La editura Herald a apărut volumul ”Mindfulness și neurobiologie – Calea către cultivarea stării de bine”, de Daniel J. Siegel . Traducător: Marilena Constantinescu. Practica mindfulness nu este nicidecum o toană recentă. Culturile străvechi şi religiile de pe toată suprafaţa globului s-au folosit dintotdeauna de diverse metode – de la meditaţie şi rugăciune până la yoga şi tai-chi – pentru a ajuta oamenii să progreseze către starea de bine prin concentrarea atenţiei şi prin acordarea la clipa prezentă. Acum s-a dovedit ştiinţific că starea de atenţie conştientă ne potenţează bunăstarea fizică, mintală şi socială. Înarmat cu dovezi empirice, Siegel adoptă o abordare inovatoare: aduce laolaltă descoperirile rezultate în urma unor cercetări de ultimă oră şi înţelepciunea practicilor de mindfulness, pentru a demonstra cum ar putea funcţiona această abilitate accesibilă oricui şi modul în care cultivarea ei ne poate îmbogăţi viaţa.
În centrul acestei sinteze vizionare dintre ştiinţă şi practică se află ideea că, prin conştientizarea experienţelor noastre neîntrerupte, în noi se creează o legătură – sau rezonanţă – care controlează anumite circuite sociale şi emoţionale din creier. Practica mindfulness stimulează dezvoltarea acestor „circuite de rezonanţă” – o dezvoltare ce transformă starea de atenţie conştiență permanentă într-o stare de rezistenţă pe termen lung.
Coroborând studii moderne cu sondări ale experienţei directe, volumul ”Mindfulness şi neurobiology” oferă o perspectivă unică asupra vieţii noastre lăuntrice, a relaţiilor interpersonale şi a dezvoltării stării de bine şi a fericirii.
Dr. Daniel J. Siegel este specialist în educaţie şi psihiatrie, profesor la Universitatea din California, director al centrului de cercetare Mindful Awareness din cadrul aceleiaşi universităţi şi director executiv al centrului educaţional Mindsight Institute.
Este tatăl a doi copii trecuţi de adolescenţă şi autor al mai multor lucrări celebre adresate părinţilor şi specialiştilor. Dr. Daniel J. Siegel întâlneşte frecvent părinţi şi tineri din toată lumea datorită conferinţelor şi atelierelor pe care le susţine.
***
”Copiii mei mă întreabă de ce îmi place atât de mult să fiu profesor, iar eu le răspund că am mereu ceva de învăţat atunci când relaţionez cu ceilalţi într-o experienţă educativă. Cred că este important să ne asumăm acest statut de oameni care învaţă cât trăiesc. Dacă înţelegem perspectiva altei persoane în timpul unei etape în dezvoltare, o vom parcurge cu bine, continuând să creştem.” – extras din ”Vâltoarea minţii”
Dintre lucrările sale:
Pentru publicul larg:
Parentaj sensibil şi inteligent: Să ne înţelegem pe noi înşine pentru a creşte copii fericiţi (Editura Herald, 2013)
Vâltoarea minţii: Puterea şi rolul transformărilor cerebrale în adolescenţă (Editura Herald, 2014)
The Whole-Brain Child: 12 Revolutionary Strategies to Nurture Your Child’s Developing Mind (Mintea copilului: 12 strategii revoluţionare pentru a cultiva mintea în dezvoltare) (2012)
Pentru specialişti:
Pocket Guide to Interpersonal Neurobiology: An Integrative Handbook of the Mind (Ghidul de buzunar de neurobiologie interpersonală: manual multidisciplinar al minţii) (2013).
Mindsight: The New Science of Personal Transformation (Mindsight: noua ştiinţă a transformării personale) (2010).
The Developing Mind: How Relationships and the Brain Interact to Shape Who We Are (Mintea în dezvoltare: Modelarea identităţii prin interacţiunea dintre relaţii şi minte) (2001).
The Mindful Brain: Reflection and Attunement in the Cultivation of Well-Being (Mintea prezentă: reflecţie şi conectare în cultivarea stării de bine) (2007).