Duminică, 19 mai 2013, de la ora 16.00, la Palatele Brâncovenești de la Mogoșoaia, în Ghețărie, va avea loc vernisajul expoziției de sculptură în cristal optic, semnată de artistul Cătălin Hrimiuc. Expoziția poate fi vizitată în perioada 19 mai – 30 iunie 2013. Curator: Doina Mândru. Un eveniment organizat de Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, Primăria Municipiului București și Consiliul General al Municipiului București.
„Lucrările sale (C.H.) cu suprafeţe diamantine par destinate să decoreze interioarele feerice a unor locuinţe din veacurile viitoare, în ele împletindu-se oglindirea cu spectrul solar, transparenţa cu opacitatea, matul cu sclipirea, din care decurge revelarea universurilor mistice ale materialităţii.” Adrian Silvan Ionescu (1987 – Catalogul expoziţiei personale Cătălin Hrimiuc)
„Sticla lui Hrimiuc concentrează datele unei ştiinţe a meşteşugului acestuia complicat care aminteşte pe artistul Renaşterii, niciodată mulţumit de ceea ce izbutea să smulgă focului; el caută, încearcă, experimentează mereu vrând să desluşească alte înfăţişări ale transparenţei. Înnobilat de flacără, umilul nisip devine la el lumină şi transparenţă.” Dan Grigorescu (1989 – Catalogul expoziţiei personale Cătălin Hrimiuc)
„Sticla este pentru el (C.H.) în acelaşi timp simbol al purităţii şi al bucuriei de a trăi. Hrimiuc cunoaşte pericolul frumuseţii materialului, sticlei şi de aceea înţelege să combată acest pericol şi să evite alunecarea într-un decorativism superficial. Privitorul este în permanenţă surprins de discrepanţa aparentă dintre volumul corpurilor abstracte din sticlă şi caracterul uşor şi elegant al acestora”. Christina Schroeter (1990 – Muzeul de Artă Decorativă Frankfurt pe Main)
“Materialul predilect al sculptorului este sticla optică. O materie pretenţioasă, gravă, solemnă şi suficientă sieşi, o materie care cu greu se lasă pătrunsă de tăişul dălţii sau al minţii.” Daniel Nicolescu (2000 –Observatorul Cultural”)
” (…)Cătălin Hrimiuc continuă să folosească materialul său de predilecţie, sticla optică, înfăţişându-ne un ciclu unitar de lucrări având ca supratemă metaforică lumina. (…). Este în această alegere şi un elogiu adus transparenţei, calitate de seamă a materialului în care lucrează, în sensul alcătuirii unui spaţiu vibrat de lumină în jurul ideii directoare în care fiecare element este o parte integrantă dintr-un environment nu lipsit de conotaţii simbolice. Căci semnele pe care Hrimiuc le gravează parcă în chiar interiorul acestor blocuri de „lumină solidificată” sugerează o serie necunoscută sau elemente ale unei decoraţiuni care a aparţinut unei civilizaţii dispărute” Andrei Pintilie („Ochiul în ureche” – Editura Meridiane – Bucureşti 2002)
Sensibil şi inspirat, un alchimist cu multă ştiinţă în amestecarea, în retorte imaginare, a substanţelor producătoare de lichid vitros, Cătălin Hrimiuc uimeşte la fiecare nouă apariţie a sa cu o suită de lucrări proaspete.
I-am observat evoluţia încă de la debut şi de atunci ne leaga o caldă şi statornică prietenie. Dar, atunci când sunt confruntat cu opera sa, prietenia înceteaza – ori, mai degrabă, este eclipsată de profesiunea criticului ce solicită obiectivitate şi impune o analiză, cu rigoare şi pertinenţă, a obiectului.
Cătălin Hrimiuc este şi sculptor şi artist decorator, cumulând priceperea cioplitorului în piatră sau a modelatorului în lut cu aceea a plăsmuitorului de obiecte agreabile, destinate interiorului. Descendent al lui Lalique, Gallé şi Tiffany, el vehiculeaza sticla opalescentă şi cristalul cu simţul picturalităţii caracteristic coloristului înnăscut. Forme ciudate, de factură organică – care trimit la erele primordiale -, sau elegante pinioane de catedrală gotică, mirifice suprafeţe acvatice ori avântate piscuri muntoase, sunt tot atâtea propuneri de obiecte investite cu subtilă tactilitate şi ideatică imanentă pe care Cătălin Hrimiuc ştie să le plămădească, printr-o generozitate a spiritului său de etern copil jucăuş.
Căci numai din joc poţi obţine o creaţie care să asigure perenitatea!
11 ianuarie 2012, Dr. Adrian Silvan Ionescu
Ceea ce stiu mai putin criticii, dar simt, este pasiunea exclusiva pentru arta a lui Catalin Hrimiuc inca din prima copilarie. Vacantele din nordul Moldovei i-au inlesnit libertatea de a gandi si observa si de a lucra primele obiecte din lemn si lut. Nu era un copil obisnuit. Avea aviditatea de a gasi si reda forme gandite si finisate indelung…Si intalnirea cu universul care permitea sticlei sa capete atatea forme si nuante tot in Nordul bunicilor a fost…Evolutia ulterioara a fost pe linia pasiunii de la care, din fericire, nu s-a abatut.
Am crezut intotdeauna in viitorul lui Catalin Hrimiuc si traiesc acum sentimentul atat de bogat al confirmarii.
Ii urez noi succese in plan artistic, satisfactiile acumularilor sale asa cum toata arderea vietii sale o merita !
[…] Detalii: http://www.agentiadecarte.ro/2013/05/catalin-hrimiuc-expune-cristal-optic-in-ghe%C8%9Baria-de-la-mo… vizualizari: 49 […]