Ultimul eveniment Artmark pe anul acesta, Licitația de Iarnă, s-a bucurat de prezența a aproximativ 500 de iubitori de artă, dornici să participe online și fizic la spectacolul care a încheiat anul 2014 în piața românească de artă. Cu o rată de adjudecare de aproape 90%, cu 184 de palete distincte care au animat sala de licitație, cu un total de aproape 650.000 euro, Licitația de Iarnă a fost un succes, depășind așteptările conservative ale perioadei și aducând câteva recorduri de autor neașteptate. Astfel că, putem aprecia că seara de 17 decembrie 2014 preconizează un 2015 intens și inovativ pentru piața de artă românească.
Ion Țuculescu obține cea mai mare valoare pentru o operă în Licitația de Iarnă, 55.000 euro pentru „Păsări enigmatice”. Theodor Pallady este al doilea în top, cu „Natură statică cu liliac și pipă” vândută pentru 40.000 euro, urmat de vechii maeștri, prin miniatura „Seară de bal mascat” (20.000 euro) a lui Theodor Aman și prin schița în ulei „Ciobănaș” (20.000 euro) a pictorului național Nicolae Grigorescu.
Licitația de sfârșit de an, lipsită de performanță în cât privește operele importante, ce s-au putut adjudeca la prețuri moderate, a fost însă presărată de recorduri de autor când a venit vorba de micii maeștri, cum au fost spre ex. Ludovic Bassarab cu una dintre operele sale în licitație, „Slujba de duminică” (adjudecată pentru 4.000 euro), Alexandru Henţia cu „Viaţa la ţară” (adjudecată pentru 3.000 euro) ori Gheorghe Apostu cu „Veneţia” (adjudecată pentru 2.250 euro).
Schițele marilor artiști Nicolae Tonitza și Theodor Pallady s-au aflat în topul preferințelor celor prezenți în sală. Astfel, cea mai apreciată schiță a lui Tonitza a fost „Tătăroaică din Balcic” (adjudecată pentru 3.250 euro de la 1.200), iar în cazul lui Pallady a fost „Stradă din Bucureşti” (adjudecată pentru 2.000 euro de la 600). Atenția publicul s-a îndreptat preponderent către operele cu un potențial mare, ajungându-se ca lucrări cu un preț de pornire aflat între 500 – 1.000 euro să-și tripleze prețurile, uneori chiar depășind considerabil acest prag. De altminteri, statistica licitației indică că marea majoritate a loturilor licitației s-a vândut către maxima estimării sau a depășit-o, așadar o interesantă creștere a cererii de pictură de patrimoniu de calitate, dar la prețuri mici sau medii de pornire – spre exemplu picturile „Pahar cu flori” de Rudolf Schweitzer-Cumpăna (adjudecată pentru 2.250 euro de la 600 euro), „Cărți și bujori” de Aurel Bordenache (adjudecată pentru 2.750 euro de la 650 euro) sau „Bărci în lagună” de Rudolf Negely (adjudecată pentru 2.750 euro de la 700 euro).
Anul 2015 va începe oficial pentru Artmark odată cu Licitația „3 colecții și 3 colecționari” (4 februarie), ce reunește 3 importante colecții în care arta de patrimoniu se îmbină armonios cu arta postbelică și contemporană. Sfârșitul lunii februarie marchează pentru Artmark și tradiționala sărbătoare a eternului feminin și a iubirii prin Licitația de Mărțișor Partea I și Partea II (24, respectiv 26 februarie). Până atunci însă, vă urăm un Crăciun desprins de pe pânzele marilor maeștri, cu o paletă de emoții în tonuri calde și un An Nou impresionist cu tente avangardiste!
Artmark este o casă de licitaţii de artă înfiinţată în 2008 care selectează, evaluează şi pune în circuitul pieţei de artă opere cu autenticitate garantată, susţinând în paralel activitatea Centrului Cultural ArtSociety, care organizează expoziţii de artă de anvergură naţională. În cei cinci ani de existenţă, Artmark, liderul pieței de artă din România (76% cotă de piață în 2013, conform datelor Indexului Pieței Românești de Artă), a organizat peste 120 de licitaţii de artă, care au pus în vânzare peste 15.000 de opere de artă şi obiecte de colecţie (dintre care, numai în 2013, aproximativ 5.000). Piața licitațiilor de artă din România s-a situat în 2013 la aprox. 15,1 milioane euro (comparativ cu valoarea de 14,6 milioane euro în 2012 și 13,7 milioane euro în 2011), într-o piață de artă ce poate fi estimată ca depășind 28 milioane euro. Diversificarea ofertei în piață a dus la creșterea numărului de tranzacții, licitațiile de artă înregistrând adjudecarea mai multor obiecte de artă decât în 2012 cu 6%.
Din poziția de lider, Artmark și-a asumat rolul de formator de piață, promovând activitățile educative și de sporire a interesului și fondului de cunoștințe despre arta românească, în context internațional. În 2013, Artmark a itinerat o seamă de expoziții de licitație la nivel național, facilitând amatorilor de artă din țară (orașe precum Constanța, Timișoara, Arad, Iași, Ploiești, Brașov, Focșani, Buzău, Sfântul Gheorghe, Bacău, Piatra Neamț etc.) accesul la capodopere ale creației artistice românești din colecții private. Tot din seria de evenimente de informare și educare a publicului, Artmark a continuat și dezvoltat, prin Institutul Artmark de Management al Artei, programa de cursuri de weekend despre arta românească și mecanismele de funcționare a pieței de artă.
Către sfârșitul lui 2013, casa Artmark comunică oficial înființarea Consiliului său de Excelență, ce acoperă, ghidează și girează activitatea întregii platforme culturale Artmark, inclusiv Centrul Cultural ArtSociety și Institutul de Management al Artei, cuprinzând ilustre personalități culturale sau publice românești, cu misiunea declarată de a se implica în creșterea vizibilității culturii românești și a impactului acesteia în modelarea societății românești, de la Președintele României (1996-2000) prof. univ. dr. Emil Constantinescu la Prințesa Marina Sturdza ori la artistul Ioan Sbârciu, Președintele Senatului Universității de Artă Cluj, sau la Catrinel Pleșu, directorul Centrului Național al Cărții etc. Este de menționat și numirea în Consiliu a Angelei Baillou, directorul general al Christie’s Austria, în coordonarea activităților pentru Europa Centrală și de Est, pe fondul intensificării colaborării profesionale între cele două case și a interesului manifest al Christie’s pentru evoluția pieței regionale.
Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.artmark.ro.