Marți, 26 aprilie 2016, de la ora 18:00, la Sala Symposium a Bibliotecii Naționale a României (Bd. Unirii nr. 22) se va desfășura „Volumul 3” din ”Stagiunea de colecție” – seria de recitaluri interactive prin care sunt valorificate edițiile rare ale unor partituri celebre, aflate în colecțiile Bibliotecii Naționale. La eveniment, intrarea va fi liberă, iar spectatorii din țară pot urmări transmisiunea în direct prin EnjoyTV.ro. AgențiadeCarte.ro este partener media al evenimentului.
Publicul va fi invitat marți seară să descopere poveștile unor partituri semnate de compozitori precum G. F. Haendel, J. S. Bach, L. van Beethoven, C. Gounod, A. Skrjabin, G. Enescu, T. Rogalski și M. Jora, în interpretarea artiștilor invitați.
La eveniment vor concerta Veronica Anușca – soprană, Nicolae Maxim – flaut, Andrei Petrache – pian și Mihai Murariu – pian.
Prezentările vor fi făcute de către Raluca Bucinschi – cercetător și de către Diana Gheorghiu -compozitor.
La ediția precedentă, „Volumul 2”, au fost prezentate partituri semnate de Antonio Vivaldi, Friedrich August Kummer, Igor Stravinski, Camille Saint-Saëns.
Raluca Bucinschi: „Așa cum v-am promis, la Stagiunea de colecție veți asculta partituri mai puțin cântate, compozitori pe care nu-i vedeți atât de des pe afișele concertelor, dar și aranjamente inedite și reducții ale unor lucrări mai speciale. Este cazul acestei prime lucrări «Toamna» de Antonio Vivaldi. V-ați obișnuit să vedeți un violonist, o orchestră. Însă lucrarea de față este o reducție pentru pian la patru mâini.”
Înregistrarea „Volumului 2” al Stagiunii de colecție poate fi urmărită în arhiva EnjoyTV.ro.
www.youtube.com/watch?v=rcXoW61mLO8
Despre Stagiunea de colecție
Organizate în seri de marți, o dată la două săptămâni, în perioada 29 martie – 7 iunie 2016, de la ora 18.00, concertele Stagiunii de colecție vor reînvia pagini valoroase din muzica universală și românească, oferind spectatorilor oportunitatea de a face o incursiune sonoră în istorie. Partiturile alese sunt Ediții Princeps ale unor lucrări celebre, versiuni rare și, deopotrivă, fac parte din colecțiile personale ale marilor muzicieni români.
Evenimentul este organizat de Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România (UCIMR) în parteneriat cu Biblioteca Națională a României, cu scopul de a face accesibile publicului larg lucrările de patrimoniu promovând, în același timp, interpreții valoroși ai noii generații.
Stagiunea de Colecție este un proiect co-finanțat de AFCN și se derulează în cadrul programului „Oportunități la Tine Acasă”, lansat de UCIMR în anul 2009, dedicat tinerilor interpreți excepționali din domeniul muzicii culte din România.
Despre Nicolae Maxim
Nicolae Maxim, născut în 1937 la Petia – Fălticeni, a urmat studiile liceale la Bucureşti şi a absolvit Conservatorul bucureştean în 1961. La clasa de flaut a studiat cu profesorii Petre Giugaru, Alexandru Nicolae şi Vasile Jianu. S-a perfecţionat la cursuri de vară desfăşurate la Darmstadt. După absolvire, în 1961, a fost angajat la Filarmonica „George Enescu” în urma unui concurs prezidat de directorul de atunci, renumitul dirijor George Georgescu. Datorită calităţilor sale deosebite, a devenit curând şef de partidă – flaut solo. Astfel a cântat sub bagheta tuturor dirijorilor români şi străini care au condus orchestra pe o perioadă de cinci decenii. Nicolae Maxim a susţinut şi o activitate concertistică, prin recitaluri şi concerte de muzică de cameră ca membru al formaţiilor Trio Baroc, Trio Romantica, Grupetto, Concordia şi cvintetele de suflători ale Filarmonicii „George Enescu”. A făcut parte din orchestra de cameră „Virtuozii din Bucureşti”, formaţia de muzică contemporană „Hyperion”, iar în 1988 a făcut parte din World Philharmonic Orchestra care a concertat la Montreal. A cântat la toate ediţiile festivalului „George Enescu” începând din 1961, a participat la turneele Filarmonicii din Europa, Japonia, China, Canada şi a contribuit la realizarea înregistrărilor pe CD a lucrărilor simfonice de Enescu şi Brahms sub conducerea dirijorului Cristian Mandeal, pentru Arte Nova din Germania. Nicolae Maxim are peste 40 de înregistrări la Radio România şi este autorul unei culegeri de studii pentru flaut din literatura secolului XX. Începând cu 1996 este profesor universitar la Facultatea de muzică a Universităţii „Transilvania” din Braşov. În 2005 a făcut parte din formaţia camerală a Filarmonicii, dirijată de Cristian Mandeal, care a prezentat un concert Enescu la Paris în cadrul manifestărilor organizate sub egida UNESCO. A iniţiat, sub patronajul Filarmonicii, concerte omagiale dedicate flautiştilor înaintaşi Petre Elinescu, Vasile Jianu; totodată, a promovat creaţia românească pentru flaut. Deţine Meritul Cultural cl. I.
Despre Veronica Anușca
Veronica Anușca s-a născut la Piatra Neamţ în anul 1985. A absolvit cursurile U.N.M.B. la clasa de canto a prof.univ.dr. Ionel Voineag, iar în prezent este doctorand al aceleiași instituții sub îndrumarea prof.univ.dr. Valentina Sandu – Dediu. A urmat Masterclass-uri de specializare cu nume importante precum: Cristian Badea, Georg Beckmann, Adrian Butterfield, Claudio Desderi, Marina Krilovici, Ionel Pantea, Mariana Nicolesco etc. Soprana Veronica Anușca a obținut un număr impresionant de premii la forurile naționale și internaționale și interpretează lucrări dintr-un repertoriu vast care cuprinde atât arii, roluri din opere cât și lucrări vocal simfonice, de la stilul baroc până la muzica modernă.
Veronica Anușca este membră a ansamblului de muzică contemporană SonoMania, a colaborat cu diferite formații camerale de muzică contemporană și a susținut numeroase concerte si recitaluri, spectacole și colaborări cu: Opera Naţională București, Teatrul Masca București, Orchestra U.N.M.B., Filarmonica „George Enescu” București, Orchestra Naţională Radio, Filarmonica „Ion Dumitrescu” din Râmnicu-Vâlcea, Filarmonica „Dinu Lipatti” din Satu Mare, Filarmonica „Paul Constantinescu” din Ploiești, Orchestra Barocă a U.N.M.B., Orchestra Conservatorului din Gdansk, Filarmonica Botoșani, Catedrala Sfântul Iosif din București etc.
Despre Mihai Murariu
Mihai Murariu, născut în 1984, a început studiul pianului la vârsta de 6 ani. Până la finalul liceului acumulează un palmares consistent de premii la concursuri naționale și internaționale, şi cântă pe scenă în numeroase recitaluri sau concerte în Bucureşti şi în ţară. În 2003 este admis la secţia de Compoziție a UNMB, la clasa prof. univ. dr. Dan Dediu.
Mihai Murariu este o prezenţă constantă pe scenele muzicii contemporane româneşti, atât în calitate de compozitor, cât şi de interpret, de multe ori interpretând lucrări proprii. Numeroase aranjamente realizate de Mihai Murariu au fost interpretate pe scena Ateneului Român și a Filarmonicii din Râmnicu Vâlcea. Mihai Morariu a întreținut și o activitate de corist și organist al catedralei catolice Sf. Iosif din București.
Membru al mai multor ansambluri camerale de muzică contemporană (opus.Art, Propuls, IconArts, Sonomania, devotioModerna, European Contemporary Orchestra, etc) şi laureat al celor mai importante concursuri de compoziţie din România, Mihai Murariu şi-a încheiat studiile doctorale şi este, în prezent, cadru didactic asociat la UNMB și pianist colaborator al Operei Nationale din Bucuresti și al Teatrului National din Bucuresti.
Despre Andrei Petrache
Andrei Petrache este elev în clasa a XI-a la Colegiul Naţional de Muzică „George Enescu”, la clasa prof. Ileana Busuioc.
Este o prezență activă în sălile de concerte, a obţinut peste 20 premii la concursuri de pian naţionale şi internaţionale, a susţinut microrecitaluri pe scene din Bucureşti şi din ţară. Andrei Petrache a participat la Cursuri de măiestrie susţinute de Eduard Kunz (martie 2014), Adrian Suciu (Universitatea Mozarteum, Salzburg, 2015, 2016), precum şi la Festivalul Internaţional George Enescu (Piaţa Festivalului, 2013, 2011, 2009) şi la diverse Stagiuni de concerte (Stagiunea Fundaţiei Remember Enescu, 2008-2012, ca membru al Fundaţiei; Stagiunea Teatrului Act, Festivalul “Tinerii şi muzica”, 2011, 2010, 2009; Stagiunea ARCUB; Stagiunea Colegiului Naţional de Muzică “G. Enescu”).
În concursuri de Teoria muzicii, Andrei Petrache a obţinut mai multe premii I, iar în domeniul compoziţiei, lucrările sale au fost interpretate în cadrul SIMN 2015 (CNM G. Enescu, 24.05.2015; UNMB, 25.05.2015) sau în alte concerte. A obţinut premiul I la Concursul naţional de compoziţie pentru elevi, Cluj-Napoca, 2012. De asemenea, Andrei a urmat cursul de compoziţie-muzică de film susţinut de Dan Dediu şi organizat în cadrul „Music-us! Summer Camp” (Eforie Sud, 2012).
Raluca Bucinschi, cercetătorul implicat în coordonarea acestui proiect, s-a dedicat în realizarea de expoziții și lucrări de specialitate care au avut în prim-plan compozitori precum Richard Wagner, Giuseppe Verdi, Benjamin Britten, Richard Strauss, Gerge Gershwin, Archangelo Corelli, Carl Philip Emmanuel Bach, Maurice Ravel sau Johann Strauss.
Diana Gheorghiu, compozitorul care a contribuit la selecția programului propus, a studiat cu profesorul Octavian Nemescu la Universitatea Națională de Muzică și este considerat primul creator român care a utilizat tehnologia AR (Augumented Reality) într-o lucrare clasică de muzică contemporană, iar interesul său recent în compoziție este cel de a explora dimensiunile unei estetici personale în căutarea „memoriei eterne”, semnătura sa creativă fiind „tehnica umbrelor captive”. Diana Gheorghiu este co-fondatoare a Academiei de vară și Festivalului „ICon Arts” din Sibiu – unul din cele mai importante evenimente internaționale independente de artă contemporană din Sud-Estul Europei, unde, începând cu anul 2013, coordonează și programul „Compozitor în rezidență”.