Autorii, artiștii interpreți, producătorii și editorii de opere muzicale din domeniile: audio-vizual, opere scrise și arte vizuale vor beneficia de efectele hotărârii (1) Curții de Justiție a Uniunii Europene conform căreia o parte din sumele colectate de la utilizatori, cu titlu de remunerație compensatorie din copia privată, poate fi alocată acțiunilor sociale și culturale. Astfel, este permisă finanțarea festivalurilor indiferent de amploarea lor, a pieselor de teatru, concertelor, manifestărilor literare, spectacolelor de stradă sau de marionete, expozițiilor de artă, artelor grafice și plastice, creatorilor multimedia, producțiilor cinematografice, documentarelor de creație (2) sau artelor circului.
Decizia Curții de Justiție este importantă și prin aceea că validează sistemul instituit de Franța în 1985, care prevede că 25% din sumele colectate pentru copia privată trebuie să fie destinate „acțiunilor de sprijinire a creației, difuzării spectacolului viu(3) și acțiunilor de formare a artiștilor.“ Acțiunile culturale sunt desfășurate de societățile de colectare și repartiție a drepturilor de autor; aproape 50 de milioane de euro susțin anual 5.000 de inițiative de toate genurile și în toate sectoarele culturale, pe întreg teritoriul francez.
Totodată, prin hotărârea Curții de Justiție este recunoscut dreptul oricărui stat de a prevedea un mecanism de scutire de la plată în cazul suporturilor de copiere/înregistrare, pe considerente rezonabile de achiziționare a acestora cu scopuri nelegate de copia privată, sau o modalitate alternativă de rambursare a remunerației colectate, dacă se demonstrează că suporturile respective nu au fost utilizate în scopuri de copie privată. Sistemul privind suporturile de copiere/înregistrare destinate utilizării profesionale este legiferat în Franța din decembrie 2011.
Pe de altă parte, decizia vine să întărească legitimitatea copiei private, având în vedere ofensiva de desființare a acesteia, dusă în Europa de către importatorii suporturilor de copiere/înregistrare. În lumina acestei decizii și pe fondul analizării viitorului copiei private, toți responsabilii europeni sunt invitați să refuze ῾legea celui mai puternic’ și să consolideze un dispozitiv-pact între creatori și public, necesar pentru finanțarea acțiunilor culturale în Franța precum și în alte state europene.
Cristina Poterășoiu
Sursa: http://www.sacem.fr/cms/home/la-sacem/derniers-communiques-2013/financement-actions-culturelles-par-copie-privee-juillet2013
(1) Dosarul C-521/11, în litigiul dintre Societatea de Gestiune Colectivă a Drepturilor de Autor “Austro-Mechana Gesellschaft zur Wahrnehmung mechanisch-musikalischer Urheberrechte Gesellschaft mbH” și ῾Societățile grupului Amazon’ (Amazon.com International Sales Inc., Amazon EU Sàrl, Amazon.de GmbH, Amazon.com GmbH, Amazon Logistik GmbH)
(2) Documentarul de creație presupune redactarea de către autor a prezentării subiectului, intenției și ideilor sale, cu scopul de a convinge un producător să îi obțină precontractul cu canalele TV în vederea cumpărării dreptului de autor asupra documentarului o dată ce va fi realizat.
(3) Spectacolul viu desemnează numeroase moduri de exprimare artistică: teatrul, dansul, artele circului, artele de stradă, artele jocului de marionete, opera și muzica ῾live’.