Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București poartă, cu mândrie, numele lui I.L. Caragiale, născut într-o zi de 30 ianuarie, acum 165 de ani. În semn de omagiu față de patronul spiritual, se va sărbători la aceeași dată și ziua UNATC. Luni, 30 ianuarie 2017, sunteți invitați să vă alăturați comunității academice la trei evenimente. AgențiadeCarte.ro este partener media.
Ziua începe cu decernarea titlului de Doctor Honoris Causa – acordat, prin hotărârea Senatului UNATC, lui Mats Ek și Ana Laguna, creatori emblematici ce au marcat evoluția artei dansului contemporan. Ceremonia va avea loc începând cu ora 11.00 la sediul UNATC (et.1, sala Ileana Berlogea) și va putea fi urmărită în transmisiune directă pe internet.
O selecție de 8 filme semnate de studenții Facultății de Film (licență și master), reunite sub titlul 100 minute de scurt-metraj e programată de la ora 16.00 în sala Cinema. Filmele pot fi văzute, în ziua de 30 ianuarie, și pe canalul Youtube al universității (accesând fereastra dedicată evenimentului pe site-ul UNATC).
Ultimul eveniment al zilei este spectacolul „Ivanov” de A.P. Cehov, în interpretarea studenților anului al II-lea de master Arta Actorului – coordonați de prof.univ.dr. Tania Filip. Reprezentația are loc la Sala Atelier, ora 19.00, dar poate fi urmărită și pe internet.
La toate evenimentele Zilei UNATC intrarea este liberă – în limita locurilor disponibile.
Informații suplimentare și link-urile către paginile dedicate fiecărui moment, găsiți pe www.unatc.ro .
Partener principal: ICR
Parteneri: UNACOR, TVR 3
Sponsori: TAROM, Alice, Cumpăna, Piticot
Parteneri media: Agerpres, TV CITY, Agenția de Carte, Gratuitor.ro, IQool, Raftul cu Idei
Pentru detalii: Departament Comunicare și PR UNATC, Anca Tuică – 0733400938 și unatc.i.l.caragiale@gmail.com
Ana LAGUNA
Născută în Zaragoza, Spania, a început să studieze dansul la „Conservatorio Superior de Danza“, școală fondată de María de Ávila, una dintre personalitățile marcante ale baletului clasic spaniol din secolul XX. La vârsta de 19 ani, susține o audiție la „Cullberg Ballet“ și îi atrage imediat atenția dansatoarei și coregrafei Birgit Cullberg, care o angajează. Începe, astfel, colaborarea cu faimoasa companie suedeză unde va interpreta, pe percursul a mai mult de două decenii, roluri principale în versiunile novatoare semnate de Mats Ek ale unor balete de referință: „Giselle“, „Carmen“, „Lacul lebedelor“. De la începutul anilor ’90 colaborează și cu alte trupe de dans, în producții semnate de Merce Cunningham, Maurice Béjart, Christopher Bruce, Jiri Kylián, Ohad Naharin, Nacho Duato, William Forsythe și mulți alții. Ultimul deceniu al carierei sale a fost marcat de lucrul cu Pina Bausch și Mikhail Baryshnikov.
În 1993, Ana Laguna părăsește definitiv Baletele Cullberg, dar continuă să lucreze cu Mats Ek (ca actriță, dansatoare, asistent de coregrafie și regie) la spectacolele pe care acesta le realizează la Opera din Paris, Opera Națională din Lyon, Baletul Național din Coreea de Sud, Grand Théâtre de Genève și National Dance Theatre din Madrid.“
De-a lungul timpului, Ana Laguna a fost recompensată pentru creația sa cu numeroase premii și distincții: National Dance Award (Spania), Grand Prix „Videodans“ pentru rolul din „Giselle“, Premiul „Vaslav Nijinsky“ (Monte Carlo), Medalia de Aur „Karina Ari“ (Suedia). A primit titlul onorific de „Fiică a Zaragozei“, Cavaler al Literelor și Artelor (Franța), Premiul Emmy (pentru rolul din „Carmen“), Medalia de Aur pentru Merite Civile (Spania), Premiul „Leonide Massine“ (Italia), Premiul „Benois de la Danse“ (Rusia și Italia), titlul de Profesor de Onoare din partea Ministerului Culturii din Suedia.
Ana Laguna continuă să își exprime talentul și creativitatea ca dansator și asistent coregraf.
DOCTOR HONORIS CAUSA
Mats EK
Născut în 1945 la Malmö, Suedia, Mats EK a crescut într-o familie de artiști. Mama sa, Birgit Cullberg, a studiat la școala lui Kurt Joos, alături de Pina Bausch și este considerată fondatoarea dansului modern în Suedia. Tatăl său, Anders Ek, este un cunoscut actor de teatru și film și colaborator apropiat al lui Ingmar Bergman. Mats are o soră geamănă, Malin, care e actriță și un frate mai mic, Niklas, de asemenea dansator.
Mats EK a intrat în lumea dansului relativ târziu, la vârsta de 17 ani. Pentru început, a urmat cursurile Academiei de Balet din Stockholm. Apoi, a părăsit dansul pentru 10 ani și a studiat actoria la colegiul Marieborg, în Norrköping. La terminarea studiilor a lucrat ca regizor la Teatrul de Păpuși și la Teatrul Regal, în capitala Suediei. Abia în 1973 se alătură companiei fondate de mama sa, Cullberg Ballet, în calitate de coregraf și, ulterior, de director artistic (1981-1993). Pentru această companie va realiza câteva reinterpretări în cheie contemporană a celor mai cunoscute balete din repertoriul clasic: „Giselle“, „Carmen“, „Lacul lebedelor“. În 1993 devine artist independent.
Creațiile sale nonconformiste i-au adus lui Mats EK recunoașterea la nivel mondial iar critica de specialitate a considerat întotdeauna că talentul și inteligența sa depășesc sfera dansului. De altfel, a fost invitat să regizeze și spectacole de operă sau teatru dramatic. Producțiile lui au fost prezentate pe cele mai importante scene ale lumii: Opera din Paris, Baletul din Stuttgart, Netherland Dance Theater, Opera din Zürich, Baletul Regal Suedez, Les Grands Balletes Canadien de Montréal, Metropolitan Opera, Teatrul Bolshoi. Activitatea lui artistică a fost recompensată cu importante premii, printre care: Emmy Award (pentru „Carmen”), Dance Magazine Award, Premiul „Benois de la Danse“, Olivier Award pentru Dans, Premiul „Europa“ pentru Teatru.
Ca orice artist, Mats EK a avut muza lui. Aproape toate rolurile principale în baletele sale au fost create pentru Ana Laguna, o dansatoare de excepție. În afară de ea, a creat coregrafii și pentru alți balerini faimoși – printre care, un loc special îl ocupă Sylvie Guillem și Mikhail Baryshnikov.
Mats EK și-a dăruit mai mult de jumătate de secol din viață artei. La împlinirea vârstei de 70 de ani, în 2015, a decis să se retragă oficial din lumea spectacolului, declarând: „de-acum vreau să parcurg o nouă experiență – aceea de a sta degeaba“.