La 50 de ani de la prima ediție a festivalului de teatru BITEF și la 60 de ani de la înființarea Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru (AICT-IATC), a avut loc la Belgrad – Serbia (26 septembrie – 1 octombire) cel de-al 28-lea congres mondial al criticilor de teatru. Peste 100 de reprezentanți ai secțiilor naționale de pe toate continentele au fost prezenți pentru a decide aspecte importante privind activitatea viitoare a asociației, dar și pentru a vota Președintele și Secretarul General al asociației, precum și componența noului comitet executiv (EX-COM). România a fost reprezentată de Octavian Saiu – Președinte şi Irina Ionescu – Secretar General (AICT – Teatrologie), Oltița Cântec – Președinte (AICT.Ro), Ludmila Patlanjoglu (invitat onorific).
În urma voturilor exprimate, Margareta Sörenson (Suedia) și Michel Vaïs (Canada) au fost realeși în funcțiile de Președinte, respectiv Secretar General al AICT-IATC. Din noul comitet executiv (EX-COM) al asociației vor face parte, pentru următorii doi ani, critici de teatru din: Canada, China, Franța, Georgia, India, Japonia, Nigeria, Polonia, Serbia și SUA. Totodată, Octavian Saiu a fost reconfirmat de către noul EX-COM ca Secretar General Adjunct al AICT.
În cadrul congresului de la Belgrad a fost acordat și Premiul Thalia al AICT, ajuns la 10 ani de existență. Acesta a revenit nigerianului Femi Osofisan – dramaturg, regizor, cercetător de mare anvergură de pe continentul african. Iniţiativa acordării acestei distincţii aparţine criticului Ludmila Patlanjoglu, iar autorul concepţiei plastice a Trofeului (un elegant baston cu mâner de argint sub forma măştii greceşti a Thaliei) este scenograful Dragoş Buhagiar. De-a lungul timpului, au mai fost încununaţi cu Premiul Thalia: Eric Bentley (SUA), Jean-Pierre Sarazac (Franţa), Richard Schechner (SUA), Kapila Vatsyayan (India) și Eugenio Barba (Danemarca).
În contextul extrem de ofertant al festivalului de teatru BITEF 2016 – director artistic Ivan Medenica – și al celui de-al 28-lea congres AICT-IATC, a avut loc și conferința internațională „Newness and Global Theatre: Between Commodification and Artisitc Necessity‟, coordonată de un comitet științific format din Savas Patsalidis, Margareta Sörenson și Octavian Saiu, care au fost și moderatorii dezbaterilor. Temele aduse în discuție de participanți au vizat noutatea în teatru, inovația pe scenă, originalitatea, dar și provocările societății informaționale, sub semnul dihotomiei dintre arta contemporană și simplul mercantilism. Lucrările conferinței au fost deschise de Erika Fischer-Lichte (Germania) și de George Banu (România/Franța).
O prelegere despre impactul social al artei scenice românești a fost susținută de teatrologul Irina Ionescu (România), care a punctat sub titlul „New Performing Vocabulary in Romania‟ trei momente importante: poetica dadaistă lansată de Tristan Tzara (la momentul simbolic al centenarului), perioada marilor spectacole semnate de patriarhii teatrului românesc – Liviu Ciulei, David Esrig, Radu Penciulescu, Lucian Pintilie – și respectiv actualitatea imediată reprezentată, în special, de montările Gianinei Cărbunariu.
O parte dintre prelegerilor susținute de participanții la conferință vor fi publicate într-un număr viitor al revistei on-line „Critical Stages/Scènes Critique‟, condusă de Savas Patsalidis (Grecia). Cel mai recent număr al acestei publicații a apărut de curând, având ca temă universul dansului contemporan: www.critical-stages.org/13/