La Editura Herald, colecţia Şamanism, a apărut “Marea Viziune – Povestea lui Black Elk, un om sfânt al poporului Sioux Oglala” de John G. Neihardt, Hehaka Sapa, traducere de Stela Ghetie Tinney.
“Nimic nu traieste mult;
Numai pamantul si muntii.” (Cantec de moarte al indienilor Sheyla)
“Marea Viziune” (Black Elk Speaks) este cartea-mărturie a unei extraordinare viziuni spirituale avute de un bătrân vraci Sioux, în timpul marilor încercări ale indienilor din preerii. Ideile ei sunt revoluţionare, aşa cum au fost întotdeauna viziunile profetice, revoluţionare nu în sferele economiei sau ale politicii, ci în ideea universală a înţelesului tainic al vieţii. Este revelaţia unui om sfânt şi dezvăluirea acelui quo vadispe pe care toţi oamenii îl caută pentru ei înşişi şi pentru alţii.
Viziunea lui Cerb Negru transcende graniţele de rasă, crez sau geografie. Este tot atât de universală ca învăţăturile lui Buddha, Hristos sau Muhammad, sau ca doctrinele lui Marcus Aurelius şi Sf. Toma d`Aquino. Universalitatea Marii Viziuni e dovedită şi de traducerea cărţii în numeroase limbi. Cerb Negru nu era ştiutor de carte şi nu vorbea engleza. Era un „străvechi”, aşteptându-şi sfârşitul de obşte în Rezervaţia Pine Ridge, sperând numai că va putea „păstra marea sa viziune pentru omenire”.
John G. Neihardt, membru adoptat al Sioucsilor Oglala, ales de către Cerb Negru ca moştenitor al puterilor sale mistice de clarviziune, pe lângă scrierea “Cerb Negru Vorbeşte”, a spus povestea sioucsilor în proză şi în versuri. Opera sa cea mai însemnată, A Cycle of the West (Un Ciclu al Vestului), e compusă din cinci cânturi epice „menite să celebreze acel măreţ curaj care s-a desfăşurat la vest de fluviul Missouri în perioada 1822-1890”. The Song of Three Friends (Cântul celor trei prieteni), The Song of Hugh Glass (Cântecul lui Hugh Glass), The Song of Jed Smith (Cântul lui Jed Smith), The Song of the Indian Wars (Cântul Războaielor Indiene), şi The Song of the Messiah (Cântul Mesiei), publicate individual pe măsură ce au fost scrise, au fost editate în volum în anul 1949. Neihardt a primit numeroase premii şi titluri onorifice, printre care cele conferite de Universitatea Nebraska din Lincoln – Doctor în Litere, 1917; de Universitatea Creighton, Omaha – Doctor în Limbă şi Litere, 1935; şi de Universitatea Missouri, Columbia – Doctor în Litere, 1947. Este poet laureat al statului Nebraska, unde un bust executat în bronz de soţia sa a fost aşezat în rotonda Capitoliului. O zi anuală – Neihardt Day – este sărbatorită la Bancroft, Nebraska, unde vechea sa odaie de lucru a fost renovată şi o Grădină de Rugăciune Sioux a fost construită în onoarea sa.
Hehaka Sapa (Black Elk – Cerb Negru) a fost un vraci, un bătrân tămăduitor Sioux. Înainte de a-i relata extraordinara poveste, John Neihardt, scria despre el: „Trăia undeva între dealurile golaşe la vreo treizeci de kilometri est de agenţie, lângă oficiul poştal Manderson. Cerb Negru era un fel de predicator, mi se spusese – adică, un wichasha wakon, un om sfânt, mare preot – care jucase un rol de oarecare însemnătate în povestea cu Mesia. De asemenea, era văr de-al doilea cu Crazy Horse (Cal Zanatec), şi îl cunoscuse bine pe acest mare conducător… Avea cu siguranţă puteri peste cele ale oamenilor obişnuiţi…”
În John G. Neihardt, poet epic şi liric familiarizat de mulţi ani cu indienii din preerii, Cerb Negru a găsit pe cel în stare să înţeleagă şi să dea formă mesajului său. Neihardt ştia despre Cerb Negru că acesta era un om sfânt, care jucase un rol însemnat în Mişcarea Mesianică şi care fusese văr de-al doilea cu marea căpetenie Sioux a Războaielor Indiene, Crazy Horse (Cal Zănatec). Cerb Negru refuzase să-şi relateze viziunea altor albi; pe Neihardt îl primi imediat cu cuvintele: „El a fost trimis să afle ceea ce ştiu, iar eu îl voi învăţa.”