În perioada 3-8 noiembrie 2014 , la Centrul Cultural „Ion Manu” Otopeni, va avea loc simpozionul naţional dedicat cinstirii Sfinţilor Martiri Brâncoveni, ediţia a doua- Specificul artei şi stilului brâncovenesc în iconografia contemporană românească. Ediţia de anul acesta a proiectului Iconari în Otopeni propune două direcţii de discuţie. Pe de o parte cea dedicată, prin ateliere deschise şi conferinţe, iconografiei Sfinţilor. Pe de altă parte cea legată de tipul specific de deschidere culturală pe care îl susţine şi promovează Primăria Oraşului Otopeni, un motiv în plus constituindu-l faptul că, pe teritoriul oraşului, în zona Odăi, există, conform mărturiilor istorice, proprietăţi domneşti cunoscute sub numele de Moşia Brâncoveanului.
Participanţi (icoane realizate și inspirate din stilul brâncovenesc): Bogdan Verdeș, Galați icoană și frescă, Camelia Munteanu, București icoană, Camelia Popa, Otopeni icoană, Cătălin Palamariu, București frescă, Cezar Ivana, București frescă, Cristian Bădălan, Galați icoană și frescă, Cristina Răileanu, Cluj-Napoca icoană, Gabriel Giodea, Craiova frescă, Sorin George Nicolae, București icoană, Vitalie Ciocoi, Chiţcani, Transnistria frescă, ieromonah Savatie Baștovoi, mănăstirea Noul Neamț sculptură lemn, Ana-Maria, Goilav, București arhitectură, Claudiu Opaina, București mosaic, Bogdan Popa, Piscu-Ilfov orfevrărie.
Întregul eveniment va avea loc la Centrul Cultural ”Ion Manu” din Otopeni, iar expoziţia va rămâne deschisă până în 20 decembrie 2014, fiind însoţită şi de lansarea unei publicaţii destinată să reflecte întregul proiect la nivel de texte, mărturii şi reproduceri de cea mai bună calitate din cadrul atelierului.
Expoziţie lucrări: 9 noiembrie–20 decembrie 2014
Evenimentul este deschis publicului larg.
“Se spune că regimul comunist nu a așezat între figurile istorice definitorii pentru identitatea noastră națională pe Constantin Brâncoveanu, pentru că l-a considerat un învins. Celor doi conducători li se povestise sângeroasa scenă a martiriului și au considerat-o de rău augur. Iată de ce abia în 1992 a fost posibil actul reparator al canonizării Brâncovenilor și trecerea lor binemeritată în rândul sfinților care ocrotesc spiritualitatea românească. Avem, așadar, mai puțin de un sfert de veac de când există preocupări în zona precizării unei iconografii a acestor sfinți martiri. Tabloul votiv de la Hurezi, sursa primă și contemporană a chipurilor înfățișate, a contribuit la delimitarea unui cadru. Însă iconarii și melozii au revizitat documentele vechi, arhivele, cronicile, pentru a complini detaliile atât de necesare pentru aducerea mai aproape de noi a acestor repere ferme de credință ortodoxă.Astăzi, la trei veacuri de la martiriul lor, departe de ideea de a fi fost învinși, Brâncovenii sunt prezențe vii, concrete, figuri cu caracter de exemplaritate. Chiar dacă manifestările dedicate sfinților martiri vor continua, încercăm, prin cea de-a doua ediție a simpozionului Iconari în Otopeni, să sintetizăm experiența acestui an jubiliar. Care sunt elementele definitorii ale artei brâncovenești, care sunt trăsăturile sine qua non ale iconografiei sfinților, cum și cât din stilul brâncovenesc — singura contribuție românească majoră la istoria artei universale — se reflectă în arta contemporană, iată doar câteva dintre dilemele la care căutăm un răspuns. Vă invităm să vă alăturați acestui grup de tineri iconari, teologi, istorici de artă și să ne însoțiți în acest demers spiritual, cu frământările omului modern, ancorat în viața cetății, pentru care nevoia de repere duhovnicești este una legitimă și constant afirmată.”, a declarat Mădălina Mirea.
Programul detaliat al evenimentului:
1. Atelier
3 – 6 noiembrie 2014 // program de lucru : 9:00-13:00 şi 14:00-19:00
Acces liber pentru publicul larg pe toată durata desfăşurării atelierului.
Bogdan Verdeş (Galaţi), icoană şi frescă
Camelia Munteanu (Bucureşti), icoană şi frescă
Camelia Popa (Otopeni), icoană
Cătălin Palamariu (Bucureşti), frescă, ornamente exterioare
Cristian Bădălan (Galaţi), icoană şi frescă
Cristina Răileanu (Cluj-Napoca), icoană
Gabriel Giodea (Craiova), frescă
Marcel Furtună (Iaşi), frescă
Sorin George Nicolae (Bucureşti), icoană
Vitalie Ciocoi (Chiţcani, Transnistria), frescă
ieromonah Savatie Baştovoi (m-tirea Noul Neamţ, Transnistria), sculptură în lemn
Ana-Maria Goilav (Bucureşti), arhitectură
Claudiu Opaina (Bucureşti), mozaic
Bogdan Popa (Piscu, Ilfov), aurar
2. Masă-rotundă
vineri, 7 noiembrie 2014, ora 10:00
Preot Dr. Lector Univ. Jan Nicolae (Facultatea de Teologie, Albă-Iulia), Iconografia euharistică brâncovenească
Romeo Andronic (pictor–restaurator), Conservarea şi restaurarea picturii murale la biserica Sf. M. Mc. Gheorghe (sec. XVII), Mogoşoaia – jud. Ilfov
Vladimir Bulat (critic de artă), Iconografia martirilor Brâncoveni. De la Tomosul de canonizare la stilistică iconologică
Mădălina Mirea (istoric de artă), Elemente stilistice reprezentative ale artei brâncoveneşti – o perspectiva istorică
Lect. dr. arh. Ana-Maria Goilav (UAUIM, Bucureşti), Un martyrion călător al Sfinţilor Brâncoveni
diacon Cornel Coman, Iconografie şi Imnografie – convergente tehnice
3. Vernisaj
sâmbătă, 8 noiembrie 2014
ora 18:00
Iuliana Mateescu (editor), lansarea filmului Un chip de lumina – Arhimandritul Ioan, stareţ al mănăstirii Hurezi între anii 1692 – 1726’
ora 19:30
Grupul psaltic “Stavropoleos” condus de arhid. lector univ. dr. Gabriel Constantin Oprea
Vernisaj – prezintă: primar Silviu Constantin Gheorghe; Mădălina Mirea, curator eveniment
Evenimentul este realizat cu sprijinul Primăriei Oraşului Otopeni şi al Centrului Cultural ”Ion Manu”.
Parteneri: Librăria Bizantină, Welde România, Total Comunicare, WM Outdoor & Indoor Advertising, Filos, La Vulturi
Parteneri media: Igloo, Observator Cultural, Lumea Credinţei, Pemptousia, Familia Ortodoxă, Jurnalul de Ilfov, Radio Trinitas, TVR1, Universul Credinţei
Echipa proiectului: Mădălina Mirea (curator eveniment), Ioana Bita Giulea (grafician), Andrei Jindiceanu (fotograf), Ioan Popa (iconar şi organizator)