Repede impusă în peisajul expozițional bucureștean, cu bătaie și spre provincie, dar și spre lumea largă, Galeria de Artă Contemporană ATELIER 030202 (Sala Nouă a Teatrului de Comedie, Str. Sfânta Vineri nr. 11, București) este un spațiu deschis inovației și experimentului. Și, datorită strategiei bine articulate – și ea novatoare – a cordonatorului, artistul vizual Mihai Zgondoiu, cultivă o relație de interferențe speciale cu publicul. Din această zonă vine și cel mai recent proiect derulat în arealul galeriei, Golden Frame 030202, finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Proiect care a reunit, în trei reprize, street artiști și artiști de performance dintre cei mai cunoscuți în România și chiar ”exportați”, dând seamă că arta născută în stradă și pentru stradă pe ”cărărui” mioritice nu e chiar atât de ”domoală” pe cât cred unii. Dacă Norman Mailer spunea despre graffiti-uri că sunt ”o formă de artă care urlă în spațiu”, proiectul lui Mihai Zgondoiu pune în ramă, la perete, o artă strâns înrudită cu aceea despre care s-a exprimat inspirat, să recunoaștem, Norman Mailer. Bordată de o ramă aurită – paradoxal -, ea nu-și reduce vivacitatea și nici cotațiile unei exprimări acut democratice. Nu se lenevește și nu-și pierde, cu spatele la perete, capacitatea de acțiune (vizuală, firește).
Dar ce este acest Golden Frame poposit într-o curtea de galerie bucureșteană? Un spațiu de artă experimentală ”prins” într-o ramă aurie de tablou clasic (din plastic, având dimensiunile de 200×300 cm) montată pe zidul Atelierului 030202. În acest spațiu-ramă coordonatorul-curator invită artiștii să performeze live în fața publicului. Interrelaționând cu spectatorii, deschizându-le larg porțile a ceea ce s-ar putea numi cu îndreptățire Public Lab.
Golden Frame înseamnă acțiune și interacțiune. Totul pe viu, cu regie minimă, artistul lucrează la vedere, însoțit în această aventură de unul sau mai mulți muzicieni din aceeași zonă experimentală, având grijă să-și antreneze și privitorii în acest demers: să ”sufle” culoare, să simtă, participativ, muzica live, să calce folii și șabloane abandonate pe pavajul din curtea Atelierului, să repete, cu mișcări de dans, mișcările ritualului agitării spray-urilor. Acest Public Lab, dacă va fi susținut și pentru alte ediții (merită, fără discuție), va deveni un pas important, un teritoriu câștigat la/spre schimbarea mentalităților asupra ”modului de întrebuințare” al artelor (aici, în tandem), pluralitate estetică și diversitate culturală. La care se adaugă, pe lângă spectaculozitatea improvizațiilor live de sunet și imagine, documentarele video de Public Lab, interviurile cu artiștii, patrimoniul de lucrări. La Goldean Frame 030202 au evoluat până acum, în cele trei reprize, artiștii vizuali IRLO (Laurențiu Alexandrescu), Obie Platon (Allan Dalla) și Zoița (Delia Oana Călinescu), însoțiți, în ordine, de muzicienii Pavel Zurka, BTZ (Alexandru Mihai Petre & Kyohei Abe) și Sorin Rotaru.
IRLO, membru al grupării artistice Biserika-, (trăiește și lucrează în București și Cluj, n.1985, Bistrița, studii de arhitectură la Universitatea Politehnică Timișoara) este foarte cunoscut în România, datorită personajelor sale care împânzesc zidurile din Capitală, Timișoara, Cluj, Arad, Deva, Sibiu, Brașov, Bistrița, Constanța. A pictat și la New York și Berlin. A performat live la Street Delivery, la Train Delivery etc., a expus în Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Național Brukenthal din Sibiu, în Galeria ICR New York etc. Pasionat de ezoterism, teorii conspirative și mituri, IRLO a adus la Golden Frame 030202 un fragemnt de sfârșit de mitologie. Incendiar, de mare forță reflexivă, personajul său predilect, colos blând, prins în rețeaua de raze între două lumi, ambele fără ieșire între chthonian și astral, are un tragism revolta(n)t bine pus în evidență și de improvizațiile de sunet ale lui Pavel Zurka (double bass & bass guitar), violoncelist al Operei Naționale din București, și el un tânăr artist în plină afirmare (vernisaj 20 septembrie 2013, lucrarea expusă în perioada 20 septembrie – 16 octombrie 2013).
Obie Platon (Allan Dalla), născut la Bacău, în 1987, trăiește și lucrează la București. Are deja o cotă importantă între street-artiștii români – creațiile sale sunt de regăsit (mai) în întreaga țară, dar și în străinătate. Un suprarealism vesel cu nuanțe de kitsch, la limita să-și iasă din țâțâni, privit parcă prin ochiul – cameră al unui nevrotic însingurat (aluziile la facebook sunt la vedere în compoziția alambicată care prinde în magma ei obiecte disparate cu story coagulant) a fost potențat de ritmurile electronice, un veritabil ”sound performance” între Alexandru Mihai Petre, tânăr experimentalist cu studii de scenograf și la fel de tânărul său prieten japonez Kyohei Abe, student acum la Universitatea de Arhitectură din București (vernisaj 18 octombrie 2013, lucrarea expusă în perioada 18 octombrie -6 noiembrie 2013).
În fine, a treia repriză Golden Frame 030202 a avut-o protagonistă pe Zoița (Delia Oana Călinescu), tânăra artistă școlită în arte vizuale cu spectaculoase, pline de impact expoziții, bordeline și performance-uri în România și în străinătate, la galerii de prestigiu avangardist. Zoița a propus publicului o performanță live stencil&video, „This Hands Are Not Mine”, memento-lamento al fragilității resorturilor umane într-o lume a însingurării, cu un personaj feminin răsturnat, căruia mâini străine îi aplică pe față culoare, ca într-un arbitrat ritual de inițiere, îi acoperă ochii și îi ”sting” comunicarea verbală. Suprapunerea oblonului pe imaginea mișcată video, ”suflarea” culorilor ca într-un sălbatic, exotic dans de pătrundere/ieșire din mit, pe ritmurile incendiare ale lui Sorin Rotaru, tânărul muzician percuționist asistent al Universității Naționale de Muzică din București (creator care a electrizat publicul), a încheiat la vârf a treia secvență Golden Frame 030202. (Vernisaj 8 noiembrie 2013, lucrarea expusă în perioada 8 noiembrie-8 decembrie 2013).
Pentru că încurajează tineri artiști vizuali de mare perspectivă și practici artistice participative, la care nu numai că a asistat, dar a și interelaționat cu artiștii (vizuali sau muzicieni) şi cu un numeros public, pentru originalitatea și dinamica acestui demers cultural adus la zi în spațiul internațional al inovațiilor în artă și al accesului democratic la cultură, Golden Frame 030202, profesionist gestionat de Mihai Zgondoiu, trebuie neapărat să continue.
Dan Mircea CIPARIU