Marți, 25 februarie 2014, de la ora 19.00, la Victoria Art Center (Calea Victoriei 12C, București), va avea loc un dublu eveniment semnat Călin Dan: lansare de carte și vernisajul expoziției ”Arhitectura emoțională”, volumul 4. Lansarea va fi prefațată de o discuție ântre artist și scriitorul Bogdan Ghiu. Cu această ocazie, Călin Dan va vorbi despre noul său proiect “Autorul colectiv. Istorii private ale Arhitecturii Publice.” Evenimentul are loc in prezenta Excelentei sale Matthijs van Bonzel, ambasador al Regatului Olandei în România. Organizatori: Ambasada Regatului Olandei în România și Victoria Art Center. Partener: MNACLab.
Context:
În perioada februarie-martie 2008, Călin Dan a investigat funcționarea instituțională, socială și architectonică a Ministerului locuirii, planificării teritoriale și administrării ambientale (Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer – pe scurt MinVROM), de la Haga. Cercetarea era motivată de mai vechea preocupare a artistului pentru relația dintre puterea politică și architectură, combinată cu fascinația pentru complexul program al clădirii realizate în perioada 1986-1992 după desenele arhitectului Jan Hoogstad. Cercetarea a fost sprijinită fianciar de către centrul de artă și arhitectură Stroom și a fost facilitată de către structurile ministerului.
Cartea:
Timp de două luni, Călin Dan a lucrat ca “stagiar” la MinVROM, având acces la toate facilitățile tehnice și logistice, și comunicând cu ceilalți angajați în cadrul a numeroase evenimente sociale și profesionale. Accesul său la ședințe administrative, întâlniri de lucru, recepții, precum și la toate spațile giganticei clădiri – era nelimitat. Din aceste întâlniri cu architectura ministerului și cu oamenii care se foloseau de ea a rezultat un număr mare de fotografii și note, care au devenit elementele constitutive ale unei cărți ce oglindește modalitățile complexe prin care instituțiile își construiesc imaginea publică. Mai mult decât atât, ”Emotional Architecture 4” e jurnalul unei relații constant renegociate între artist și instituția care face obiectul analizei sale.
Clădirea:
Nașterea și viața clădirii MinVROM nu e una banală. Proiectat ca un manifest al guvernării transparente și sustenabile, impresionantul obiect architectural a fost supus constant unor critici punctuale de către utilizatori. În același timp însă, a devenit foarte repede relicva simbolică a unei perioade istorice când politicienii își căutau validarea proiectând o imagine publică încărcată de idealuri. Pe când clădirea MinVROM era încă în construcție, s-a luat decizia ca pe viitor instituțiile guvernamentale să nu mai inițieze proiecte arhitecturale, rămânând să își aleagă sediile din oferta pieței imobiliare. Proiectată la sfârșitul războiului rece, inaugurată în scurta perioadă de euforie de la începutul anilor 90, clădirea MinVROM building oferă o rară oportunitate de a înțelege mecanismele producției de imagine publică prin architectura oficială, și de a compara acest tip de abordare cu strategiile de tip corporatist adoptate de clasa politică sub presiunea globalizării. Între timp, în contextul crizei globale inaugurate în 2008, MinVROM a fost desființat și funcțiile sale au fost redistribuite altor organisme guvernamentale. Clădirea așteaptă încă să i se găsească alte funcții.
Text de Judit Angel; imagini de Călin Dan; layout Arnold Estefan.