Sâmbătă, 13 aprilie 2013, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu, va avea loc o întâlnire mult așteptată cu Victor Ieronim Stoichiţă. Prilejuită de lansarea volumului ”Instaurarea tabloului. Metapictura în zorii Timpurilor Moderne”, apărut la Editura Humanitas, dezbaterea îi aduce împreună pe Victor Ieronim Stoichiţă, Ruxandra Demetrescu, Sorin Ilfoveanu şi Cosmin Ungureanu.
Specialist recunoscut în istoria artelor, din 1991 profesor la Universitatea din Fribourg, Elveţia, profesor invitat la Sorbona (1987), Göttingen (1989-1990), Frankfurt (1990), Harvard (2005-2007), precum şi la Collège de France (2008) şi cercetător asociat al unor importante instituţii internaţionale (Institute of Advanced Study/Princeton, The Getty Center/Los Angeles; Wissenschaftskolleg zu Berlin; Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte/Roma; Center for Advanced Studies in Visual Arts/Washington), Victor Ieronim Stoichiţă se întoarce periodic în România prin intermediul cărţilor sale.
Cel mai recent volum, ”Instaurarea tabloului. Metapictura în zorii Timpurilor Moderne”, prezintă tipul de autoreferenţialitate a „imaginii care are ca temă imaginea”, văzută iniţial ca o erezie picturală, dar care a marcat începuturile artei moderne. „Această carte consacrată apariției tabloului a fost scrisă pe vremea dispariţiei sale. Este vorba desigur, în primul rând, de consecinţa unui anume Zeitgeist care face în aşa fel încât tensiunile, întrebările şi obsesiile ce străbat creaţia artistică a unei epoci să-şi găsească pandantul în discursul istoric al aceleiaşi epoci. A vorbi despre «instaurarea tabloului» în vremea în care imaginea artistică instaurează un dialog nu lipsit de tensiune cu certitudinile (şi servituţile) acestui mediu pictural, pentru a se lansa în virtualitatea spaţiilor computerizate şi în lumea instalaţiilor video, ține de un impuls fundamental ce provine din spiritul artistic contemporan şi care se traduce în demersul unei hermeneutici istorice a faptelor culturale.“ (Victor Ieronim STOICHIŢĂ)
„O poveste originală şi fascinantă, având ca obiect geneza noţiunii de pictură ca artă în sensul modern al termenului… O carte remarcabilă.“ (Celeste Brusati, The Art Bulletin)
„Din punctul de vedere al metodei, este una dintre cele mai importante contribuţii actuale la logica imaginii moderne.“ (Christiane Kruse, Frankfurter Allgemeine Zeitung)
„Consider această carte drept una dintre reuşitele majore ale istoriei artei din ultimii ani.“ (Hans Belting)