Joi, 4 decembrie 2014, ora 19.00, Librăria Humanitas de la Cişmigiu va fi gazda unei întâlniri cu Excelenţa Sa Domnul Keiji Yamamoto, ambasador al Japoniei în România, Angela Hondru, cunoscut traducător şi niponolog, Elisabeta Lasconi, critic literar şi Şerban Georgescu, coordonatorul Centrului de Studii Japoneze „Angela Hondru“ din cadrul Universităţii Româno-Americane, prilejuită de recentă apariţie a volumului ”Fiica negustorului de sake” de Kido Okamoto. Întâlnirea va fi moderată de Denisa Comănescu, director general Humanitas Fiction.
Kido Okamoto este considerat părintele genului poliţist în literatura niponă, celebritatea sa în ţara Soarelui Răsare fiind comparabilă cu cea a lui Arthur Conan Doyle în Occident. Prin povestirile ciclului Hanshichi torimonocho (Cazurile misterioase ale lui Hanshichi), publicate între anii 1917 şi 1937, Kido Okamoto conturează personalitatea emblematică a inspectorului Hanshichi, renumit pentru rezolvarea fără echivoc a cazurilor celor mai complicate şi enigmatice. Volumul ”Fiica negustorului de sake” cuprinde paisprezece povestiri incluse în primele trei volume Hanshichi torimonocho, ultimele şase texte fiind pentru prima oară traduse într-o limbă străină.
Inspectorul Hanshichi s-a născut în 1823, iar acţiunea povestirilor este plasată la finele perioadei Edo, purtându-ne paşii prin reşedinţe de samurai, magazine, ceainării, case de gheişe şi, bineînţeles, pe străzile capitalei nipone. Facem cunoştinţă cu o lume împânzită de fantome şi spirite a căror existenţă nu se poate dovedi, de superstiţii neînchipuite, de exemple demne de urmat, dar şi de impostori greu de dibuit. Fiecare povestire începe cu un cadru specific perioadei Edo: sărbători ce par să-şi împrăştie parfumul epocii, referiri la piese Kabuki ori trimiteri la lucrări literare, aluzii la cenzură shogunatului sau la principii ce aveau să dispară curând.
Fiu de samurai, Kido Okamoto (1872–1939) a lucrat ca reporter pentru câteva dintre ziarele capitalei, activitate ce i-a oferit o perspectivă largă asupra schimbărilor petrecute după deschiderea graniţelor Japoniei către Occident în urma Revoluţiei Meiji (1868). La data publicării povestirilor cuprinse în ciclul Cazurile misterioase ale lui Hanshichi, Okamoto îşi câştigase deja faima literară prin critica de teatru, povestiri istorice şi peste două sute de piese Kabuki. În piesele sale a împletit atmosfera nostalgică a teatrului tradiţional cu noul curent shingeki, în dorinţa de a face cunoscute schimbările ce asaltau Japonia, şi a adaptat unele forme artistice occidentale la gustul japonez.