Joi, 12 septembrie 2013, ora 17.30, la Muzeul Naţional al Ţăranului Român – Sala Foaier (Bucureşti), va avea loc vernisajul expoziţiei experiment “Însemne şi crestături”. Improvizaţia sonoră va fi asigurată de Călin Torsan. Expoziţia este deschisă în perioada 12 septembrie – 11 octombrie 2013.
“Însemne şi crestături” este al patrulea exerciţiu, după „Cusături / ţesături”, „Dantele şi broderii”, „Oale şi ulcele”, cu care încheiem o primă serie de experimente vizuale, care încearcă să construiască un dialog, o sumă de relaţii, de alăturare, de complementaritate, de împrietenire între obiectul de patrimoniu din colecţiile muzeului, obiectul de colecţie privată şi obiectul anonim şi umil – obiectul de acasă, investit cu valoare autobiografică şi demn de a fi muzeificat. Ca şi la celelalte exerciţii, tehnica cu care construim povestea este aceea a arheologiei subiective, o reinterpretare vizuală asupra obiectului tradiţional şi a însemnului cu care acesta este încărcat de sens. Funcţiei obiectului i se alătură o reinterpretare estetică, recompunând fragmentar, într-un context contemporan, un instrumentar care glisează de la utilitatea obiectului la sistemul decorativ care îl înfrumuseţează, dându-i valoare artistică şi estetică.
Integrăm semnele şi simbolurile pre-creştine preluate de motivele decorative uzuale ale lumii ţărăneşti într-o privire compusă, alcătuind vizual un mic inventar de imagine, mai apropiat de forma unui eseu vizual, care propune o plimbare narativă prin arta meşteşugului ţărănesc.
mic instrumentar:
Căuce / doniţe / tipare de caş / răbojuri / maiuri / furci / sărăriţe / lăzi de zestre / bâte / chiupuri gravate / cuţite cu teci / stâlpi de casă / troiţe / fragmente de arhitectură ţărănească.
raporturi urmărite
… serialitate… tipologie… proporţii şi raporturi… utilitate… estetica semnului şi a ornamentului obiect martor… obiect podoabă… obiect recipient… forma perfectă şi subjugarea ochiului – monumentalitatea şi simplitatea formei… amprentă… însemn… scriitură densă… poem… materie însemnată… cicatricile timpului… crestături pe trupul obiectului…” (organizatorii)