Vineri, 18 martie 2016, ora 19.00, la sediul Institutului Cultural Român de la Viena, va avea loc premiera internaţională a proiectului „DADA BRANCUSI. O (re)citire de Dan Mircea Cipariu şi Mihai Zgondoiu“, un concept lansat în luna februarie, la galeria de artă GALATECA din Bucureşti. Artistul vizual Mihai Zgondoiu va participa la eveniment. DADA BRANCUSI realizat în parteneriat cu galeria de artă GALATECA din Bucureşti face parte din programul „Tzara lui BrâncuȘI Sorescu“ prezentat de Institutul Cultural Român de la Viena în luna martie. Acesta cuprinde, pe lângă manifestarea „DADA BRANCUSI. O (re)citire de Dan Mircea Cipariu şi Mihai Zgondoiu“, un eveniment organizat la Institutul Cervantes din Viena cu prilejul Zilei Internaţionale a Poeziei (21 martie) şi proiectul BrâncuŞI SoresCU Brâncuşi, care va avea loc la sediul ICR Viena în data de 22 martie, cu participarea poetului Dan Mircea Cipariu şi a artisului Mihai Zgondoiu. Evenimentele sunt dedicate celebrării a 100 de ani de la începuturile mişcării avangardiste DaDa (la 5 februarie 1916 s-a înființat „Cabaret Voltaire“ la Zurich), a 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi (19 februarie 1876), a 80 de ani de la nașterea lui Marin Sorescu (29 februarie 1936) și a 20 de ani de la moartea lui Marin Sorescu (8 decembrie 1996).
În contextul celebrării a 100 de ani de la debutul mişcării DaDa şi a 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi, proiectul propune recitirea textelor, creațiilor și imaginarului sculptorului Constantin Brâncuşi printr-un filtru DaDa. Vor fi expuse şapte printuri în ediţie limitată (fotografie şi poster art) semnate de Mihai Zgondoiu. Conceptul va fi completat de prezentarea în limba germană a şapte „pictopoeme“ scrise special pentru acest proiect de Dan Mircea Cipariu (în traducerea lui Ernest Wichner). De asemenea, va fi proiectat un material video realizat la vernisajul proiectului.
„Așa cum este promovat pe media electronică și chiar în spațiul nostru public, Brâncuși pare, de cele mai multe ori, că este un mesager al naționalismului, un neo-pășunist, un artist care datorează spiritual și chiar creativ spațiului mioritic. Ne-am propus să recitim, în manieră DaDa, gândurile și textele scrise de Brâncuși, artistul lumii, fără diacritice, într-o manieră care a fost proteică și generatoare de idei novatoare prin manifest și prin felul în care este pus să lucreze hazardul, subiectivitatea și dicteul automat cu actul creației și chiar cu noi înșine. Astfel, o fărâmă dintr-un subiectiv lexic poetic și artistic al lui Brâncuși ni se oferă celor care mai avem curiozități și incertitudini. Această recitire, trece, într-un fel spontan, de felul înțepenit, grandilocvent și iconic în care ne celebrăm marile noastre personalități artistice. Și astfel, consecvent spiritului lui Brâncuși, îl redescoperim pe un artist prin joc superior și ingenuitatea de a (re)experimenta“. (Dan Mircea Cipariu)
„O (re)citire și o reinterpretare de formulă DaDa nu ironizează și nu pune în umbră opera marelui sculptor Constantin Brâncuși, cel ce a găzduit de nenumărate ori în atelierul său parizian artiști și scriitori avangardiști precum Marcel Duchamp, Francisc Picabia, Tristan Tzara, Marcel Iancu, ci, mai degrabă, subliniază prospețimea actului creator de vocație experimentală. Act ce stă, de cele mai multe ori, între hazard și contemplare sau între dicteul automat și cercetare.“ (Mihai Zgondoiu)
Dan Mircea CIPARIU (n. 1972) este absolvent al Şcolii Superioare de Jurnalistică din Bucureşti şi licenţiat al Universităţii Bucureşti, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării. Debutează în presa literară în 1988 (SLAST), debutul editorial se petrece în 1999, cu volumul „Hai să ne-ntâlnim pe site sâmbătă seara“ (Editura Libra). În 2007, volumul său de poeme „Tsunami“, Editura Brumar, 2006, a primit Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti. Cea mai recentă carte a sa este „singurătatea vine pe facebook“, Editura Tracus Arte, 2012. În 2008, a iniţiat şi coordonat proiectul SCRIITORI PE CALEA REGALĂ, iar în perioada 2009-2015 proiectul MARATONUL DE POEZIE, BLUES ŞI JAZZ. Între 2011 și 2016, de Ziua Culturii Naţionale, a iniţiat şi coordonat Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de Poezie a anului, 2010-2015. Este fondatorul şi preşedintele Asociaţiei EURO CULTURART, asociaţie care a organizat, printre altele, Bienala Internaţională de Gravură Experimentală, ediţia a III-a, 2008, Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti, „4X4. Instalaţia de cARTE“. EURO CULTURART deţine o galerie dedicată tinerilor artişti – Atelier 030202 – spațiu de artă contemporană, coordonat de artistul vizual Mihai Zgondoiu. Dan Mircea
Cipariu este un apreciat comentator de artă contemporană, cu cronici apărute în revista „Arta“ (revista Uniunii Artiştilor Plastici din România), „Cultura“,„Luceafărul“, „Altitudini“ şi AgenţiadeCarte.ro. A fost curatorul unor expoziţii naționale și internaționale semnate de câţiva dintre cei mai importanţi tineri artişti vizuali din România: Mihai Zgondoiu, Francisc Chiuariu, Cristian Răduţă, Albert Sofian, Irina Tănase, Florin Tomescu, Bogdan Raţa, Miruna Moraru, Adrian Sandu, Anamaria Şerban, Daniel Brici, Virgil Scripcariu, Aurel Tar, Adrian Alexandru Ilfoveanu, Peter Madaras şi Dan Vişovan. Este directorul www.agentiadecarte.ro , spaţiu cultural virtual unde sunt prezentate la zi evenimentele de carte şi artă.
Mihai Zgondoiu (n. 1982) este artist vizual, asist. univ. drd. la Universitatea Națională de Arte din București, Facultatea de Arte Decorative și Design, departamentul Design (din 2014), iniţiator şi coordonator al galeriei Atelier 030202 – spațiu de artă contemporană din București (dec. 2009 până în prezent), inițiator și curator al galeriei geamMAT a Muzeului de Artă din Timișoara ( 2012-2014), co-curator Atelier în tranziție (2009-2013), Graphic Designer la Teatrul de Comedie din București (2005 – până în prezent). Membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România (din 2005). Oscilează cu lejeritate între experimental și tradițional, arta sa abordând o arie largă de genuri și tehnici artistice de la desen, colaj și gravură la new media, video-instalații, performance și artă urbană. Cele mai recente expozitii/proiecte personale sunt: The Artist’s Golden Hand / Galeria FivePlus – Viena (2014) & Galeria Aiurart – București (2013), BreakBody / Muzeul de Artă din Timișoara (2012), Lenin’s Sleep / Piața Presei – Bucureşti (2011), The Red Line / Centrul Național al Dansului din Bucureşti (2011), The Red Carpet / Curtea Muzeului Schlooss – Linz, Austria (2011), Freedom as Visual Pattern / Galeria Hampden – Incubator Art Space, Amherst, Massachusetts USA (2010), Me Matrix / Galeria Calina – Timișoara (2009), Me / Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Național Brukenthal – Sibiu (2008). A mai participat în proiectele vizuale de grup: Transformation – Muzeul Beelden Aan Zee, Haga 2014, BB6 (Bucharest International Biennial for Contemporary Art #6) 2014, IEEB4 (International Experimental Engraving Biennial – Mogoșoaia 2010), Now Art Now Future (The International Biennial of print – Vilnius 2008), lucrările sale aflându-se în colecții particulare și de stat: Colecția de Artă „Luciano Benetton” (IT), Fundaţia „DFEWA“ Stuttgart (DE), Colecția de Artă Herczeg (RO), Colecția Alain Servais (BE), Colecția de Artă Năsui (RO), Muzeul de Artă Vizuală, Galați (RO), Muzeul Florean de Artă Contemporană, Baia-Mare (RO), Muzeul Naţional de Artă, Satu Mare (RO).
Evenimentul realizat în parteneriat cu galeria de artă GALATECA din Bucureşti face parte din programul „Tzara lui BrâncuȘI Sorescu“ prezentat de Institutul Cultural Român de la Viena în luna martie. Acesta cuprinde, pe lângă manifestarea „DADA BRANCUSI. O (re)citire de Dan Mircea Cipariu şi Mihai Zgondoiu“, un eveniment organizat la Institutul Cervantes din Viena cu prilejul Zilei Internaţionale a Poeziei (21 martie) şi proiectul BrâncuŞI SoresCU Brâncuşi, care va avea loc la sediul ICR Viena în data de 22 martie, cu participarea poetului Dan Mircea Cipariu şi a artisului Mihai Zgondoiu. Evenimentele sunt dedicate celebrării a 100 de ani de la începuturile mişcării avangardiste DaDa (la 5 februarie 1916 s-a înființat „Cabaret Voltaire“ la Zurich), a 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi (19 februarie 1876), a 80 de ani de la nașterea lui Marin Sorescu (29 februarie 1936) și a 20 de ani de la moartea lui Marin Sorescu (8 decembrie 1996).
Institutul Cultural Român de la Viena
Argentinierstr. 39, 1040
www.facebook.com/RKIWien.ICRViena
am intrat
am tăiat
am făcut un colaj
LITERATURĂ ȘI CONSUM INTERIOR
dintr-un univers deschis
într-un PUNCT
într-o seducătoare metodă de
cercetare a sinelui
cine dă cu piatra
cine apasă butonul de deparazitare
cine numără toate cifrele exacte
ale SFÂRȘITULUI
singurătatea exersează
într-un creier captiv
RULETA RUSEASCĂ
iluminare fără urmări și conflict
atunci când poți exclama și pulveriza pe un zid
„acum și aici
UN POEM NU E UN POEM”
3D. GRILA DE EVALUARE
o maşinărie poate naşte o altă maşinărie
dar o stea nu poate multiplica
la nesfârşit
întunericul
a fi sau a avea
iată judecata
pentru care vei fi
mântuit
sau alungat
o realitate poate crea un vis
dar un suflet nu poate găsi vindecarea
decât cu un alt suflet
ne privim timid prin oglinzi
să-i vedem pe cei ce se vor dărui
o mână divină va apăsa butonul de panică
dintr-un oraş interior
până când
liniştea
ni se va ghemui la picioare
3D. METAMORFOZĂ
creierul meu e o baterie universală de 20 de wati
cu ajutorul căreia călătoresc neîncetat
dintr-un univers în altul
dintr-o oglindă într-o grădină edenică
până când din mine rămâne doar energie primară
necenzurată
precum în cer aşa şi pe pământ
o bolboroseală
sau poate chiar singura exersare a lui a fi
20 de wati pentru viaţa veşnică
20 de wati pentru circuitul sublimului în natură
20 de waţi ca nişte electroni cu adevăraţi liberi
ingredinte 3D instincte primare
dintr-un stomac interstelar
nimic nu se pierde
totul e în lume colaj
3D. SUNET DE ELIBERARE
amprentă REGENTĂ
NĂSCUTĂ
NU FĂCUTĂ
din Sfântul Spirit
vino să vezi cum funcţionează
fără baterii şi aprobări de la Fisc
un PERPETUUM MOBILE
NU MUŞC
NU CONJUR
NU PUN ŞTAMPILE
sunt dicteul DE NEOPRIT
al unui NUMĂR PRIM
exersez lecţia de eliberare
din cutia mea toracică
unde există SUFLET CONŞTIINŢĂ ŞI PĂCAT
lupt permanent cu lexicul şi biografia
până când voi renaşte
până când sunetul meu interior
va intra într-un timp şi într-un spaţiu
fără turbulenţe
suferinţe
negaţii
3D. RENUNȚARE
impuls primar
ca un zmeu care lasă o formă albă perfectă
într-o gaură neagră
ai venit cu ADN-ul după tine
cu presimțiri
cu amintiri din paradis
cu automatismele pentru a supraviețui
ești îndrumat și manipulat de
TEXTE ȘI IMAGINI
care îți promit totul sau nimic
trezește-te și taie
LINII PUNCTE SEMNE
până când vei trăi cu toți porii
cu toți neuronii
RĂSĂRITUL
scris cu litere iluminate
pe o cerere de renunțare
TAIE ȘI TREZEȘTE-TE
3D. NOUL AN CHINEZESC
instrumente de clonat și multiplicat pentru un război strategic
cu emisferele întunecate și luminate
deschidem șampania și ordonăm bunăstarea de sine
în anul maimuței de foc
ne e teamă doar de nimicul care se insinuează printre noi ca o vodcă
rusească făcută din orez chinezesc
ca un călugăr buddhist care ridică pe cer un dragon tatuat cu
„Dumnezeu nu e mort!”
la radio
în tot atâtea limbi câte puncte energetice are un sfânt
ascultăm un vechi suspin
„nu te atinge de rău
nu te întâlni cu el
e o luptă care așteaptă să te numere la podea
să scoată din tine
vulcanii egotici și oglinzile noroioase”
Sfânta Așteptare
desenează în aer cu încetinitorul
o bufniță oarbă împăcată cu propriul nostru destin
28 de piese dreptunghiulare
din cel mai intens colaj
vor separa
până dimineață
Particula lui Dumnezeu
3D. PROASPĂT CREAT
pop-corn
ca o artă mimetică de a spune că există suferință fără
FIȘĂ DE OBSERVAȚIE
fără CONSUM
fără LEVITAȚIE
hazardul e noua mea caligrafie de a spune lucrurilor pe nume
fericit
fără plată urmări și constrângeri
fericit
cu o hemoragie de iluzii și sensuri neînțelese
aștept orice ideologie
să arunce cu pietre
în mine în tine și în
ARTA ȘI LITERATURA DE A FI
antrenez în creier
două pisici ovo-lacto-vegetariene
gata să se roage pentru un evadat
gata să ierte un condamnat
niciodată nu e târziu pentru un retuș:
Doamne, Doamne, nu ne părăsi!
Dan Mircea Cipariu
3D. EINE COLLAGE IST KEINE COLLAGE
ich bin eingetreten
habe geschnitten
habe eine collage gemacht
literatur und inneren verbrauch
aus einem offenen universum
auf einen punkt
zu einer verführerischen methode
das selbst zu erkunden
wer wirft mit dem stein
wer drückt auf den entlausungsknopf
wer zählt alle exakten zahlen
vom ende
die einsamkeit übt
in einem fesselnden kopf
russisch roulette
erleuchtung ohne folgen und konflikte
wenn du auf einer wand ausrufen und zerstäuben kannst
„hier und jetzt
ist ein gedicht kein gedicht“
3D. Das Evaluierungsmuster
eine maschinerie kann eine andere maschinerie gebären
aber ein stern kann nicht endlos
das dunkel
vermehren
sein oder haben
dies das urteil
für das du
erlöst oder
vertrieben wirst
eine wirklichkeit kann einen traum schaffen
aber heilung findete eine seele nur
mit einer anderen seele
schüchtern betrachten wir uns in den spiegeln
die zu sehen die sich hingeben werden
eine göttliche hand wird den panikknopf
in einer innerlichen stadt drücken
bis sich die stille
uns zu füßen
legt
3D. Metamorphose
mein hirn ist eine universelle batterie von 20 watt
mit deren hilfe ich ununterbrochen
aus einem universum ins andere reise
aus einem spiegel in einen edenschen garten
bis von mir nur noch primärenergie übrig bleibt
unzensuriert
wie im himmel also auch auf erden
ein gebrabbel
oder aber die einzige umsetzung des seins
20 watt für das ewige leben
20 watt für den kreislauf des erhabenen in der natur
20 watt als ein paar wahrhaft freie elektronen
3D ingredienzien primärinstinkte
aus einem intersellaren magen
es geht nichts verloren
alles auf der welt ist collage
3D. Befreiungston
fingerabdruck regierend
geboren
nicht gemacht
aus dem Heiligen Geist
komm und schau wie ohne batterien
und genehmigung durchs finanzamt
ein perpetuum mobile funktioniert
ich beisse nicht
ich flehe nicht
ich verpasse keine stempel
ich bin das nicht zu stoppende diktat
einer primzahl
ich übe die lektion zur befreiung
aus meinem brustkorb
in dem es seele bewusstsein und sünde gibt
immerzu kämpfe ich mit wortschatz und biographie
bis ich wiedergeboren werde
bis mein innerer klang
in eine zeit eintritt und einen raum
ohne turbulenzen
leiden und
verneinung
3D. Verzicht
anfangsimpuls
wie ein drache der eine perfekte weiße form
in einem schwarzen loch hinterläßt
bist mit deiner ADN vorbei gekommen
mit vorahnungen
erinnerungen aus dem paradies
den automatismen des überlebens
angeleitet wirst du und manipuliert durch
texte und bilder
die dir alles versprechen und nichts
wach auf und schneide
linien punkte zeichen
bis du mit allen deinen poren
allen neuronen den
sonnenaufgang
erleben wirst in leuchtenden buchstaben
geschrieben in einem antrag auf verzicht
schneide und wache auf
3D. das neue chinesische Jahr
instrumente zum klonen und vervielfältigen für einen strategischen krieg
mit den finsteren und den erleuchteten hemisphären
wir öffnen den champagner und verordnen eigenes wohlergehen
im jahr des feueraffen
wir fürchten uns nur vor dem nichts das sich unter uns einrichtet wie ein
aus chinesischem reis gewonnener russischer wodka
wie ein buddhistischer mönch der einen drachen in den himmel steigen läßt
tätowiert mit „gott ist nicht tot!“
im radio hören wir
in ebenso vielen sprachen wie ein heiliger energiepunkte besitzt
einen alten seufzer
„berühr nicht das böse
begegne ihm nicht
es ist ein kampf wo du am boden ausgezählt wirst
damit sie dir
die egoistischen vulkane und
die verschlammten spiegel austreiben“
Heilige Erwartung
zeichne verlangsamt in die luft
eine blinde eule versöhnt mit unserem eigenen schicksal
28 rechteckige teile
der stärksten collage
separieren bis zum morgen
Gottes Partikel
3D. frisch geschaffen
popcorn
wie die mimetische kunst zu sagen es gebe leid
ohne erfassungsbogen
ohne konsum
ohne levitation
der zufall ist meine neue kalligraphie mit der ich die dinge beim namen nenne
glücklich
ohne kosten folgen und beklemmungen
glücklich
mit einem bluterguss an illusionen und nicht verstandenen bedeutungen
erwarte ich jedwede ideologie
dass sie mit steinen werfe
auf mich und auf dich und auf die
kunst und die literatur vom sein
trainiere mir im kopf
zwei ovo-lacto-vegetarische katzen
bereit für einen entflohenen zu beten
bereit einem verurteilten zu verzeihen
für eine berichtigung ist’s nie zu spät:
Herr, Herr, verlaß uns nicht!
(aus dem Rumänischen von Ernest Wichner)