De curând a apărut noua carte a criticului de teatru Cristina Modreanu, ”Utopii performative. Artiști radicali ai scenei americane în secolul 21”, editura Humanitas, colecția „Eseu”. Volumul va fi lansat vineri, 30 mai 2014, ora 20.00, la Teatrul de Comedie, în cadrul Festivalului Comediei Românești – festCo, vineri, 6 iunie 2014, ora 18.30 la Librăria din Fundul Curții, vineri, 13 iunie 2014, ora 14.00 la Centrul Habitus din Sibiu, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru și duminică, 15 iunie 2014, ora 11.00, la Galeria Calina din Timișoara, în programul Festivalului European al Spectacolului. Lansarea din 6 iunie va fi insoțită de o dezbatere pe tema „Artiștii de mâine – de ce (nu) ne plac?” moderată de profesor universitar Marian Popescu, care a scris și prefața volumului.
Cartea, documentată în New York, oferă o imagine la zi a scenei americane contemporane, prin intermediul artiștilor ei radicali – de la binecunoscuții Robert Wilson, Meredith Monk, Richard Foreman, Lee Breuer, Merce Cunningham, Wooster Group, Laurie Anderson și până la noile sale voci – Young Jean Lee, Jay Scheib, Elevator Repair Service, Radiohole, Temporary Distortion, The Civilians, Liz Magic Laser și alții.
„În cadrul uneia dintre manifestațiile de stradă ale mișcării Occupy Wall Street ce au avut loc în toamna lui 2011 în Downtown Manhattan, New York, câteva tinere erau «înarmate» cu oglinzi înalte cât ele, pe care le așezau în fața politiștilor gata să acționeze pentru înlăturarea protestatarilor. Pe chipurile acestora, așa cum se priveau singuri în oglindă, se reflectau stări diverse – de la spaimă și furie până la nedumerire, sau, în cazurile mai fericite, zâmbet timid, neîncrezător. Ideea simplă a tinerelor ce creaseră acest performance e una veche de când lumea, pusa de Shakespeare în cuvintele ce definesc rolul teatrului de «a-i pune lumii oglinda în față». Există momente în care e nevoie să scoatem oglinzile și să apărăm felul în care vedem noi lumea”, spune autoarea.
Cartea este un proiect cultural susținut de UNITER – Uniunea Teatrală din România, din timbrul teatral și apare cu sprijinul Asociatiei Romane pentru Promovarea Artelor Spectacolului. Autoarea mulțumește și Teatrului de Comedie pentru susținere.