métrage
25 – 26 mai 2017