spot_img

Maria Postu lansează volumul de versuri ”Cutia poştală a cerului”

Miercuri, 19 martie 2014, de la ora 17.30, la Centrul Socio-Cultural Jean Louis Calderon (str. Jean Louis Calderon, nr.39, sectorul 2, Bucureşti), va avea loc lansarea volumului de poeme al Mariei Postu, ”Cutia poştală a cerului”, publicat la editura ePublisher, Bucureşti, 2013. Invitați : Horia Gârbea, Mariana Ionescu, Nicoleta Milea și Vasile Poenaru, directorul editurii. Acesta este volumul de versuri cu numărul șase semnat de Maria Postu.


Volume anterioare de poeme:
”Insomnii molipsitoare”, editura Pandora, Bucureşti.
”Întâlnire cu Altamira”, editura Eminescu, Bucureşti, 1999
”Abonament viaţă-moarte”, editura Vinea, Bucureşti, 2003
”Din spatele ferestrei”, Editura Muzeul Literaturii Române, Bucureşti, 2007
”Privilegiul imperfecţiunii”, colecţia Opera Omnia, editura Tipo Moldova , Iaşi 2013

Proză scurtă:
”Povestiri de trezit adulţii”, Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2011

Eseuri critice:
”Arca lui Breban”, la Editura Contemporanul iar în 2011 ”Jocul puterii în imaginarul prozei române”, colecţia Eseu contemporan, editura Tipo Moldova, Iaşi, 2013

”Cea de a şasea carte de poezie semnată de Maria Postu (Cutia poştală a cerului/Poeme, editura eLiteratura, Bucureşti, 2013), continuă simplitatea arhitecturală a unui templu al emoţiilor („Maria Badea Postu-nota în România literară nr.16/1997 Andreea Deciu – are curajul de a scrie pur şi simplu, redeşteptând sensibilitatea a ceea ce nu mai bagă nimeni în seamă, emoţia.”)
Poeta „se exilează”-după cum remarca Marcel Crihană la debutul editorial (Insomnii molipsitoare,) 1994 în toamnă-„dar nu o toamnă realizată prin imagini cromatice, vizuale, ci o toamnă-iarnă a sentimentelor (a unor finaluri), un anotimp al însingurării, al ceţii, al frigului, al neputinţei de a stabili o comunicare normală cu cei din jur.”
Pe coperta a patra a volumului apărut recent, Horia Gârbea păstrează aceeaşi notă apreciativă, notând: ” O melancolie intensă trece prin toate poemele din volumul Mariei Postu, înşirându-le ca nişte mărgele pe aţă.(…)Mărturisirole poetei, de o brutală sinceritate cel mai adesea, vizează căderea în timp,întunecarea în care totuşi arta rămâne un posibil refugiu.”
De fapt e vorba despre o căutare febrilă a libertăţii în care ne înstrăinăm, mimând fericirea: „acestea sunt steagurile fluturând în ziua victoriei,/ acesta e monumentul ridicat în cinstea acelei zile,/acestea sunt oraşele pe care le-au cucerit,/cu milioane de locuitori eliberaţi din captivitatea/singurătăţii,/şi oblşigaţi să spargă între dinţi/fiolele de supravieţuire în doi.”(promisiunea unei zile perfecte) Context
în care sinele se disipează în identităţi străine, în gesturi şi lucruri mărunte, un fel de păpuşi Matrioşka identitatre:”dincolo de masca lui Dorian Gray, dincolo de replicile/lui Stavroghin, de inocenţa lui Alioşa şi/de cuminţenia Margaretei, sunt eu, cea adevărată” (vize pentru fericire); sau ” rearanjez o vitrină ameninţată cu prăbuşirea/ şi refac desenele de pe pereţii boutiqu-ului/unde n-ai mai intrat de mult, alung chipurile/rătăcite în oglinda vitrinei şi agăţ de clanţă /un anunţ cu de vânzare totul”. (de vânzare totul)
Acele alte chipuri trăiesc în locul poetei, obligând-o la clandestinitate sentimentală: „mi se scoate locuinţa la închiriat/ e o cale foarte lungă/ mă întreb ce vor face viitorii chiriaşi când se vor trezi / cu mine la mijlocul nopţii răsfoind manuscrisele neterminate/derulând casete vechi/ascultând discuri uzate lipind pagini lipsa/ din trecutul meu.”(lipind pagini lipsă), „am mers de la un capăt la altul al camerei/ ca şi cum aş fi traversat planeta/ încercând s-o măsor/dar mereu îmi ieşeau/alte dimensiuni în funcţie de câţi prieteni intrau/ şi ieşeau din memoria mea (…)/ adevăratele călătorii nu se măasoară în ani lumină/ şi în investiţii financiare exorbitante/îi spuneam chipului ostil din oglindă/ care încet-încet se îmblânzea/ şi începea să semene cu mine.” (un vârf de ac)
În singurătatea indiferentă dintre eu şi ceilalţi/celălalt, căutarea este mai curând o febrilitate a neantului decât o speranţă: „străinul acela întreabă pe toţi care este drumul / spre paradis, unii întorc capul indiferenţi/ alţii spun că nu vorbesc limba paradisului, cei mai mulţi îl îndreaptă spre stânga, vin alţii şi îl trimit spre dreapta/şi tot aşa când în sus şi când în jos…”(poem în limba paradisului);” pe străzile vieţii mele trec aceiaşi trecători/ ca într-un film derulat până se rupe banda,/aceiaşi trecători pe care nu am avut timp să-i observ/ şi mă resuscitează crezând că am leşinat,/ sună la 112 sau pur şi simplu cheamă poliţistul de serviciu,/unii chiar cred că am murit/ şi în locul meu e altă femeie/ atât de diferită de cea pe care o ştiau ei/ îmi cer să îi prezint femeilor din mine,/ tu pe care o preferi,/ pe cea în alb,pe cea în roşu ori pe cea în alb?”(câţi ani de fericire mai am)
Gustul pregnant de cenuşă vulcanică al cuvintelor lasă să se bănuiască incandescenţe profunde, tensiunile acumulate sub crusta anonimatului cotidian, cu labirinturile sale de oglinzi:”se spărgea câte un bibelou din vitrină/în urma trecrerii tale prin oglinzile pe care le aşezam naive/capcane în care speram să cad într-o noapte „(poate am trecut de mii de ori)
Feminitatea devine însă în jocul de-a v-aţi ascunselea nu doar intim ( „ascunzându-mă în spatele cărţilor /ca în spatele unor operaţii estetice nereuşite”; trăiesc într-un cer de forma unei nuci despre care se spune/că ar avea gust bun/nu voi şti niciodată dacă trăiesc /sau nu sunt decât o pată pe planşeta unui arhitect orb”, etc) ci şi într-o variantă holly-woodiană a vieţii de zi cu zi, care transmite în direct totul despre ” femeia ascunsă în spatele tejghelelor ci chinezării şi alte kitdchuri/femeia în uniformă de soldat ori femeia travestită/ascunzându-şi feminitatea sub un nor de fum/şi o curea uriaşă de piele sintetică.”
Desigur, se mai poate trăi într-un tablou neterminat, în care poţi să-ţi colorezi sufletul:”aveam pielea de pânză cu mios de clei/de parcă murisem şi fusesem îmbălsămată/iar tu veniseşi la înmormântare/cu tuburi de culori în mână/în loc de flori.”(tablou neterminat).Şi se mai poate muri, în scrisori neexpediate (cutia poştală a cerului e doldora de scrisori necitite”), definind femeia imaginară „femeia astfel descompusă şi recompusă zilnic „(cuvinte de care am absolută nevoie)
Poate că uneori e târziu în poezia Mariei Postu, dar acel târziu are nobleţea lacrimii care,în mod paradoxal, nu defineşte nefericirea, ci aviditatea fericirii.Precum în superbul poem intitulat călătorind spre halta Şoimul: ” călătorind cu vagonul de clasa a treia/ trebuia să cobor la halta Şoimul/ciudat nume a cărui profunzime mi-a scăpat întotdeauna/Şoimul ar putea fi o haltă spre o destinaţie necunoscută/ar putea fi numele unei menajerii ciudate/unde rar coboară cineva/iar de urcat, n-o făcea nimeni,/pentru că toţi se urcau din cea mai de sud staţie/dincolo de care începea o altă lume, se vedeau prin ceaţă/siluetele unor metropole mai îndepărtate ca steaua polară,/pierdeam ore întregi stând cu ochii lipiţi de geamurile nespălate/ale trenului de clasa a treia încercând să identific/ în oraşele acelea suprarealiste semnele vieţii,/pe cineva care să mă recunoască şi să-mi trimită chemare,/treceau astefl nopţi întregi când eu călătoream prin câmpia îngheţată/spre halta Şoimul, oraşele acelea se apropiau şi se îndepărtau de mine/ca nişte fete morgana,/staţia Şoimul se muta, se juca vicleană cu mine,/ şi acum când pot călători atât de repede în cele mai exotice oraşe,/ea îmi face semn cu un râs hâd şi mă ceartă/că degeaba încerc să aflu/în ce galaxie s-a mutat, degeaba încerc s-o conserv/în formolul unui poem de clasa a treia…”
Tristeţea, în cazul poetei Maria Postu, poartă rochia de bal a iubirii.” (Lucian Mănăilescu)

Articole recomandate

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508