Joi, 28 ianuarie 2016, începând cu ora 18:00, la Vila Louis Noël, str. Emile Zola nr. 6 (colț cu str. Zambaccian, sector 1), Asociația și Editura Istoria Artei vă invită la evenimentul de lansare a albumului monografic ”Ernest Doneaud, visul liniei”, din colecția „Arhitecți de neuitat”. Vor prezenta doamnele: Oana Marinache (Asociația Istoria Artei), Dana Gruia Dufaut (Cabinet de Avocat GRUIA DUFAUT) si Ioana Feodorov (Fundația Sanda și Virgil Cândea). Figură marcantă a societății bucureștene din prima jumătate a secolului al XX-lea, arhitectul Ernest Albert Léonce Alexandre Doneaud (1879-1959) are un loc binemeritat în istoria arhitecturii românești.
Născut la București, ca fiu al lui Josef Emile Edouard Doneaud și al Louisei Manoël, francezi stabiliți la București și proprietarii unei antreprize de construcții, Ernest studiază la Institutul de băieți Schewitz-Thierrin, apoi pleacă la Paris, unde în 1899 se pregătește în atelierul profesorului Edmond Jean Baptiste Paulin. În 1907 devine arhitect diplomat și membru al Societății Arhitecților Diplomați ai Guvernului Francez. Revenit în țară, în același an, este angajat arhitect-șef al serviciului tehnic din Primăria capitalei. În 1908, Ernest primește și cetățenia română. Cariera sa debutează și prinde avânt și prin susținerea omului politic liberal și primar al capitalei, Vintilă Brătianu (1867-1930), artizanul Societății Locuințelor Eftine și al primei parcelări din strada Lânăriei, precum și al Societății Govora-Călimănești. Doneaud lucrează și pentru Ministerul de Război în timpul Primului Război Mondial.
Ernest Doneaud a fost membru în Consiliul de Administrație și administrator-delegat al societății „Construcția modernă”, iar din 1933 devine președintele acesteia. În 1927 devine membru corespondent al Societății Urbaniștilor din România. Între 1932-1936 face parte din Comisia de sistematizare a Capitalei, apoi este numit în postul de arhitect la Direcțiunea Consiliului Tehnic Superior.
Prima perioadă a activității sale poartă amprenta arhitecturii eclectice a școlii franceze, Doneaud realizând mai multe vile emblematice pentru gustul protipendadei bucureștene a primului sfert al secolului al XX-lea (Nanu-Muscel, Duca, Deșliu, Dănescu, Răuțoiu, Cerkez, Filitti). Elementele stilului național se pot observa mai rar la clădirile sale, dintre care amintim Biserica Visarion, vila Zaharoff, vila Străjescu și Hotel Royal Palace. A doua perioadă a carierei se încadrează în curentul modernist, adoptând și elemente Art Deco, clădirea reprezentativă, atât prin amplasarea centrală pe bulevardul Magheru, cât și prin proporții, fiind Palatul Lido, devenit Hotel.
Textul este semnat de cercetător dr. Oana Marinache, istoric de artă. Concept grafic: Cristian Gache; Fotografi: Lucian Bărăitaru, Nick Costandache, Iulia Crineanu, Cristian Gache, Oana Marinache, Roxana Mazilu, Cristian Oprea Oeffner, Gabriela Petrescu, Sergiu Sfetcu, Raluca Tănăsescu, Ana Traci; Traducere prefață în limba franceză: Doina Gheorghe.
Apariția lucrării a fost susținută de Arhivele Naționale ale României, TPA Horwath România, Cabinetul de Avocat GRUIA DUFAUT, Fundația Sanda și Virgil Cândea, Monteoru Grup, precum și de alți sponsori care doresc să rămână anonimi cărora le adresăm mulțumirile noastre.
Pentru mai multe informații și confirmarea participării la eveniment, vă rugăm contactați: asociatiaistoriaartei@gmail.com sau edituraistoriaartei@gmail.com până în data de 27 ianuarie.