Cea de-a 6-a ediție a Bienalei Internaționale de Gravură Experimentală (IEEB), care se va desfășura în 2014, va aborda probleme de ecologie.Gândirea și Practicile ecologice reprezintă tema generală a ediției care va aduce în atenție o varietate de apecte legate de mediul înconjurător. Lucrările prezentate în cadrul IEEB6 vor adresa întrebări, poate vor oferi și răspunsuri problemelor legate de relația noastră cu mediul. Curatorul secțiunii principale a IEEB6 esteJavier Martin-Jimenez. Spațiile din România în care pot fi vizionate lucrările participante la IEEB6: Centrul Cultural Palatele Brâncovenești Mogoșoaia, Victoria Art Center – București, Aiurart contemporary art space – București, Atelier 020303 – București.
Producția artistică însăși începe să includă materiale ecologice. Specificul gravurii presupune utilizarea acizilor dăunători pentru mediul înconjurător, însă în prezent alte posibilități sunt accesibile, de tipul cernelurilor non-toxice pe bază de apă, cernelurilor fără ingrediente animale, hârtiei organice cu o semnificativă cantitate de materie reciclabilă, cantităților reduse de clor și așa mai departe.
Evenimentele curente din Europa precum Roșia Montană, exploatarea de aur, gaze de șist și problema protecției animalelor în România, problemele în jurul Gezi Park în Turcia, alte situații similare în Polonia, Bulgaria la care se adaugă alte aspecte în jurul lumii precum defrișarea pădurilor tropicale, industrializarea masivă, poluarea apelor, arhitectura și viața ruptă de natură, influențarea încălzirii globale, toate acestea reprezintă aspecte imperative în favoarea unei reacții la nivelul conștiinței umane.
IEEB a ales să se concentreze până acum asupra aspectelor generale ale gravurii experimentale cu o perspectivă extinsă și asupra zonelor geografice. Acest fapt a avut ca scop nevoile imperative de a face o aserțiune ca reacție la statutul curent al gravurii în lume, văzută de departe ca o tehnică tradițională neintegrată mișcării artistice contemporane. Acest lucru apare ca o realitate surprinzătoare în ciuda utilizării extinse a tehnicilor de imprimare în societatea de consum: presa scrisă, industria de carte, mediul publicitar, industria ambalajelor sau cea a modei.
Cea de-a 5-a ediție a IEEB a vizat problematicile gravurii contemporane din Centrul și Estul Europei în relație cu Vestul (America de Nord și Europa de Vest) ridicând întrebări legate de identitatea socială, culturală și politică. Curatorul secțiunii principale a Bienalei a fost Richard Noyce, renumit specialist din Marea Britanie în gravură, autor al unor importante volume dedicate gravurii de secol XX din Estul Europei. Evenimentul dedicat Pavilioanelor Austriei, Poloniei și Ungariei (curator Olivia Nițiș), a adus noi sensuri ale impactului gravurii în zilele noastre asupra unor societăți și practici artistice diferite.
JAVIER MARTÍN-JIMÉNEZ (n. 1978, Madrid) este președintele asociației Hablar en Arte și managerul unor proiecte precum Ingráfica – International Platform for Graphic Art and Other Forms of Multiple Art, Lugares de Tránsito sau Jugada a 3 bandas.