Miercuri, 17 aprilie 2013, ora 17.00, la Libăria Okian (Str. Mureşenilor nr. 1) din Braşov, va avea loc o dezbatere pornind de la romanul “Femei albastre”, semnat de Gheorghe Crăciun – unul dintre reprezentanţii de marcă ai postmodernismului românesc, publicat recent în colecţia „Fiction LTD” a Editurii Polirom, şi în ediţie digitală. Vor participa: Carmen Muşat, Andrei Bodiu, Caius Dobrescu şi Adrian Lăcătuş.
“Romanul rămas în manuscris şi neîncheiat al cunoscutului scriitor optzecist Gheorghe Crăciun a fost anunţat de fragmentele publicate în reviste literare şi a devenit deja o legendă printre admiratorii săi. Legenda se numeşte Femei albastre, o carte despre parcursul iniţiatic al unui bărbat deja matur la momentul Revoluţiei din 1989, scrisă cu fraza impecabilă şi cu inteligenţa şi vigoarea caracteristice prozatorului. Personajul central al romanului, un individ divorţat, ce schimbă slujbe, dar şi femei, aleargă după o himeră, pe care o vede întrupată în făptura de celuloid a actriţei Nicole Kidman. Femeile reale pe care le iubeşte senzual nu reuşesc să-l satisfacă afectiv. Va rămâne el în braţele fidelei, odihnitoarei Ondina sau va ceda vampei inocente Ada Comenschi? Va rămâne în avocatură sau va continua să scrie romane poliţiste?” (editorii)
„Femei albastre, romanul la care Gheorghe Crăciun lucra când s-a stins, este în mod esenţial o explorare a indicibilului, a pluralităţii obiectelor şi limbajului, o investigaţie narativă a stărilor de spirit, a sentimentelor, gândurilor şi dramelor ce definesc existenţa umană. Chiar şi «neterminat», romanul – poate cel mai camilpetrescian dintre toate scrierile autorului – are toate atributele specifice prozei lui Gheorghe Crăciun: arhitectură narativă atent elaborată, subtilitate şi inteligenţă analitică şi, nu în ultimul rând, o turnură impecabilă a frazei. Cu multă vervă şi autoironie discretă, Femei albastre spune povestea unui personaj aflat în căutarea propriului destin, predispus să-şi retrăiască poveştile de dragoste d’antan cu o intensitate ce pare absentă din existenţa sa actuală. Suspendat între trecut şi prezent – căruia îi conferă adâncime prin succesive întoarceri în trecut şi proiecţii în imaginar –, personajul lui Gheorghe Crăciun este extrem de viu, mişcându-se cu dezinvoltură într-o lume asaltată de imagini: fotografii ale unor femei reale, dar inaccesibile (cum e Nicole Kidman), chipuri de femei iubite cândva sau doar întrezărite (în realitate sau în vis), cadre de film ce se suprapun periculos peste secvenţe din realitatea imediată, toate întipărite în memoria naratorului.” (Carmen Muşat)
Gheorghe Crăciun (1950-2007), prozator, eseist, teoretician literar şi editor, a absolvit Facultatea de Filologie din Bucureşti şi a fost profesor la Facultatea de Litere a Universităţii „Transilvania” din Braşov şi director editorial la Editura Paralela 45. A publicat romane – Acte originale/Copii legalizate (1982), Compunere cu paralele inegale (1988), tradus în limba franceză de Odile Serre şi publicat în 2001, cu titlulComposition aux parallèles inégales, la Editura Maurice Nadeau, însoţit de o consistentă prefaţă, semnată de Serge Fauchereau,Frumoasa fără corp (1993), Pupa russa (2004) –, volume de eseuri, teorie literară şi publicistică, precum şi volumul de proză scurtă, desene şi fotografii Mecanica fluidului (2003). Este prezent în numeroase antologii de proză, între care Desant ’83(1983), The Phantom Church and Other Stories from Romania (1996), Romanian Fiction of the ’80s and ’90s (1999). A primit Premiul de debut al Uniunii Scriitorilor din România (1983), Premiul Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova (1995, 2003), premiul ASPRO pentru cea mai bună carte de critică a anului (1997, 2002)