„Acţiune! Cercetare: o nouă metodologie europeană pentru cultură cinematografică” (AREM) este un proiect european ce îşi propune realizarea unei metodologii şi găsirea unor instrumente comune prin care cultura cinematografică, ca tip de educaţie non-formală, să poată fi implementată în şcolile din ţările europene, în ciclul gimnazial. În proiect sunt implicate asociaţii din Italia, Croaţia, Slovenia şi România. Proiectul, care se adresează elevilor cu vârsta între 10 şi 14 ani, are ca punct de plecare conceptul de Film Literacy care defineşte un program de educaţie şi cultură cinematografică ce îi ajută pe copii să înţeleagă faptul că filmul şi transformarea textului în imagini au un sens; totodată, îi încurajează pe copii să vizioneze filme, dar îi şi inspiră să creeze propriile filme.
Obiectivul principal al proiectului este acela de a dezvolta o metodologie comună pentru activităţi de cultură cinematografică, bazată pe activităţi şcolare care să fie adaptabile în diferite contexte. Proiectul va promova, de asemenea, înţelegerea reciprocă interculturală între cele 4 ţări partenere prin utilizarea, ca instrument de cercetare, a unor filme despre problemele interculturale şi a migraţiei în Europa, răspunzând, astfel, provocărilor lansate de către Comisia Europeană în ceea ce priveşte dezvoltarea educaţională în Europa.
În această primă etapă a proiectului, care este implementat în 4 şcoli, câte una pentru fiecare ţară parteneră, 8 filme de scurtmetraj şi un film de lungmetraj vor fi proiectate pentru copiii, părinţi şi profesori, în cadrul a 5 sesiuni de lucru, fiecare sesiune fiind formată dintr-o serie de trei laboratoare pe parcursul cărora elevii se vor familiariza noţiunile limbajului cinematografic şi vor participa, totodată, la o serie de activităţi practice.
În urma rezultatelor acestor sesiuni de lucru, comune pentru cele patru ţări, se va întocmi metodologia de predare, care va reprezenta baza dezvoltării, pe termen lung, a proiectului de predare a noţiunilor de cultură cinematografică pentru elevi.
În România, proiectul se derulează la COLEGIUL NAŢIONAL „VICTOR BABEŞ” din BUCUREŞTI, în perioada februarie – mai 2017. Liceul a fost înfiinţat în anul 1976 şi a funcţionat până în anul 1990 ca liceu sanitar, perioadă în care a pregătit cadre medii sanitare. Din anul 1991, liceul a căpătat un profil teoretic şi a făcut parte, alături de Şcoala Postliceală Sanitară (instituţie vecină în incinta aceleiaşi curţi), din Grupul Şcolar „ Dr. Victor Babeş”.
Din februarie 1999, liceul funcţionează ca unitate de învăţământ autonomă, sub denumirea de Liceul Teoretic „Victor Babeş”, având specializările: ştiinţe ale naturii, matematică-informatică, filologie. Începând cu anul şcolar 1999-2000 există şi clase de gimnaziu. În noiembrie 2006, prin Ordinul Ministrului Educaţiei, a primit titulatura de Colegiul Naţional „Victor Babeş”, cu clasele V-XII, sub conducerea prof. Rodica Kirsteuer, în calitate de director.
Invitaţi pentru a susţine laboratoarele din cadrul acestui proiect sunt profesori de la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC): Radu Igaszag, Doru Niţescu, Mihai Orăşanu, Oana Borş, lor adăugânduli-se, pe parcursul derulării proiectului, şi alţi invitaţi speciali.
AREM este un proiect realizat cu susținerea Europa Creativă – Programul MEDIA al Uniunii Europene„, iar partenerii internaţionali implicaţi în realizarea acestui proiect sunt:
MILANO FILM NETWORK, o asociaţie non-profit din Milano, care reuneşte experienţa şi resursele a şapte festivaluri de film din Milano: Festival del Cinema Africano d’Asia e America Latina, Festival MIX Milano, Filmmaker, Invideo, Milano Film Festival, Sguardi Altrove Film Festival, Sport Movies & Tv Fest). Staff-ul asociaţei este compus din profesionişti din domeniul audiovizualului, cu o experienţă solidă şi îndelungată.
OTOK, INSTITUTE FOR DEVELOPMENT OF FILM CULTURE este o organizaţie non-profit, înfiinţată în 2003, şi este producătorul principal al Festivalului Internaţional de Film Isola Cinema, care are loc anual în Izola şi Ljubljana, Slovenia, din anul 2004. În 2013, Institutul a introdus un program de film de învăţământ intitulat „Submarine – Otok pentru Copii”, dezvoltat special pentru copii şi tineri. Activităţile derulate în acest program includ proiecţii însoţite de materiale pedagogice şi discuţii; ateliere de producţie de film; întâlniri pentru educaţie în domeniul filmului şi cursuri pentru profesori; diseminarea şi promovarea în Slovenia a filmelor realizate de copii în cadrul atelierelor.
ASOCIAŢIA CROATĂ DE FILM a fost, iniţial, o asociaţie formată din grupuri de film non-profesionale care operează în Croaţia, din 1928. Sub patronajul Asociaţiei operează 162 de cluburi de film pentru tineret şi 44 de asociaţii cu statut juridic, împreună cu un număr mare de autori independenţi din domeniul filmului. Asociaţia coordonează şi sprijină activitatea cluburilor şi a asociaţiilor, reviste de film şi cărţi despre film, organizează cursuri şi ateliere de lucru pentru copii şi adulţi, încurajează şi oferă asistenţă tehnică în realizarea educaţiei media, organizează, la nivel naţional, festivaluri internaţionale de copii, tineri şi film de amatori, în general, distribuie şi prezintă un program de filme clasice (în propriul cinematograf de artă).
ASOCIAŢIA CINECULTURA organizează, începând din vara anului 2013, „Caravana filmului românesc – Capodopere ale cinematografiei naţionale”, împreună cu MDV Audio Studio şi Digifilm Design. Succesul proiectului demarat în 2013, a convins organizatorii să realizeze, în anul următor, o secţiune numită „Caravana filmului românesc – Cartea şi filmul”, care a completat proiectul original. Caravana s-a axat pe aspectul educaţional, prin prezentarea, pentru generaţiile tinere, a filmelor româneşti realizate înainte de succesele actuale ale noului val de regizori, ca modalitate de a arăta o tradiţie de calitate neîntreruptă în realizarea de filme. Acest proiect se adresează copiilor (preşcolari şi elevi de la şcoala primară la liceu) şi tinerilor cu vârsta peste 18 ani, cu scopul de a stabili o legătură vizibilă între cinematografie şi literatură. Caravana vizează educarea prin sublinierea asemănările şi deosebirile dintre carte şi film. Filmele prezentate publicului au fost inspirate de romane şi povestiri româneşti.